אינטל חושפת: שבב הבינה המלאכותית הראשון שפותח בישראל

השבב החדש, ששמו Springhill, ייחשף הערב בכנס בארה"ב וייכנס לשלב הייצור עוד השנה • בפיתוח השבב החדש השתתפו מאות מעובדי מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה ובמפעל הייצור בקריית גת

חברת אינטל תחשוף הערב (ג') בכנס Hot Chips שייערך בעמק הסיליקון שבארה"ב את שבב הבינה המלאכותית הראשון שפותח בישראל. השבב החדש, ששמו הרשמי "Nervana NNP-I" ואשר קיבל את הכינוי "Springhill", מיועד לשלב הסקת המסקנות (Inference) במרכזי נתונים גדולים (זאת לעומת שלב האימון, ולעומת שבבים שנועדו למכשירי קצה). השבב החדש מבוסס על ליבות Ice Lake המיוצרות בטכנולוגיית 10 ננומטר, ומסוגל לטפל ב-3,600 תמונות בשנייה, בהספק של 10 ואט.

בפיתוח השבב החדש השתתפו מאות מעובדי מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה ובמפעל הייצור בקריית גת.

השבב שייחשף הערב ייכנס לייצור בהמשך עוד השנה, אך על פי הודעת אינטל, חברת פייסבוק "כבר הודיעה כי החלה להשתמש במוצר".

בשיחה עם "גלובס" הסביר אורן גרשון, מנהל קבוצת הפיתוח של אינטל ישראל לבינה מלאכותית, אודות שיתוף-הפעולה עם פייסבוק, עליו הוכרז כבר בתחילת השנה, בתערוכת CES בלאס וגאס. לדברי גרשון, "אינטל עובדת יחד עם פייסבוק על הגדרות המוצר ודואגים לכך שהמוצר שאנו מתכננים יתאים לצרכים של מערך דאטה סנטרים גדול כמו של פייסבוק". גרשון מבהיר שאין מדובר בייצור בלעדי. לדבריו, שיתוף-הפעולה "לא פוגם כמובן ביכולת שלנו לשרת מגוון גדול של לקוחות אחרים".

עוד הסביר כי הצורך בשיתוף-הפעולה נובע מכך ש"הגדלים של רשתות הנוירונים והדיוק הרב שנדרש במערכות מבצעיות, קובע רף מאוד גבוה שלא בא לידי ביטוי במדדים ההשוואתיים המוכרים. השימושים האמתיים במרכזי נתונים מורכבים יותר באופן משמעותי".

בדומה לשבבי בינה מלאכותית אחרים, השבב החדש ישמש לעיבוד משימות של ראייה ממוחשבת, עיבוד שפה טבעית, כולל תרגומים, עיבוד דיבור בזמן אמת ובמערכות המלצה.

האם בעתיד פיתוח עתידיים של השבב יוכלו לשמש גם במשימות עיבוד בזמן אמת רגישות, הדורשות עמידה בסטנדרטים גבוהים יותר של מהירות ודיוק? על כך השיב גרשון - "אני לא רואה למה לא, הרכיב בעל פוטנציאל רב אבל הדגש שלנו כעת הוא לעולם מרכזי הנתונים". באשר לאפשרות שהחברה תשיק גם שבב המיועד למכשירי קצה - אדג', השיב גרשון באופן דומה - "תאורטית הדבר אפשרי, אבל עדיין מוקדם מדי, כי כרגע אנו פונים לקהל מרכזי הנתונים".

בשוק שבבי הבינה המלאכותית פועלות חברות כמו אנבידיה, שנחשבת מובילה, ומפתחת שבבים הן למכשירי קצה והן מרכזי נתונים. גם גוגל מפתחת שבב בינה מלאכותית בשם TPU, אותו היא לא מוכרת ללקוחות אלא מציעה גישה באמצעות הענן. בישראל פועלים סטארטאפים המפתחים שבב בינה מלאכותית ייעודיים כמו נורובלייד, הבאנה והיילו. בשתי הראשונות משקיעה אינטל באמצעות זרוע ההשקעות שלה אינטל קפיטל. סטארטאפ נוסף שזכה לפרסום הוא גרפקור הבריטי. חברות בולטות נוספות הפעילות בתחום הן אמזון, קוואלקום, אפל, סמסונג, ARM, באידו הסינית, AMD, יבמ ועוד.