פאניקה מוצדקת? לא בטוח שהמימוש בשווקים הסתיים

האיתות על אפשרות למיתון התחזק, והשווקים בפאניקה • העלייה במחירי הזהב עשויה להעיד גם על חששות המשקיעים ובריחה מנכסי סיכון, מה שרק מחזק את תחושת אי הנוחות

ג'רום פאואל, ראש הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, ראש הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס

האיתותים על מיתון שבדרך בארה"ב רק הולכים ומתגברים - סיבוב הפרסה של הפד היה מהיר מאוד, ובתוך חודשים הוא עבר מהערכות להמשך העלאת ריבית עד ל-3%, להפחתת ריבית, כאשר כיום שוק האג"ח מעריך הפחתות ריבית לרמה של 1.5% (לפחות) בתוך 12 חודשים.

האמת היא ששוק האג"ח האמריקאי אותת על שינוי המגמה כבר הרבה קודם, כאשר פערי התשואות בין האג"ח לשנתיים ל-5 שנים ולאחר מכן בין שנתיים ל-7 שנים הפכו לשליליים ורמזו על מיתון שבדרך. ועכשיו כשהמהפך בעקום התשואות הושלם, וגם פערי התשואות לשנתיים ל-10 שנים הפכו לשליליים - האיתות על אפשרות למיתון התחזק והשווקים בפאניקה.

בין "פגישה מצוינת" להחרפת העימות

את הפאניקה הזו מלבה קודם כל הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, שהמעברים החדים שלו בין הסכם סחר עם סין למלחמת סחר עימה פשוט קשים לעיקול. רק לפני חודש ימים הבטיח טראמפ לאחר פגישתו עם מנהיג סין בוועידת ה-G20 ביפן כי השיחות בין סין וארה"ב יחודשו ואמר שהפגישה היתה מצוינת (למרות שלא נתנו יעד לסיום השיחות, שזה איתות גרוע). לפני שבוע ימים אותת הנשיא האמריקאי כי הוא מממש את האיום הגדול על סין ומעלה את המכסים על יבוא סחורות מסין בהיקף של 300 מיליארד דולר ב-10%, מה שנחשב לעליית מדרגה ענקית במלחמת הסחר.

סין מבחינתה הגיבה בפיחות המטבע. לפני יומיים שוב החליטו בארה"ב לדחות את אותה העלאת מכסים לדצמבר, מה ששוב זרע אופטימיות בקרב המשקיעים שעשויה להתגבר לאחר שהבוקר טראמפ אפילו הציע שוב פגישה אישית עם הנשיא הסיני שי ג'ינפינג על מנת לנסות ולסייע במשבר בהונג קונג. על הדרך, הנשיא האמריקאי כמובן ממשיך לתקוף את הפד וטוען כי הוא פוגע בכלכלה, מה שרק מגביר את תחושת אי הוודאות בשווקים.

ובינתיים גם הזהב, שכבר השלים עלייה של 25% השנה, ממשיך להתחזק על רקע הפחתות הריבית הצפויות והעמקת סביבת הריביות השליליות, כמו גם בעקבות החשש להתגברות מלחמת המטבעות. העלייה במחירי הזהב עשויה להעיד גם על חששות המשקיעים ובריחה מנכסי סיכון, מה שרק מחזק את תחושת אי הנוחות.

הבנק המרכזי באירופה מודה בכישלון

אבל זה לא נגמר בפד ובארה"ב - הבנק המרכזי באירופה מודה בחודש האחרון כי תוכנית הרכישות האגרסיבית שלו והריבית השלילית - נכשלו. אבל מבחינתו מה שלא הולך בכוח, הולך ביותר כוח. ולכן הוא רק "יגביר את הקצב" - הריבית השלילית תעמיק והרכישות יחזרו. הריבית צפויה לרדת למינוס 0.5% כבר בספטמבר ובשוק מצפים שתעמיק למינוס 0.8%. בנוסף תוכנית ההלוואות לבנקים חזרה והערכות הן שגם הגירעון במאזן שלו יחזור לגדול בקרוב.

לרגעים תהליך זה מחזק את האופטימיות, אבל מהר מאוד הוא דווקא מוביל לתחושה של תבוסה ואובדן הביטחון. לכל אלה יש לצרף גם את השינוי החד במפה הפוליטית בבריטניה, שבינתיים מאותת על "ברקזיט" ללא הסכם, מהלך שנחשב בשלוש השנים האחרונות למסוכן מאוד עבור השווקים ככלל ולבריטניה בפרט. מאפריל השנה הליש"ט איבדה כמעט 10%, קשוח עבור בירת הפיננסים של המערב.

ואם כבר קשיים בבירת הפיננסים המערבית, תוסיפו אליה את המשבר בהונג קונג, שנחשבת לבירת הפיננסים של המזרח ולחוט המקשר בין כלכלות המזרח למערב, מה שרק מחזק את תחושת אי הנוחות של המשקיעים ששלחו את השווקים בסין ובהונג קונג לירידות של כ-15% מאז מאי.

לא בטוח שהמימוש הסתיים - המעברים החדים בין תחושות של אופטימיות וניצחון לכאלה של תבוסה וכישלון שכיחים מאוד בשוקי ההון, אבל המהירות שבה הם מתרחשים בתקופה האחרונה, מעודדת את המשקיעים לקחת צעד אחורה ולהוריד את הרגל מהגז. השווקים איבדו כ-6% בחודש האחרון, כשאת הירידות מובילים סקטור האנרגיה והפיננסים. למרות זאת, נראה שהמימוש עלול להמשיך ולהוביל לגל מכירות גדול יותר, כאשר המשקיעים יעדיפו לצאת מהשוק על פני החשש שיאבדו את התשואות היפות שרשמו מתחילת השנה, שבינתיים עומדות על 13% ומצטרפות לעשור של תשואות פנומנאליות בשווקים.

במקביל, החשש ממיתון יעמיק גם בעקבות ההתהפכות של העקום האמריקאי שעשויה עוד להתחדד בזמן הקרוב, כאשר יותר גופי השקעה ייקחו צעד אחורה ויחליטו להפחית סיכונים. ניתן להעריך כי ההשפעות המלאכותיות של קובעי המדיניות והבנקים המרכזיים ימשיכו ללוות את המעברים החדים והתנודתיות בשווקים, עד שתימצא נקודת איזון חדשה. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.