לאחר שוויתרה על הנחת מכס על כל חלקי המדינה, ישראל תחתום מחר על הסכם סחר מול דרום קוריאה

שר הכלכלה אלי כהן יחתום מחר בבוקר על הסכם סחר עם דרום קוריאה, לאחר שישראל ויתרה על דרישתה לתחולה מלאה של הנחות תעריפי מכס על כל חלקי ישראל • היום שלח ח"כ צביקה האוזר (כחול לבן) פנייה ליועמ"ש וביקש ממנו למנוע מהממשלה לבצע צעד כזה ערב בחירות

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי

שר הכלכלה אלי כהן יחתום מחר (ד') בבוקר על הסכם סחר בין ישראל לדרום קוריאה, הסכם עליו שקדו שתי המדינות במשך מספר שנים. לאחרונה חלה התקדמות אחרי שישראל ויתרה על הדרישה לתחולה מלאה של הנחות תעריפי מכס על כל חלקי ישראל.

כלומר, חברות המייצרות באזורים כמו יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן עשויות שלא לזכות לתעריפי יצוא (הקלות מכס) אחידים עם שאר החברות מרחבי ישראל ובמשרד הכלכלה מסבירים היום, שבמידה וזה יקרה אותן החברות ישופו על ידי המדינה בסכומים זהים. התוצאה תהיה שחברות ישראליות העוסקות ביצוא מוצרים או שירותים והממוקמות ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן ישענו על שיפוי כספי מתקציב המדינה כדי שיוכלו להתחרות ביצוא של חברות אחרות.

הדבר הזה נוגד עקרונות רבים המוצהרים על ידי ממשלת ישראל, לרבות אמירות של שרים מן הימין כמו בצלאל סמוטריץ', אורי אריאל, רפי פרץ והשרים לשעבר איילת שקד ונפתלי בנט, שלישראל זכות ריבונות מלאה בכל השטחים, בוודאי בכל הנוגע לירושלים המזרחית ורמת הגולן, אשר ריבונותן הועברה בחוק.

בנוסף, ישראל מנפנפת בגאווה בהודעות אמריקאיות מן השנים האחרונות המכירות בזכותה הריבונות של ישראל על ירושלים ורמת הגולן, אולם ניכר שבדרום קוריאה לא משתפים פעולה בשלב הזה עם ההכרה הזו.

היום (ג') שלח ח"כ צביקה האוזר (כחול לבן) פנייה ליועץ המשפטי לממשלה ובה ביקש ממנו למנוע מן הממשלה לבצע צעד כזה ערב בחירות. "זה צעד הנוגד את החקיקה הישראלית, לרבות חוקי יסוד ואת עקרונות היסוד של השיטה", כתב האוזר.

לטענתו, מדינת ישראל אמורה לייצג את כל אזרחיה באופן שוויוני. "פנייה זו מבוססת בין היתר על כך שהמאבק בהטלת חרם על ישראל או על אזרחיה הם נושאי ליבה בשיח הישראלי… רק לפני מספר ימים ראינו כיצד ממשלת ישראל משתמשת בסמכותה ומגבילה נבחרות ציבור של בעלת הברית הגדולה בכניסתן לישראל על בסיס תפיסת אותן נבחרות ציבור את נושא החרם הכלכלי על ישראל".

האוזר מציין כי ההסכם נוגד את חוקי היסוד ירושלים בירת ישראל, את חופש העיסוק, חוק החרם, אשר אוסר על קשר כלכלי, תרבותי או אקדמי רק מחמת זיקת אדם לישראל או לאזור הנמצא בשליטת ישראל.

שר הכלכלה אלי כהן התייחס למכתבו של האוזר בטוויטר: "הסכם הסחר אינו כולל אבחנה טריטוריאלית בתוך שטחי ישראל ואינו שונה מהסכמים קודמים. אם יהיו מקרים של יצואנים שיופלו, הם ישופו באופן מלא על ידי המדינה עד השקל האחרון, כמו בכל שאר ההסכמים".