חיסיון פסיכולוגי? לא אם אתם עובדי קבלן של פייסבוק

בודקי התוכן של פייסבוק, שמועסקים דרך חברת קבלן, נחשפים במסגרת עבודתם לתכנים קשים במיוחד, ולכן הם זכאים לפגישות עם פסיכולוגים • לפי דיווח אתר "The Intercept", מנהלים בחברת הקבלן אקסנצ'ר ניסו ללחוץ על המטפלים כדי שיפרו את החיסיון וישתפו אותם בתוכן השיחות עם העובדים

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

תחקירים רבים פורסמו אודות בודקי התוכן של פייסבוק, עובדי קבלן שמנטרים את התכנים שמתפרסמים ברשת החברתית, ונחשפים במסגרת עבודתם לתכנים קשים במיוחד הכוללים אלימות, פורנוגרפיה וביטויי שנאה, תחת תנאי עבודה מזעזעים. כדי להתמודד עם החשיפה לתכנים קשים, העובדים מסתייעים לעתים בשיחות שמוצעות להם במקום העבודה עם מטפלים מוסמכים. אלא שדיווח של אתר "The Intercept" מסוף השבוע חושף כי מנהלים של בודקי התוכן ניסו ללחוץ על המטפלים כדי שיפרו את החיסיון וישתפו אותם בתוכן השיחות עם העובדים.

לפי הדיווח, תריסר בודקי תוכן שמועסקים במתקן של חברת הקבלן Accenture (אקסנצ'ר) באוסטין, טקסס, כתבו מכתב לחברה שבו התלוננו על נסיונות הפרה חוזרים מצד אקסנצ'ר של החסינות הרפואית של הטיפולים. אקסנצ'ר מעסיקה 1500 בודקי תוכן בארה"ב עבור פייסבוק. לפי המכתב, החל מחודש שעבר, מנהלים החלו לנסות ללחוץ על מטפלים, המכונים "מאמני בריאות נפשית", כדי שישתפו עמם מידע על השיחות, ולפחות מטפל אחד סירב לשתף פעולה ואף התפטר בעקבות התקרית. באחת התקריות המנהל טען כי מאחר ולא מדובר בסביבה קלינית, לא קיים חיסיון רפואי.

העובדים כתבו כי המטפלים והעובדים הבינו כי הטיפולים חסויים, וכי מדובר ב"הפרת אמון לגבי תכנית הטיפולים במקרה הטוב ביותר, ובמקרה הגרוע בהפרה אתית ואף בהפרת חוק". עוד צוין במכתב כי כדי שלא יתקיים חיסיון העובדים צריכים לחתום על ויתור לפני כל טיפול, מה שעשוי להביא לשלילת הרישיון של המטפלים.

"מדובר בבעיה מערכתית ולא בתקרית מבודדת", כתבו העובדים והוסיפו כי "יש לטפל בזה במהירות האפשרית". לדבריהם, אם כל הצדדים המעורבים - פייסבוק, אקסנצ'ר והחברה שמספקת את תכנית הטיפולים "לא יתמודדו עם הסוגיה באופן נאות ומהיר", הם עשויים להפר את HIPAA - חוק פדרלי מחמיר המגן על פרטיות בתחום הבריאות. העובדים ציינו כי הפרות כאלו עשויות לגרור קנסות כבדים. "עד שפייסבוק תאשר שחיסיון תמיד התקיים וימשיך להתקיים בטיפולים האלו, אנחנו מפצירים בכולם להפסיק להגיע לפגישות עם היועצים. אם ההנהלה מנסה לאסוף כך מידע על עובדים, אנחנו לא יכולים לסמוך על כך שלא ייעשה שימוש במשהו שנגיד בטיפול כדי להביא לפיטורינו", כתבו.

לפי הדיווח, מנהל בפייסבוק הגיב למכתב העובדים וכתב כי חקירה פנימית לא מצאה כל "הפרה או פגיעה באמון בין המטפלים ועובדי הקבלן" וכי המטפלים יקבלו "רענון" לגבי מה ש"מותר ואסור להם לשתף".

בנוסף, מקורות "The Intercept" אמרו לאתר כי לעתים עבור מאות מסנני תוכן שנמצאים במשמרת במתקן באוסטין יש מטפל זמין אחד בלבד, וכי אנשים מפחדים לקחת אפילו הפסקה של עשר דקות מסינון התוכן עבור רווחתם הנפשית, מאחר ש"ישלמו על כך מחיר כבד". המקורות הוסיפו כי קיצוצים בתכנית התמיכה הביאו לכך שבעוד בעבר בודקי תוכן קיבלו 45 דקות בשבוע עם מטפל, ואף שעתיים ביום במקרים של צפיה בתכנים הכללו התעללות מינית בילדים, עם סף מינימום של ביקור לרבעון לפחות לעובד. היום, נמנעת מהם גישה כלשהי לטיפול אם "הפרודוקטיביות שלהם באותו יום לא הייתה גבוהה מספיק". אחד המקורות ציין שרבים מהעובדים עניים, עבריינים ואנשים שאין להם אפשרויות תעסוקה אחרות. אחד העובדים שדיברו עם האתר פיקפק בכך שהרווחה של בודקי התוכן חשובה לפייסבוק. "אנחנו זבל עבורם", אמר.

פייסבוק אמרו ל- The Intercept בתגובה לדיווח כי "כל הספקים השותפים שלנו חייבים לספק תוכנית חוסן לעובדיהם שאושרה ע"י פייסבוק. כל מאמני הבריאות הנפשית מקבלים הדרכה ובעוד שאנחנו לא מאמינים שהייתה הפרת פרטיות במקרה הזה, ניצלנו אותו כהזדמנות להדגיש מחדש את אותה הדרכה".

אקסנצ'ר מסרו כי "ההאשמות האלה אינן מדויקות. רווחת האנשים היא העדיפות העליונה שלנו. אנחנו בוחנים ומשקיעים בתכניות הייעוץ על בסיס מתמשך כדי ליצור את סביבת העבודה התומכת ביותר שניתן - ומחפשים באופן קבוע תובנות ממומחים בתעשייה, אנשי רפואה ומהעובדים שלנו לגביהן".