שופרסל רוכשת בית מרקחת מקוון שיאפשר לה למכור תרופות מרשם

הרשת תשלם כ-5 מיליון שקל לרקח של ישי דוידי תמורת 51% ממניות "בלה אונליין" • החברה הנרכשת זכתה במכרז של קופת-חולים לאומית למכירה מקוונת של תרופות מרשם למבוטחים • רשת Be מתכוונת להקים פלטפורמה שתשמש ערוץ שיווק לכל קופות-החולים

רשת BE / צילום: סיון פרג'
רשת BE / צילום: סיון פרג'

שופרסל  מסמנת את שוק התרופות המקוון בישראל ומבקשת להפוך לשחקנית הגדולה הראשונה שתפעל בו. לשם כך היא רוכשת באמצעות רשת Be את בלה אונליין, פלטפורמה שאמורה לאפשר לה לספק תרופות מרשם עד בית הלקוח באמצעות הזמנה מקוונת בתוך 48 שעות.

רשת Be תשלם 4.75 מיליון שקל תמורת 51% ממניות בלה אונליין, שהיא חברת-בת של רקח  תעשייה פרמצבטית של ישי דוידי. הסכם המכירה קובע כי Be תזרים לחברה סכום של 1.25 מיליון שקל ותשלם לרקח עוד 3.5 מיליון בשתי פעימות, כך שסך התמורה יעמוד על 4.75 מיליון שקל. שווי החברה לפני העסקה עמד על כ-8 מיליון שקל, ובהסכם קיימות אופציות עבור שופרסל לרכישת ה-49% הנוספים על בסיס התוצאות העתידיות בשנתיים הקרובות למיזם שנמצא עדיין בחיתוליו.

לפי הודעה שמסרה היום (א') Be, "השירות לאספקת תרופות מרשם עד בית הלקוח באמצעות הזמנה באינטרנט צפוי לעלות לאוויר לקראת סוף שנת 2019 וילווה במתן ייעוץ והכוונה של רוקח". עוד נמסר כי בחודשים הראשונים השירותים יסופקו בין באר-שבע לנתניה.

עבור שופרסל מדובר בעסקה קטנה בהיקפה, שדומה עבורה להשקעה בהקמת סניף חדש. ואולם חשיבות העסקה עבור Be אינה טמונה בהיקפי הפעילות של בלה, כי אם במכרז אסטרטגי של קופת-חולים לאומית, שבו זכתה בלה מוקדם יותר השנה. המכרז כולל הפצה, מכירה ואספקה עד הבית של תרופות מרשם ומוצרי בית מרקחת למבוטחיה.

כך, בימים אלה בלה מצויה בשלבים מתקדמים של הקמת פלטפורמה ייעודית, לטובת ניפוק ואספקת תרופות מרשם עד לבית הלקוח, בהתאם לכללים ולנהלים שהותוו על-ידי משרד הבריאות. Be של שופרסל מבקשת כעת להשתלט על הפעילות הזו, בתקווה להפוך באמצעותה לשחקנית תרופות מרשם באונליין.

המטרה של שופרסל בעסקה הנוכחית היא לייצר ערוץ שיאפשר ללקוחותיה להזמין תרופות מרשם של כל קופות-החולים באמצעות רשת Be, על בסיס הפלטפורמה המוקמת בימים אלה בחברת בלה. כך שמבחינתה של שופרסל מדובר בפיילוט ראשון לפעילות רחבה יותר. 

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, מסר היום כי "זוהי סנונית ראשונה שתאפשר בהמשך את הרחבת השירותים גם למבוטחי שאר קופות-החולים, על-מנת להנגיש את שירותי תרופות המרשם עד הבית".

התרחבות של פעילות כזו תלויה במידה רבה בקופות-החולים. המכרז שזכתה בו בלה מאפשר מכירה מקוונת של תרופות מרשם ללקוחות קופת-חולים לאומית, שמחזיקה בנתח קטן של מהשוק - 8%, שהם 725 אלף מבוטחים. ובכל זאת, מבחינת שופרסל מדובר בהזדמנות להתנסות בלוגיסטיקה של פעילות רגישה ומורכבת, כמו הפצת תרופות.

לדברי מנכ"ל Be, אורי וטרמן, כבר בשלב הראשון תמותג בלה עבור הלקוחות כחלק מקבוצת שופרסל - Be.

בלה אונליין היא חברת-בת של החברה הציבורית רקח תעשייה פרמצבטית, ופעילותה היא פלטפורמה למכירה מקוונת של מוצרים שונים בתחום הפארמה. לפני כארבע שנים נכנסה קרן הפרייבט אקוויטי פימי, בראשות ישי דוידי, להשקעה ברקח, חברת לייצור תרופות גנריות, ובשנים האחרונות היא עוסקת במיקוד הפעילות.

ליבת הפעילות של רקח אינה במכירה ישירה ללקוחות קצה, ומבחינתה מדובר בהזדמנות לממש את הפעילות הזו. במסגרת מהלכים למיקוד עסקיה מכרה החברה לפני כשנתיים את פעילות בתי המרקחת שהחזיקה, והיא מעוניינת להמשיך באותו קו, כך שניתן להעריך שבעתיד שופרסל תרכוש ממנה את מלוא הפעילות הזו.

"החברה רואה בהכנסת שותף אסטרטגי וסינרגטי לחברת-הבת בלה אונליין מהלך שיאפשר פיתוח מואץ של תחום התרופות עד הבית ומימוש פוטנציאל הצמיחה שלה", כותבת היום רקח בהודעה לבורסה, תוך שהיא מציינת כי המהלך אף "משתלב באסטרטגיה שמובילה החברה בשנים האחרונות של התכנסות לתחומי הליבה שלה כיצרנית משווקת ומפיצה של תרופות מרשם OTC ודרמטולוגיה בארץ ובחו"ל".

המעבר לרכישת תרופות מרשם בצורה מקוונת מעלה שאלות בנוגע לעתידו של המודל שבו פועלות היום רשתות כמו Be וסופר-פארם, שמתבסס על תנועה של לקוחות שמגיעים לבתי המרקחת עם מרשמים. בהנחה שצרכנים יעדיפו לרכוש תרופות ישירות לביתם, שינוי בתנועת הלקוחות כזה בהיקפים נרחבים עשוי בטווח הרחוק לערער על המודל הקיים.

שוק התרופות המקוון מעורר עניין לא רק בישראל. בשנה שעברה רכשה ענקית המסחר המקוון האמריקאית אמזון בית מרקחת מקוון תחת הסטארט-אפ PillPack, בסכום שהוערך במיליארד דולר.

"בעידן שבו אנו חיים, שכל מוצר מגיע עד הבית, תרופות מרשם התעכבו לנוכח המורכבות הרבה שקיימת בתהליך והאחריות הרבה הכרוכה באספקת שירות חיוני זה בהתאם לתנאי הרגולציה העדכניים", אמר שי אלמוג, מנכ"ל חברת בלה און ליין. לדבריו, "הכניסה של רשת Be תיתן מנוף משמעותי ביישום פרויקט אסטרטגי ומורכב זה".

השלמת העסקה כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים, ובהם קבלת אישור הממונה על התחרות בתוך 60 ימים ממועד חתימת ההסכם. להערכת רקח תעשייה פרמצבטית, העסקה תושלם עד סוף שנת 2019. 

*** גילוי מלא :  יו"ר רקח, אברהם ביגר, הוא גם יועץ לדירקטוריון "גלובס".