רולטה רוסית או סתם פטרנליזם מסוכן? האמת על רפורמת הקנאביס הרפואי

כשמספרים כמה רפורמת הקנאביס אמורה לעזור, לא אומרים זה עד כמה היא הימור על חיינו

קנאביס רפואי / צילום:שאטרסטוק
קנאביס רפואי / צילום:שאטרסטוק

אני בת 37, וסובלת ממחלת ניוון שרירים גנטית נדירה. כל כך נדירה, שהנוירולוג המטפל בי - פרופ' עמוס קורצין הנודע בעולם כמומחה בתחומו - מגלה ביחד איתי את היקפה והשלכותיה. לא ידוע גם שום טיפול למחלה שלי, בטח לא לעיכוב התקדמותה. הטיפול היחיד שמאפשר לי להמשיך וללכת על שתי רגלי ולאכול בכוחות עצמי מזה 12 שנה, הוא הטיפול בקנאביס רפואי - בזנים ספציפיים שנמצאו לאחר ניסוי וטעיה. כשאחד הזנים בהם טופלתי הוכחד, נאלצתי לנסות עשרה זנים שונים על מנת למצוא לו תחליף - ביניהם שלושה שגרמו לי תופעות לוואי קשות, כגון שיתוק למשך מספר שעות בחלק משרירי הפנים.

ברפורמת הקנאביס אין זנים. בניגוד לכל הידוע מבחינה מדעית כיום על השימוש הרפואי בקנאביס, החליטו במשרד הבריאות שאפשר להתעלם מהשפעתם של מאות (!) חומרים שונים הקיימים בכל זן, ולסמן את המוצר רק על פי שני החומרים המשותפים לכל הזנים.

משמעות הדבר היא שאם אטול את מוצרי הקנאביס שבמסגרת הרפורמה, אאלץ להסכים לשחק רולטה רוסית עם חיי: להסכים לקחת תרופה שבסבירות גבוהה לא תעזור לי כי היא לא מהזן הנכון לי, ושקיימת סבירות שהיא אף תחמיר את מצבי. משמעות הדבר עבור ילדים אפילפטיים, לפי כל המחקר הקיים בידינו כיום, היא שהוריהם יאלצו לשחק רולטה רוסית בחייהם ויקחו סיכון שהם נותנים לילדיהם שמן מזן שבמקום להפסיק את הפרכוסים - יגביר את תדירותם ועוצמתם. 51 אלף חולים קשים במחלות מגוונות יאלצו לשחק רולטה רוסית בחייהם, תוך כדי שגם ישלמו מחיר היקר פי 2-10 מששילמו עד כה עבור נטילת הטיפול/הסיכון הבלתי מזוהה הזה.

כמובן שלבעלי עסקים כמו ד"ר (לתקשורת) תמיר גדו מנכ"ל מגדלת ויצרנית הקנאביס "שאיפה לחיים" (BOL) יש אינטרס לטעון, כפי שטען בטור שפרסם כאן לפני שבוע כי "לא קיימת מניעה בהמשך מכירת זני הקנאביס הרפואי המוכרים למטופלים". מה שאין לו אינטרס לספר הוא כי בבתי המרקחת נמכרים, במחיר גבוה פי כמה ממה שנמכרו לפני הרפורמה, מוצרי קנאביס ללא זיהוי של הזנים. מדוע לא לסמן את הזנים על כל המוצרים במסגרת הרפורמה, כפי שסומנו לפניה? מדובר בכלל לייצר תגרוסת זנים בלתי מזוהה - טיפול שמעולם אל נבדק בארץ לפני כן? כדי להגיע לריכוזי החומרים הפעילים אותם דורש משרד הבריאות במסגרת האסדרה החדשה, החברות חייבות לערבב זנים. אף זן לא מכיל את הריכוזים הנדרשים האלה בעצמו.

לעתירה לבג"ץ שהגישה עמותת הקנאביס הרפואי שבראשותי, באמצעות עו"ד יסמין מזרחי ועו"ד מרים בריינין, כנגד יישום רפורמת הקנאביס, צורפו חוות-דעת מטעם חמישה רופאים מומחים כנגד המתודה הקלינית הנכפית עליהם ועלינו. בתשובתו לבית המשפט, לא הציג משרד הבריאות אף לא חוות-דעת מקצועית אחת התומכת בה. העתירה גם כללה חוות-דעת מאת מומחה להרבולוגיה המזהירה מפני השימוש שמתירה הרפורמה בחומרי הדברה שטרם נמצאו כמתאימים לגידולי קנאביס, וגם בעניין זה לא הציגה המדינה חוות-דעת מקצועית.

אז כשעסקי קנאביס שונים מספרים לכם עד כמה רפורמת הקנאביס אמורה לעזור לנו החולים, מה שהם לא אומרים לכם זה עד כמה היא גם הימור על חיינו ושלומנו. מה שהם לא אומרים לכם זה שהם לא יודעים כיצד שינוי הטיפול ישפיע על בריאותינו. מה שהם לא אומרים לכם זה שהם יהיו היחידים להרוויח מהמוצרים האלה - בזמן שאנחנו נהיה שפני נסיונות שלא מרצון. מה שהם לא אומרים לכם הוא שהרפורמה במתכונתה הנוכחית היא רולטה רוסית - או לכל הפחות פטרנליזם מסוכן - על חיינו.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת הקנאביס הרפואי