חיל האוויר תקף מטרות בדמשק כדי לסכל פיגוע רחפנים של ישראל

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כמה יעדים מדרום מזרח לדמשק, שתכננו להוציא פיגועים משטח סוריה לעבר מטרות ישראליות • כיפת ברזל נפרסה בצפון • נתניהו: "לאיראן אין חסינות בשום מקום" • בסוריה טוענים: "סיכלנו מתקפה ישראלית" • בטהראן טרם הגיבו

עשן מיתמר מעל שמי סוריה בתקיפה בשנה שעברה / צילום: רויטרס
עשן מיתמר מעל שמי סוריה בתקיפה בשנה שעברה / צילום: רויטרס

חיל האוויר תקף אמש (שבת) מטרות איראניות בדמשק וסיכל פיגוע מתוכנן באמצעות רחפנים חמושים - כך מסר דובר צה"ל, בקבלת אחריות חריגה לתקיפה ישראלית בשטח סוריה. בצה"ל הטילו את האחריות על כוח קודס במשמרות המהפכה, שעליו מפקד קאסם סולימאני. בדמשק טענו כי הם "סיכלו" מתקפה ישראלית באזור הבירה, מבלי לפרט באילו מטרות מדובר. התקיפה מגיעה ברקע דיוויחים על פעילות של ישראל גם בשטחה של עיראק למניעת התבססות איראן.

"התקיפה בוצעה נגד פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה", אמר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס. "מתווה הפיגוע שסוכל כלל בתכנון שיגור כמה רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות". הוא הוסיף: "צה"ל נמצא במוכנות גבוהה להמשך הגנה ופעולה ככל שיידרשו נגד כוונות לפיגוע נגד מדינת ישראל ורואה באיראן ובמשטר הסורי אחראים ישירים לניסיון הפיגוע שסוכל".

מוקדם יותר אתמול דווח בסוכנות הידיעות הסורית סאנ"א כי פיצוצים נשמעו בשמי דמשק. לפי הדיווח, מערכות ההגנה הופעלו ויירטו מטרות. לפי רשת אל-ג'זירה, היו פיצוצים עזים בשכונת אל-מזה בעיר. בשכונה שוכן שדה תעופה צבאי שהותקף פעמים רבות בשנים האחרונות. באיראן טרם התייחסו לדברי צה"ל.

בתוך כך, הלילה דווח בתקשורת בלבנון כי פיצוץ נשמע בבירה ביירות. זמן קצר לאחר מכן, בכיר בחיזבאללה אמר כי שני מל"טים ישראליים התרסקו ברובע הדאחיה הבירה.

בשבועות האחרונים קיימת דריכות גבוהה מאוד בפיקוד הצפון, בחיל האוויר ובאגף המודיעין על רקע כוונותיו של כוח קודס האיראני, הפועל משטה של סוריה, להוציא לפועל פיגוע טרור הכולל רחפנים מתאבדים לעבר כמה מטרות ישראליות במקביל. בשלב זה הועלתה רמת הכוננות והדריכות של צה"ל על רקע האפשרות שהאיראנים או הסורים יגיבו לפעולה. סוללות כיפת ברזל נפרסו בצפון הארץ, ומפקד פיקוד צפון שוחח עם ראש המועצה האזורית גולן. אולם בשלב זה אין הנחיות מיוחדות לתושבים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע לקריה לביצוע הערכות ביטחוניות, אמר בתגובה כי "במאמץ מבצעי גדול, סיכלנו תקיפה נגד ישראל של כוח קודס האיראני ומליציות שיעיות. אני חוזר ואומר: לאיראן אין חסינות בשום מקום. כוחותינו פועלים בכל גזרה נגד התוקפנות האיראנית. הקם להורגך השכם להורגו. הנחיתי להיערך לכל תרחיש. נמשיך לפעול נגד איראן ושלוחותיה בנחישות ובאחריות למען ביטחון ישראל".
תקיפות למניעת התבססות איראן

בשבוע שעבר דווח בטלווזיה הסורית כי אמצעי הגנה אווירית הופעלו נגד טיל באזור מסיאף שבצפון המדינה. לפי מקור צבאי, הטיל הגיע מכיוון צפון לבנון ויורט לפני שהגיע למטרה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, נשמעו פיצוצים עזים באזור אחרי שמערכות ההגנה יירטו את הטיל, שלפי ההערכות שוגר בידי ישראל. באזור זה דווח בעבר בכלי תקשורת זרים על יעדים שונים שהותקפו לכאורה על ידי ישראל.

כמו כן, בתחילת החודש כלי תקשורת רשמיים בסוריה דיווחו כי ישראל תקפה במחוז קוניטרה . בסוכנות הידיעות סאנ"א, נגרם נזק בתקיפה בתל בריקה שבמערב המחוז הגובל ברמת הגולן. צה"ל סירב להתייחס לדיווחים, שמגיעים ברקע שורת דיווחים מהעת האחרונה על תקיפות של ישראל מעבר לגבול במטרה למנוע התבססות של איראן וחיזבאללה .

במקביל, השבוע דווח בכלי תקשורת בעיראק על פיצוץ במחסן תחמושת של המיליציות השיעיות במחוז סלאח א-דין, סמוך לבסיס בלד מצפון לבירה בגדאד, שבו מוצבים גם כוחות אמריקאים. התקיפה מצטרפת לדיווח בחודש שעבר, לפיו כלי טיס בלתי מאויש תקף מחסן טילים איראניים בבסיס של מיליציות שיעיות בעיראק, מצפון לבירה בגדאד. לפי הדיווחים, היו נפגעים בתקיפה, בהם לוחמים משורות משמרות המהפכה של איראן וחיזבאללה.

על פי פרסום ב"ניו יורק טיימס" , שני גורמים בכירים בממשל האמריקאים טענו כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה. בתגובה לתקיפות, היועץ לביטחון לאומי של עיראק פאליח אל-פאידח אמר כי מדינתו רוצה להימנע מלהתערב במאבק בין איראן ומדינות אחרות, כדי לא "להיגרר למלחמה". לדברי הגורמים, מחסני הנשק שימשו את איראן להעביר נשק לסוריה.

צה"ל סירב להתייחס לתקיפות, אולם ראש הממשלה אמר ביום שני במהלך ביקורו בקייב כי "לאיראן אין חסינות בשום מקום". "מדינה שאומרת 'אנחנו הולכים להשמיד אתכם ונבנה בסיסים לירי טילים ולהפצת תאי טרור נגדכם' - מבחינתי, אין לה חסינות" , אמר נתניהו לעיתונאים. "אנו נפעל - וכעת אנו פועלים - נגדם, בכל מקום שנדרש". לאורך השנים, ביצעה ישראל מאות תקיפות אוויריות נגד נכסים איראניים בסוריה, זאת במהלך מלחמת האזרחים שמתנהלת במדינה כבר קרוב לעשור.