בקשה לייצוגית: פרטנר דורשת מלקוחות שעוזבים את החברה לשלם עבור "מתנה" שקיבלו

פרטנר גבתה מלקוחה שביקשה להתנייד לחברה אחרת 1,800 שקל עבור רמקול שהוענק לה "במתנה" כמה שנים קודם לכן • לטענת הלקוחה, הסכום שגבתה פרטנר עבור אותה "מתנה" גבוה משמעותית ממחירו לצרכן, שלפי הערכת שמאי מסתכם ב-400 שקל

מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום
מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום

מתנות "החינם" של חברות הסלולר יכולות לצוץ גם שכשמתניידים לחברה אחרת, כאשר הן הופכות לקנס יציאה למתניידים מהחברה - כך נטען בבקשה שהוגשה השבוע להכרה בתביעה כייצוגית נגד פרטנר.

בתביעה נטען כי פרטנר קונסת לקוחות שמבקשים לעזוב את החברה. במקרה המתואר בתביעה גבתה פרטנר 1,800 שקל עבור רמקול שהוענק "במתנה" כמה שנים קודם לכן. עוד נטען כי גם הסכום שגבתה פרטנר עבור אותה "מתנה" גבוה משמעותית ממחירו לצרכן, שלפי הערכת שמאי מסתכם ב-400 שקל.

התובעת הייתה לקוחה של פרטנר במשך כמה שנים, עד שב-2016 החליטה לעבור לחברה אחרת. לטענתה, רק לאחרונה היא גילתה כי תלוי נגדה "חוב" לפרטנר. אותו חוב, כך התברר לה, היה עבור רמקול שבשעתו היא טוענת שהוענק לה כמתנה.

הרמקול, כך טוענת הלקוחה, הפך לקנס יציאה בגובה של 1,800 שקל. עו"ד שי חן ממשרד ארנון גרפי ושות', המייצג את התובעת, טוען כי "היות שמדובר במתנה ההופכת לקנס, מדובר בגבייה פסולה במטרה להתעשר שלא כדין על חשבון הלקוחות".

בתביעה גם מוזכרת רפורמת הסלולר מ-2012, שכללה בין היתר את הסרת החסמים להתניידות בין חברות בכדי לעודד תחרות. הטענה בעניין זה בתביעה היא כי אותו חוב מהווה חסם למתניידים כשהוא הופך לקנס, כשמתניידים פוטנציאליים אחרים אף עשויים שלא לעבור לחברה מתחרה מפאת אותו קנס שיידרשו לשלם.

נזכיר כי בשעתו מסלולי ההתקשרות כללו התחייבות ש"קשרה" את הצרכנים לחברות לתקופה של מספר שנים (לרוב שלוש שנים) ללא יכולת לעבור לחברה מתחרה ללא תשלום קנס. כיום סיטואציה כזו, לשמחתנו, היא תלושה מהמציאות.

התביעה יוצאת מנקודת הנחה שלא מדובר במקרה יחיד, ועל כן היא מוגשת כייצוגית. את הנזק לקבוצת הצרכנים הרלוונטית מעריכים בתביעה ב-2.5 מיליון שקל.

במקרה המתואר בתביעה, ביוני 2015 נכנסה התובעת לאחד מסניפי פרטנר בכדי לרכוש טלפון נייד חדש. נציג השירות הציע לה חבילה שכללה מכשיר סלולרי וציין בפניה כי במסגרת החבילה היא תקבל במתנה רמקול נייד (של חברת JBL), "כחלק ממהלך שיווקי של החברה".

מאות מקרים דומים של "מתנות חינם" צפו בתקופה הזו כתופעה שהפכה לדפוס פעולה בקרב חברות סלולר שונות. מאות צרכנים הלינו כי נפלו בפח עם הבטחות למתנות בדמות רמקולים, אוזניות, מסכי טלוויזיה וכו', כאשר רק בדיעבד הם גילו כי הם משלמים מדי חודש על המתנה - אותו גילוי התרחש פעמים רבות חודשים ארוכים אחרי קבלת "המתנה". המקרים המרובים הגיעו בשעתו גם לדיונים בכנסת ולקנסות שהטילה הרשות להגנת הצרכן על פלאפון ופרטנר.

רבים מהצרכנים שנפלו בפח היו קשישים - אבל לא רק. במקרה המדובר הלקוחה בת ה-32 שילמה מדי חודש לפרטנר את עלות החבילה, עד שעברה לחברה אחרת בחלוף שנה. כעת, כשלוש שנים לאחר המעבר לחברה המתחרה, היא גילתה כי המתנה הפכה לחוב בגובה של 1,800 שקל - חוב שמבחינתה משול לקנס יציאה מהחברה.

מפרטנר נמסר בתגובה כי "הבקשה טרם התקבלה, וכשתתקבל, נבחן אותה ונגיב לבית המשפט".