ראשי הרשימה המשותפת תוקפים את ברק: "היה ונשאר גזען"

פוסט שפרסם רה"מ לשעבר בפייסבוק לאחר מעצר אזרחים שהפגינו נגד היועמ"ש בפ"ת, ביניהם העוזרת שלו, העלה את חמתם של ראשי הרשימה • בפוסט כתב ברק "פתח-תקווה זה לא אום חיראן" • איימן עודה פרסם בתגובה "19 שנים עברו מאז שהיית אחראי להרג של 13 אזרחים ערבים בגלל שיצאו לרחובות"

אהוד ברק / צילום: כדיה לוי
אהוד ברק / צילום: כדיה לוי

ראשי הרשימה המשותפת תוקפים את ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לאחר פליטת מקלדת שלו אתמול בדף הפייסבוק שלו.

ברק כתב בעקבות האירוע בו נעצרו אזרחים שהפגינו במסלול ההליכה של היועץ המשפטי מנדלבליט בפתח-תקווה. בין העצורים הייתה העוזרת זו, וברק כתב כי ניסה להתערב על מנת לשחררם, ופנה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן. בפייסבוק כתב "זה לא בטורקיה ולא בוונצואלה! זה בפתח-תקווה הערב.

"עו"ד סיגלית קסלר נעצרת ונאזקת באלימות ע"י משטרת ישראל שמפרה את הנחיות בג"צ בניסיון להשתיק ביקורת על מנדלבליט. גלעד ארדן, פתח-תקווה זה לא אום חיראן. לאזרחים מותר להפגין. 17 ספטמבר ייקבע אם חוזרים להכרזת העצמאות או דוהרים למוזמביק". 

הדברים העלו את זעמם של ראשי הרשימה המשותפת ובעיקר של איימן עודה, יו"ר הרשימה, שהשתתף בהפגנות באום אל חיראן ואף נפצע שם בראשו. עודה פרסם סרטון תגובה שבו קרא לו להסיר את מועמדותו לכנסת ודחה את התנצלות ברק לאירועי 2000.

"ברק, גם באום אל חיראן מותר להפגין! 19 שנים עברו מאז שהיית אחראי להרג של 13 אזרחים ערבים בגלל שיצאו לרחובות. 19 שנים מאז שבגדת בקולותיהם של מאות אלפי בוחרים ערבים שהצביעו עבורך בבחירות הישירות מול נתניהו. למדנו בדרך הקשה שיש דברים יותר חשובים מפוליטיקת 'רק לא ביבי'".

הוא הוסיף: "כבר ראינו את התנצלות הבחירות הצינית שלך למזרחים, אחריות אמיתית היא לרדת מהבמה הציבורית. בשביל להחליף את ממשלת הימין ולהילחם על עתיד של שותפות, צריך להשאיר אותך בעבר".

גם ח"כ אמטאנס שחאדה יו"ר בלד הגיב: " למרות ניסיונותיו הנואשים של ברק לכסות או לטשטש את תפיסת עולמו הגזענית והמתנשאת כלפי האוכלוסייה הערבית הוא נכשל מחדש ואומר את האמת שלו. ברק היה ונשאר גזען כלפי האוכלוסייה הערבית, מאמין עד עומק לבו בנחיתות מעמדה ומגלה שאכן יש פריבילגיות ליהודים. אותו ברק שמודאג מהפרת חופש הביטוי, נתן הוראה לרצוח 13 בחורים ערבים באירועי אוקטובר 2000" .

מאוחר יותר פרסם ברק הבהרה בצמוד לפוסט המדובר: "לכל התוהים למה הוזכר אום אל חיראן, באום אל חיראן מותר כמובן להפגין, כמו בפתח-תקווה. אלא ששם, לאחר שנהרג אדם, התרחש ניסיון טיוח של העובדות. אום אל חיראן הוזכר על מנת להזהיר את ארדן ששום טיוח לא יתקבל הפעם." ישפוט הקורא אם ההבהרה הצליחה להבהיר.

ברשימה המשותפת המתינו להזדמנות הזו וכשהיא באה, קטפו אותה כפרי בשל. מרצ נטלה בבחירות באפריל כמעט מנדט וחצי מקולות הערבים בישראל, והיא אחת מהמתמודדות העיקריות על הקול הזה מול המשותפת. ב"גלובס" חשפנו שהחיבור שלה לאהוד ברק במסגרת המחנה הדמוקרטי, התאפשר לאחר שזה נענה לדרישותיו של ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ, פרסם התנצלות, והוריד את עצמו מראש הרשימה למקום העשירי הגבולי ריאלית.