ילדים מבשלים 2019: סדנאות סושי ואפיית לחמים

עידן שבו משפיענים קולינריים הם כוכבים ותוכניות הבישול בטלוויזיה הן להיט, טבעי שסדנאות בישול לילדים יהיו פופולריות • אבל מי חשב שזו תעשייה שלמה, ושהמבוקשות בסדנאות סולד-אאוט עד סוף אוגוסט?

סדנת אפיה לילדים/ צילום: כדיה לוי
סדנת אפיה לילדים/ צילום: כדיה לוי

צהריים לוהטים של אמצע אוגוסט, והגינה שבלב פארק שרונה שבתל אביב מלאה בתכונה. במקומם של המבנים הארעיים שעמדו כאן לאורך יותר מחצי מאה כחלק מקריית הצבא, ניצבים עכשיו מתקנים מתנפחים; טירות צבעוניות שמבין חריציהם נשמעות היטב צווחות שמרטיטות את המבנה הרוטט ממילא.
אין ספק: חלקו נטול הקייטנות של החופש הגדול כבר כאן, כמו שיודעים זאת היטב ההורים שמבין הקוראים. לא כל הילדים במתחם מעבירים את הזמן בקפיצות. בפאתי שרונה מרקט הסמוך, בחלל קטן המשקיף אל הבור העצום שנפער לרגלי המתחם (שהגשר המוביל לו הפך בזכותו לאטרקציה כשלעצמה לילדים) מתקיים בסדר מופתי ראוי לציין קורס גלגול סושי פירות.

יומיים בשבוע לאורך אוגוסט, תריסר ילדים בין הגילאים 12-3 מבשלים כאן במשך שעה, שבסופה יקבלו כשי את המנה שהכינו בטייק אווי. אחרי שבוע צרפתי שכלל הכנת מילפיי, הכינו הילדים דף אכיל וצבעוני, רול ממולא בסילאן, בננות ושאר פירות העונה. בימי שני ושלישי של השבוע הבא (26-27.8), יכינו כאן כריכים בריאים לקראת החזרה לבית הספר.

"הרול הכי טעים בעולם", כתבה ליאן פומרנץ (10.5) על קופסת הסושי שהכינה. נהנית? אני שואל אותה. "מאוד", היא מסכמת בתמציתיות ביישנית. "זו דרך לפתות אותם לנסות עוד דברים לאכול ולחשוף לדברים חדשים - והפעם זה הצליח", אומרת בגאווה האם מיכל. "אנחנו למשל אוכלים בבית סושי, אבל היא לא - גם לא פירות. דרך הסדנה היא נחשפה להכנה של הסושי וגם לפירות - ומפה אנחנו קופצות לחנות ליד כדי לקנות ולהכין בבית".

סדנת סושי פירות/ צילום: כדיה לוי
 סדנת סושי פירות/ צילום: כדיה לוי

בתחרות מול המסכים

שוק האוכל הצטרף השנה למרכזים מסחריים נוספים ברחבי הארץ, שמציעים לאורך הקיץ סדנאות אוכל לילדים. חלקן בליווי הורים, אחרות לילדים לבדם ורבות מהם - בדומה לזו של שרונה מרקט או למשל של קניון עזריאלי הוד השרון - מוצעות ללא עלות. אחרות - כמו למשל אלה של רשת פור שף (4chef), עולות לא מעט: 240 שקל למשתתף, כלומר - גם לילד וגם להורה. כך מחליפות סדנאות חווייתיות את מקומם של ספרי הבישול הייעודיים שבזכותם התוודעו ילדים למטבח (המפורסם שבהם בעברית הוא "ילדים מבשלים" הנפלא של רות סירקיס).

"זו תופעה שהולכת וצוברת תאוצה. משהו שלא היה כל כך בנמצא עד לפני כמה שנים וכעת אפשר לראות ברחבי הארץ. בעיניי זה מבורך", אומרת ליאת עזריה-אהרונוביץ’, פסיכולוגית שעוסקת בהדרכת הורים ובעלת העמוד וקבוצת הפייסבוק "הורות בדרך חדשה". "מלבד ההפעלה עצמה, הסדנאות האלו מאפשרות חשיפה של הילדים לאוכל מגוון. יוצא להם להכין אותו לפני שטועמים אותו ויש גם עניין חברתי - כשהילדים מסביב אומרים שהאוכל שהם מכינים טעים להם, זה הרבה יותר מפתה עבורם לטעום אותו בעצמם, משהו שאולי לא היו עושים בבית. עבור הורה לילד שלא אוכל שום דבר חוץ מפסטה בלי רוטב - לראות את הילד שלו אוכל פתאום פירות זה אושר עילאי", היא אומרת.

"הקיץ היא תקופה מעולה להתנסות בדברים חדשים במיוחד ובכלל להיות איתם יחד זה נהדר - זמן איכות מעולה לשני הצדדים, הנאה משותפת מפעילות בחוץ, ומי שיש לו ילדים יודע שזה לא ברור מאליו ולא כל כך פשוט כיום להעביר זמן איכות עם הילד. התחרות מול המסכים שמסביב מאוד קשה".

כולנו מאסטר שף

בעידן בו משפיענים קולינריים נוכחים בכל סוגי המדיה, ותוכנית הטלוויזיה הנצפית ביותר היא מאסטר שף, טבעי שסדנאות בישול לילדים וכן להורים ולילדים זוכות לעניין ולביקוש, בפרט בקיץ. דומינו'ס פיצה היא הרשת המוכרת ביותר שמקיימת סדנאות - והיא עושה זאת כבר שנים. במסגרת האירועים שמתקיימים בסניפי הרשת השונים (במחיר של 30 שקל בהרשמה מוקדמת), מכינים ילדים מעל גיל שש פיצה עם תוספות לבחירתם. בתום ההכנה הם מקבלים תעודת "שף פיצה צעיר" וכן הטבה: לחם שום חינם לכל החיים.

סדנת אפיה / צילום: כדיה לוי
 סדנת אפיה / צילום: כדיה לוי

רשת פור שף במתחם שרונים בהוד השרון מקיימת בקיץ קייטנות בישול בנות חמישה ימים שמעבירים שפים שמלמדים להכין מאכלים מרחבי העולם. בסדנה האיטלקית למשל מכינים ארנצ’יני (כדורי אורז פריכים במלית גבינה), רביולי גבינות, מאפי קלצונה במילויים שונים ומקנחים בעוגת שוקולד אישית ובפנקוטה קלאסית. יש גם סדנאות אפייה וקינוחים, סדנאות סושי לנוער ועוד, ורבות מהן מלאות בנרשמים מראש עד סוף אוגוסט. בנוסף, לאורך כל השנה מתקיימות ברשת סדנאות פרטניות, לילדים לבדם או יחד עם הורים.

סדנת אפיה/ צילום: כדיה לוי
 סדנת אפיה/ צילום: כדיה לוי

"זה כיף", אומר האופה המוערך אורי שפט ("לחמים"), שצוותו - כולל אשתו רינת ובנו רועי שהצטרף לאחרונה למאפייה בתל אביב - מעביר לאורך הקיץ סדנאות אפייה פופולריות לילדים. "סדנה חוויתית שכוללת סיור בו מראים להם מאחורי הקלעים את הקונדיטוריה ואחרי זה מכינים - לרוב עם ההורים או הסבים - חלה, לחמניות שוקולד וקינוח שוקולד משתנה", הוא מספר. המחיר - 150 שקל לזוג שכולל הורה וילד מעל גיל ארבע, והסדנה נמשכת שעתיים (סדנה אחרונה שאינה סולד-אאוט תתקיים ב-28.8).

"מבחינת המורכבת, זו לא סדנת אפייה או לחם שאני מעביר - אלא משהו נחמד שעושה גם לנו טוב על הלב", אומר שפט. "האירוע הראשון מדי קיץ מוקדש לילדי העובדים, שמתאפשר להם להביא אותם לעבודה על הדרך. עבורי זה האירוע הכיפי ביותר: לראות את הילדים של כולם, מהבת הקטנה שלי, יחד עם הילדים של צוות המטבח, המנהלים ושוטפי הכלים האריתראים - שרואים מה ההורים שלהם עושים בעבודה". 

סדנת אפיה לילדים/ צילום: כדיה לוי
 סדנת אפיה לילדים/ צילום: כדיה לוי

מתכון שמתאים להכנה עם ילדים

לחמניות חמאה

מרכיבים ל-16 יחידות:

500 גרם קמח
250 מ"ל מים
1 כפית גדושה שמרים טריים (12.5 גרם)
1 כף מחוקה מלח
1/4 כוס סוכר
50 גרם חמאה קרה

לציפוי:

1 ביצה טרופה
קצח ושומשום


הכנה:

מכינים את הבצק: יוצקים מים לקערת לישה ומפוררים לתוכם את השמרים.

מוסיפים לפי הסדר קמח, מלח, סוכר וחמאה. בעזרת וו הלישה לשים במהירות נמוכה כ-4 דקות לאיחוד המרכיבים. מגבירים למהירות בינונית ולשים 4 דקות נוספות, עד לקבלת בצק רך וחלק.

מוציאים את הבצק מקערת הלישה וממקמים על משטח עבודה מקומח קלות. לשים מעט ביד, מגלגלים לכדור ומעבירים אל תוך קערה מקומחת קלות. מכסים במגבת או בניילון ומתפיחים 30 דקות בטמפרטורת החדר או עד שהבצק כמעט ומכפיל את נפחו.

מוציאים את כדור הבצק בחזרה למשטח העבודה המקומח. מחלקים ל-16 חלקים שווים ומגולגלים לכדורים. מעבירים את הכדורים לתבנית מרופדת בנייר אפייה. מניחים שיתפחו בטמפרטורת החדר במשך שעה או עד שהלחמניות כמעט ומכפילות את נפחן. כ-15 דקות לפני תום ההתפחה מחממים תנור ל-180 מעלות.

מורחים את הלחמניות בעזרת מבקשת בביצה טרופה, מפזרים מעל שומשום וקצח - יחד או בנפרד ואופים 15 דקות. מצננים על רשת במשך רבע שעה לפחות לפני ההגשה.

מתכון של אורי שפט