אל תתבלבלו מחתונות בכאילו

זוגות שבחרו ב"נישואי כאילו" נוטים לחשוב שמעמדם זהה לזה של זוג נשוי - ולא היא

חתונה / צילום: Shutterstock
חתונה / צילום: Shutterstock

לקראת עונת החתונות שעומדת בפתח, עדכנה אותנו הלמ"ס שבשנת 2017 עמד מספר הזוגות שהתחתנו בישראל דרך מוסדות הדת המורשים על 50,029. עוד התבשרנו על ירידה בגיל הנישואים ועל עלייה בשיעור הרווקים, שתל-אביב הוכתרה כמעוזם. 

הנתון האחרון אינו מפתיע לאור העלייה החדה מאוד במספר הזוגות שבוחרים ב"נישואי כאילו": עורכים טקס נישואים מדומה, ויוצאים ממנו רווקים באותה מידה שנכנסו אליו. כשיותר ויותר צעירים בוחרים ב"מסיבת נישואים" במקום בחופה וקידושין כדת משה וישראל, מספר הרווקים והרווקות צפוי רק לעלות.

זוגות שבחרו ב"נישואי כאילו", כלומר,ערכו טקס והעמידו חופה, נוטים לחשוב שמעמדם זהה או דומה לזה של זוג נשוי - ולא היא. זוג כזה כמוהו כזוג ידועים בציבור, ומערכת החוקים וההלכות שחלה עליו שונה מזו של חבריהם הנשואים.

חוק יחסי ממון בין בני זוג אינו חל על ידועים בציבור שלא נישאו, ואלה יידרשו להוכיח שני דברים: ראשית, שהם ידועים בציבור; ושנית, שהייתה להם כוונת שיתוף. בעניין זה, דווקא יש למסיבת הנישואים יתרון, שכן מי שטרח, הזמין מאות אורחים והכניס עצמו מתחת לחופה - סביר להניח שבעת פרידה יהא חשוף פחות לטענה שלא התקיימו יחסים של ידועים בציבור, ולא הייתה כוונת שיתוף. 

בכל זאת, טוב יעשו "הנישאים בכאילו" אם ידאגו לחתום על הסכם חיים משותפים, יגדירו את היחסים הממוניים - מה משותף ומה לא - ויחסכו מעצמם הידיינויות משפטיות מיותרות. כל עוד אין הסכם כזה, הכול פתוח, והרשות נתונה לכל טענה וטענה.

יש להניח ולקוות שאם יתבסס בישראל מוסד הנישואים האזרחיים, יפחת מספר הסכסוכים המשפטיים, שכן הרבה יותר זוגות יאמצו אותו ויבטיחו לעצמם ודאות משפטית.

הכותבת היא עורכת דין ומגשרת, מומחית בדיני משפחה וירושה