סנדרס: ישראל מסרבת להכניס צירי קונגרס? שתוותר על הסיוע

הסנטור האמריקאי, אחד מהמתמודדים הדמוקרטים המובילים במרוץ לנשיאות, הגיב על סירוב ישראל לאשר ביקור של שתי צירות בבית הנבחרים, שתיהן מוסלמיות, בגין תמיכתן ב-BDS • "הרעיון שמחוקק אמריקאי אינו יכול לבקר במדינה שאנו נותנים לה מיליארדי דולר הוא שערורייתי"

ברני סנדרס/  צילום: רויטרס
ברני סנדרס/ צילום: רויטרס

הסנטור ברני סנדרס, אחד מהמתמודדים הדמוקרטים המובילים במרוץ לנשיאות ארה"ב, מתח בסוף השבוע ביקורת חריפה על החלטת ישראל לאסור ביקורן של שתי צירות בבית-הנבחרים, אילהאן עומאר ורשידה טלאיב, בגין תמיכתן בתנועת BDS.

"הרעיון שמחוקק בקונגרס אינו יכול לבקר במדינה שאנו, אגב, מושיטים לה סיוע בסדר גודל של מיליארדים על מיליארדים, הוא בבירור שערורייתי", אמר הסנטור בראיון לערוץ החדשות הליברלי MSNBC.

על פי סקר חדש של פוקס ניוז, מוצב סנדרס במקום השלישי ברשימת הדמוקרטים הרצים לנשיאות, עם שיעור תמיכה של 8% בקרב מצביעים פוטנציאליים בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית, אחרי ג'ו ביידן (30%) ואליזבת וורן (20%). בעימות עם דונלד טראמפ, סנדרס היה גובר על נשיא ארה"ב ב-9% (48%-39%), לו הבחירות לנשיאות היו נערכות עתה.

"אם ישראל אינה רוצה שמחוקקים אמריקאים יבקרו במדינה כדי ללמוד ממקור ראשון מה מתרחש בה - ואני הייתי בישראל פעמים רבות - אולי כדאי שהיא תוותר, עם כל הכבוד הראוי, על מיליוני הדולרים שנו נותנים לה", אמר הסנטור.

קודם לכן, בעצרת בחירות בניו-המפשיר, ביום ג', אמר סנדרס, כי ארה"ב צריכה להשתמש בסיוע כאמצעי לחץ שיניע את ישראל להגמיש את עמדותיה כלפי הפלסטינים.

"מטרת ארה"ב צריכה להיות קירוב של עמי המזה"ת, ישראלים ופלסטינים, כדי ליצור שלום בר-קיימא שיטיב עם שני הצדדים, לא רק עם צד אחד", אמר סנדרס."הממשל בארה"ב נותן כסף רב לישראל ולדעתי אנו צריכים למנף את הכסף כדי לשים קץ לחלק מהגזענות שאנו עדים לה שם באחרונה".

ביולי אמר סנדרס בפודקאסט Pod Save America, כי נתניהו עומד בראשות "ממשלה ימנית קיצונית בעלת נטיות גזעניות רבות", אך הוא טען שאי אפשר להגדיר את התבטאויותיו כאנטישמיות. "אנו צריכים לנקוט מדיניות של אי משוא פנים... אנו מכבדים את ישראל ויש לה את כל הזכויות לחיות בשלום ובביטחון. אך גם לפלסטינים זכויות כאלה".

"וכמישהו שגאה ביהדותו אני אומר שמתיחת ביקורת על ממשלת נתניהו אינה התנהלות אנטישמית", הכריז סנדרס.