אז מי צודק - ליברמן או נתניהו?

קל לזרוק סיסמאות, קל לתת הבטחות. יותר קשה לתת לתשובות למגזר הרוסי

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים צח, לע"מ

במרכז מערכת הבחירות הנוכחית עומד הקרב על הקול הרוסי, או במלים אחרות - הקרב בין בנימין נתניהו לאביגדור ליברמן. נתניהו עושה כעת כל מאמץ כדי לחזר אחר העולים. ליברמן מצדו מחזיר מלחמה בסרטונים אגרסיביים - ועד כה מכפיל את כוחו בסקרים. אחד הקלפים החזקים במאבק ביניהם יהיה תזכורות על הישגים וכישלונות של משרד קליטה.

לפני כחודש טען רה"מ בנימין נתניהו שבמשרד הקליטה במשך שנים, ביחס לעולים מברית-המועצות, הייתה מדיניות של "הרבה דיבורים ואפס מעשים" . ח"כ אביגדור ליברמן, עקץ בחזרה "מעניין שלאחר עשר שנים ברצף כראש הממשלה, נזכר נתניהו בעולי חבר העמים דווקא חודשיים וחצי לפני הבחירות ".

אז מי צודק ליברמן או נתניהו? מה יודע רה"מ שאנחנו לא יודעים? הרי הוא בעצמו אחראי לכך שההסכם הקואליציוני שנחתם באפריל 2015 בין הליכוד לכולנו בנוגע לחלוקת דירות בין משרד השיכון למשרד הקליטה לא התממש. כתוצאה מכך כאלפיים משפחות עולים לא קיבלו דיור ציבורי. בישראל ביתנו מחו אך לא פעלו לתיקון העוול. ב-5 לדצמבר 2017 אמר ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו: "משרד השיכון קיבל מיליארד שקל לקניית דירות בדיור הציבורי, אבל הוא לא ממלא את חלקו כלפי העולים. 850 דירות לא הועברו לטובת זכאי משרד הקליטה". אמר ושכח. מה מסתירים שניהם? האם טיפול כושל קשור לכפיה חרדית? תחליטו בעצמכם.

האפליה שממנה סובלים העולים כבר עשרות שנים המשיכה באין מפריע תחת כהונתו: רק עולים קשישים מרוסיה מקבלים דירה ממשרד הקליטה בגודל 10 מטר במקום 25 מטר כפי שנקבע בחוק. שלושה דוחות בנדון מטעם מבקר המדינה לא הצליחו לשנות את המצב. שאלה נוספת שעלייה לא עונים כבר עשרים שנה הוא למה משרד הקליטה משלם ליזמים פרטיים במקבצי הדיור דמי שכירות גבוהים פי 2-3 מדמי השכירות בשוק החופשי? בכסף המבוזבז היה אפשר לתת פתרונות דיור לעוד אלפיי זכאים. לפי דוח מבקר המדינה ממאי 2019 אושרו כבר ב-2012 כחמש אלפים יחידות דיור לקשישים, אבל הוקצו לבנייה רק 3,521.

מי אשם בכך שלמרות ההסכמים שנחתמו וההחלטות שהתקבלו במהלך השנים, צעדים רבים לא יושמו, וכך, המחסור בדירות רק גבר. מי אשם בכך? רה"מ, שר הקליטה או העולים ששתקו?

אני מסכים עם תשדירי הבחירות שיש אפליה כלפי המגזר הרוסי, והדוגמאות שהבאתי מדברות בעד עצמן. חשוב מאוד ל-770,000 בעלי זכות הבחירה שנתניהו וליברמן יסבירו להם איך הצליחו בשנים האחרונות "לשפר" את מצבם. אבל אני לא חושב שחייזרים אשמים בכך שהתור לדיור ציבורי במשרד הקליטה עומד עדיין על יותר מ-27,000 זכאים. אני לא בטוח שחייזרים גם אשמים בכך שזכאֵי משרד השיכון מקבלים דירה בתוך שנה ושלושה חודשים לעומת זכאי משרד הקליטה, המחכים לדירה למעלה משש שנים.

אני בטוח ששניהם יסכימו איתי שמי שעשה ימשיך לעשות ומי שרק דיבר ימשיך לרמות. קל לזרוק סיסמאות, קל לתת הבטחות. יותר קשה לתת לתשובות למגזר הרוסי לפני ה-17 בספטמבר. נכון לעכשיו שניהם צודקים. 

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים