חוזרים למתווה של הסדר חוב? בוטלה מכירת החברה הבת של מטומי תמורת 36 מיליון דולר

חברת האינטרנט ממשיכה לאכזב את המשקיעים: המניה השלימה צניחה של 99% מאז הרישום הכפול בת"א, והאג"ח שהנפיקה כאן נסחרות בתשואת זבל של 62%

חברת האינטרנט מטומי  הודיעה אתמול רשמית על ביטול עסקת המכירה של החברה הבת Team Internet. הביטול היה צפוי, לאחר שמטומי עדכנה לפני מספר שבועות כי לא סביר שיושג הסכם, וזאת לאחר שכבר חלו עיכובים בהשלמת העסקה, שהיקפה המקורי עמד על 36 מיליון דולר.

מטומי נסחרת כיום בשווי זניח של 7.6 מיליון שקל. החברה הונפקה לראשונה בלונדון לפני כחמש שנים, לפי שווי של 347 מיליון דולר, ומאז צנח מחיר המניה ב-99.9%. לרוע המזל של המשקיעים בת"א, מטומי הצטרפה לבורסה המקומית במסגרת הרישום הכפול בתחילת שנת 2016, ומאז איבדה כ-99% מערכה. זאת ועוד: האג"ח שהנפיקה החברה בת"א בתחילת 2018 תמורת 103 מיליון שקל, נסחרות לנוכח מצבה העגום בתשואת זבל של 62%. 

היו"ר והמנכ"ל בפועל של מטומי הוא סמי תותח מקרן ויולה, שהיא אחת מבעלי המניות בחברה עם החזקה של 9.8%. בעלי מניות בולטים אחרים הם קבוצת הפרסום הבינלאומית פובליסיס עם 23.9%, הפרסומאי אילן שילוח עם 10.5% וקרן ברוש עם 7%.

החברה הבת טים אינטרנט, שבה מטומי מחזיקה ב-90%, היא למעשה הפעילות היחידה שנותרה למטומי לאחר שמכרה את כל הפעילויות האחרות שלה. מטומי הייתה אמורה למכור את חלקה בחברה הבת לידי מייסדיה של האחרונה, קבוצת Rainmaker מגרמניה. העסקה הייתה משאירה את מטומי ללא פעילות, אך מאפשרת לה לשלם את מלוא החוב למחזיקי האג"ח שלה ללא צורך בהסדר חוב, ואף להישאר עם יתרת מזומנים בקופה.

הצעה לפירעון מיידי של האג"ח לא עברה

"החברה מעדכנת כי כפי שהעריכה, היא קיבלה אישור רשמי לכך שהרוכש הפוטנציאלי מסיים את הדיונים בנוגע למכירת טים אינטרנט", נכתב בהודעת מטומי מאתמול. "החברה ממשיכה לבחון חלופות פוטנציאליות, והחלה בדיונים, בשיתוף פעולה עם Rainmaker, עם רוכשים פוטנציאליים אחרים. דיונים אלה עדיין לא הובילו להצעה מחייבת ואין ודאות שהצעה כזאת תתקבל".

הנפקת האג"ח ב-2018 נועדה לממן את רכישת 100% ממניות טים אינטרנט מידי המייסדים, אך בסוף השנה שעברה מטומי לא העבירה סכום של 18 מיליון דולר עבור ה-10% האחרונים, בשל החשש שהתשלום יפגע ביכולת שלה להחזיר את חוב האג"ח. לאחר דיונים עם מחזיקי האג"ח, חתמו הצדדים על הסדר חוב, ובמסגרתו התחייבו בעלי מניות בולטים בחברה להזרים הון למטומי, הובטח להקטין את ההון החוזר והוסכם על שינוי בהתניות הפיננסיות (קובננטים). לאחר שנחתם ההסדר, עלתה האפשרות שמייסדי טים אינטרנט ירכשו אותה בחזרה, אומנם בסכום נמוך משמעותית מזה ששילמה מטומי עבור החברה, אך הדבר היה מייתר עבורה את הסדר החוב. אלא שכאמור השלמת העסקה התעכבה ובתהליך הבדיקה התגלו קשיים, שהביאו לבסוף לביטול העסקה.

כעת עולה השאלה מה יעלה בגורל הסדר החוב של מטומי שנחתם בתחילת השנה, והאם הוא ימומש בתנאים המקוריים. נזכיר, שעל רקע העיכובים בהשלמת העסקה ביקשו חלק ממחזיקי האג"ח להעמידו לפירעון מיידי, אך באסיפת מחזיקי האג"ח ההצעה לא זכתה לרוב הנדרש.