שעון החול של חוק הריכוזיות כמעט התרוקן, והפניקס תחלק את מניותיה במהדרין כדיבידנד בעין

חודשים ספורים לפני המועד האחרון לעמידה בהוראות חוק הריכוזיות, דירקטוריון הפניקס החליט היום על החלוקה של המניות לפי שווי מהדרין הערב

אייל בן סימון, ממלא מקום מנכ"ל קבוצת הפניקס / צילום: תמר מצפי
אייל בן סימון, ממלא מקום מנכ"ל קבוצת הפניקס / צילום: תמר מצפי

חודשים ספורים לפני המועד האחרון לעמידה בהוראות חוק הריכוזיות, שיהיה מחייב מתחילת דצמבר הקרוב, קבוצת הפניקס מוציאה לדרך את ההליך ההיפרדות שלה מחברת מהדרין , שנסחרת לפי שווי של כ-641 מיליון שקל. את זה הפניקס מתכוונת לעשות באמצעות חלוקה לבעלי המניות שלה את ההחזקות שלה במהדרין כדיבידנד בעין.

היום החליט דירקטוריון הפניקס על החלוקה כאמור, לפי שווי מהדרין הערב, בכפוף לשינויים אפשריים בשווי, כשהחברה פנתה לשם קידום המהלך לרשות המסים, בבקשה לפרה-רולינג ביחס לניכוי המס במקור.

המהלך לא נעשה יש מאין. בחודש מאי הודיעו נכסים ובנין וקבוצת הפניקס כי הן בוחנות את ההחזקה במהדרין בשל חוק הריכוזיות. עתה מתברר כיצד הן בוחרת לפעול על מנת שלא להתנגש עם חוק הריכזויות.

זה יקרה לאחר ששתי השותפות במהדרין ניסו ללא הצלחה למחוק מהבורסה את החברה שבשליטתן המשותפות. מצד אחד יש את הפניקס שעדיין בשליטת קבוצת דלק, שחתמה על עסקה למכירת קבוצת הביטוח לקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט (שמחכות לאישור הרגולטור) ומצד שני את נכסים ובנין שבשליטת דסק"ש של אדוארדו אלשטיין, ששותפות בחברת הקרקעות והפרדסים מהדרין.

נזכיר עוד כי בהתאם לחוק הריכוזיות נדרשת קבוצת דלק למכור את השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס עד דצמבר השנה. ההכרח של הפניקס להפריד כוחות מנכסים ובנין במהדרין יהיה רלוונטי גם אם דלק תפסיק להיות בעלת השליטה בהפניקס. 

בעוד שהפניקס נחשבת על פי חוק הריכוזיות כתאגיד פיננסי משמעותי, הרי שנכסים ובנין  מסווגת כתאגיד ריאלי משמעותי. על כן, השתיים אינן רשאיות להחזיק יחדיו במהדרין מעבר לדצמבר הקרוב, כך שאחת מהשתיים תהיה חייבת לרדת להחזקה של עד 5% מהחברה. כיום השתיים מחזיקות יחדיו ב-86.8% ממניות מהדרין (45.4% של נכסים ובנין ו-41.4% של הפניקס). 

עיקר פעילותה של מהדרין מתמקד בתחום החקלאות, עיבוד פרדסים ומטעים, אריזה ושיווק הפרי לרשתות בארץ ובחו"ל. כמו כן, למהדרין מספר נכסים מניבים, היא מעניקה שירותי אחסנה בקירור, ומחזיקה בקרקעות חקלאיות החכורות מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) - כאשר רמ"י פועלת להשבת קרקעות ממהדרין באזורים שונים בארץ בשל החלת הוראת השקעה לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור מ-2014.

בפברואר האחרון נחתם מזכר הבנות למכירת החזקות דלק בהפניקס, 32.5% ממניות חברת הביטוח - שהן גרעין השליטה בה, לקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שפועלות בעסקה זאת בסיוע אלי יונס, לשעבר מנכ"ל בנק המזרחי טפחות. השלמת העסקה תלויה בקבלת אישור מרשות שוק ההון בישראל.