דונלד טראמפ: "פגישה בתוך שבועות עם רוחאני אפשרית"

נשיא צרפת עמנואל מקרון הציע מפגש פגישה בין נשיא ארה"ב ונשיא איראן במסיבת עיתונאים משותפת עם טראמפ לסיכום פסגת ה-G7 • מקרון אמר כי פעל בחודשים האחרונים מול איראן במטרה "להרגיע את המצב", וכי "עדכן את ארה"ב לכל אורך הדרך"

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת ה-G7 / צילום: Christian Hartmann, רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת ה-G7 / צילום: Christian Hartmann, רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון מציע לקיים פגישה "בשבועות הקרובים" בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לנשיא איראן חסן רוחאני. מקרון אמר את הדברים במסיבת עיתונאים משותפת לסיכום פסגת ה-G7, לצד נשיא ארה"ב.

מקרון אמר כי פעל בחודשים האחרונים מול איראן במטרה "להרגיע את המצב", וכי "עדכן את ארה"ב לכל אורך הדרך". הוא אמר כי הוא מקווה שרוחאני וטראמפ ייפגשו בקרוב, יחד עמו, לפגישה שתפתור את חילוקי הדעות סביב הסכם הגרעין בין איראן למערב. במאי 2018 פרש טראמפ מהסכם הגרעין אותו הגדיר "גרוע". טראמפ אמר הבוקר כי אישר למקרון להזמין לביאריץ את שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, שביקר אתמול בשולי הפסגה, וקיים פגישות עם שר החוץ הצרפתי, שר האוצר הצרפתי ומקרון עצמו. לדברי מקרון, על איראן הופעל לחץ גדול בתקופה האחרונה ולכן הוא קיבל בברכה את ביקורו של זאריף בשולי הוועידה ואת האפשרות להוביל לפגישה בין טראמפ לבין נשיא איראן. בנוסף, מקרון אמר כי הנשיא טראמפ והוא מסכימים על כך שאין להרשות לאיראן להשיג נשק גרעיני לעולם. "לא ניתן לאיראן להפר את היציבות של האזור", אמר מקרון. 

במהלך מסיבת העיתונאים נשאל טראמפ אם יסכים להסיר סנקציות מאיראן ולהיפגש עם הנשיא רוחאני. לדבריו של טראמפ, "איראן לפני שנתיים הייתה מובילת הטרור בעולם ומלאה בבעיות פנים. זו מדינה עם פוטנציאל אדיר. איננו מחפשים החלפת משטר, אלא אנחנו מבקשים שהם יהיו נטולי נשק גרעיני ונטולי תוכנית טילים לטווח רחוק". טראמפ שיבח את מקרון על הפעילות שלו, ואמר "אפשר להגיע להסכם בזמן קצר מאוד... מה שאנחנו רוצים זה שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני". בנוגע לפגישה המוצעת, אמר טראמפ כי "אם הנסיבות יתאימו אני בהחלט אסכים לפגישה", אבל אמר כי לפני כן איראן צריכה לסגת מהצהרותיה האחרונות להגביר את העשרת האורניום. "זה אולי לא יהיה מיד, אבל אני חושב שאנחנו הולכים להשיג משהו". הוא סיפר על חברים "לפני הרבה שנים" מאיראן שהיו בעסקי הנדל"ן ואמר ש"יש פוטנציאל אדיר לאיראן". עוד הוא אומר כי "אני מקווה שהאיראנים יתנהגו היטב. וחשוב שתדעו שהנשיא מקרון עדכן אותי על כל צעד, ועל כך שרוחאני מגיע לפה ומי נפגש עם מי. אני חושב שהיו פגישות טובות. גם ראש ממשלת יפן היה מעורב בכך מאוד".

מקרון הוסיף כי "טראמפ ואני שוחחנו איך כיצד אפשר לשפר את ההסכם הגרעין עם איראן. טראמפ הבהיר שההסכם המשופר יהיה חייב טווח זמן רחב יותר ושיפור הנושא של פיקוח על האתרים. אנחנו צריכים לשכנע את האיראנים ללכת בכיוון הרצוי באמצעות פיצוי כלכלי, למשל קווי אשראי מסוימים או פתיחת אישור ליצוא בתחומים מסוימים. אני לא יכול לספר יותר מכיוון שזה יסכן את המגעים עצמם". הוא שב ואמר, כי "אני מקווה מאוד שפגישה כזו תתקיים בשבועות הקרובים, צרפת תשתתף בה לצד הצדדים האחרים להסכם הגרעין המקורי". בנוגע לתפקיד של צרפת, אמר מקרון כי "צרפת אינה מתווכת אלא רק מסייעת".

טראמפ הוסיף בתשובה לשאלות עיתונאים לגבי פגישה אפשרית עם רוחאני: "אני לא מכיר את האיש, הוא נושא ונותן מצוין. אני חושב שהוא ירצה להיפגש. איראן תרצה לפתור את הסוגיה". כשנשאל אם פגישה "בתוך שבועות" היא אפשרית, אמר "כן, היא אפשרית". "אני לא רוצה לראות את הפגיעה שנגרמת לכלכלה האיראנית", אמר, "אבל אסור שיהיה להם נשק גרעיני. יש סיכוי טוב שניפגש".

באיראן מדווחים כי מקרון הניח הצעה בפני שר החוץ האיראני

בתקשורת באיראן מדווחים כי הנשיא רוחאני כינס ישיבה עם יועציו הקרובים לדון בתוצאות פגישת שר החוץ שלו ג'אוואד זריף עם מקרון אמש בשולי פסגת ה-G7. לפי הדיווחים באיראן, מקרון הניח בפניו הצעה שתאפשר את פתיחת המו"מ על עתיד הסכם הגרעין, מו"מ שבו ישתתפו גם האמריקאים, אשר ביטלו את השתתפותם בהסכם, וחידשו את העיצומים לרבות על יצוא הנפט ומוצריו. הדרישה העיקרית של זריף כתנאי ראשוני לקראת משא ומתן הייתה מתן אפשרות למכירת נפט בהיקף של 700 אלף חביות ביום ולקבלת התשלום על כך במזומן. בחודש שעבר מכרה איראן רק 100 אלף חביות ורוב התשלום עבורן היה בעסקאות בארטר תמורת סחורות וזאת בשל החרם האמריקאי שהוריד את יצוא הנפט האיראני ביותר מ-90% לעומת יולי 2018. לפי הדיווחים באיראן, זריף סירב לדרישה לדון בנושא פרויקט הטילים של איראן.

הבוקר, לאחר פגישת זריף ומקרון, פורסם בשמו של רוחאני כי הוא מוכן להיפגש עם כל מי שעשוי לסייע לקידומה של איראן, ואם האינטרס הלאומי של איראן יחייב זאת. האמירה הזו נשמעת כעת כהכנת הקרקע לקראת פגישה אפשרית עם טראמפ, הנחשב לאויבה הגדול ביותר של הנהגת איראן האיסלמית, מעט לפני נתניהו.

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית איראנא דיווחה אחה"צ על הודעתו של מקרון בנימה חיובית. בדיווח נאמר כי נשיא צרפת מקרון עומד מאחורי הניסיונות להפגיש בין נשיא איראן רוחאני לנשיא האמריקאי, והודגשה אמירתו של מקרון כי יש אפשרות להגיע להסכם בין טראמפ לבין ההנהגה בטהרן. כן הובאו ציטוטים נוספים מדברי מקרון במסיבת העיתונאים שקיים עם טראמפ ולפיהם איראן חייבת לשתף פעולה עם אירופה בהבטחת המפרץ הפרסי וכן לעמוד בכל התחייבויותיה הגרעיניות. בידיעה נמסרו עוד פרטים על פגישותיו אמש של שר החוץ האיראני זריף עם מקרון, עם שר החוץ הצרפתי לודריאן ועם דיפלומטים מגרמניה ובריטניה.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להודעה על המפגש האפשרי: "איראן פועלת בחזית רחבה כדי להוציא התקפות טרור רצחניות נגד מדינת ישראל. ישראל תמשיך להגן על ביטחונה בכל דרך שתידרש. אני קורא לקהילה הבינלאומית לפעול מייד כדי שאיראן תפסיק התקפות אלה".

ברקע מפגש הפסגה G7, ישראל מנהלת בשבוע האחרון מלחמה סמויה וגלויה נגד מגוון מטרות איראניות ברחבי המזרח התיכון. אחד מן המתקפות, נגד עמדה של אנשי אל-קודס בתוך שטח סוריה אשר עמדו לשגר רחפנים לכיוון ישראל, פורסמה ביוזמת ישראל. אולם לפני כמה ימים, רמז נתניהו בראיון לערוץ 9 שגם מתקפה נגד מטרות איראניות בתוך שטח עיראק הם ביצוע ישראלי (אם כי לאחר מכן, חלק מכלי התקשורת הישראלים תיקנו פרסומים בעניין וציינו שלא מדובר בפעולה ישראלית). בנוסף ביממה האחרונה התרחשה תקיפה באמצעות מל"טים בתוך שטח לבנון, באיזור הדאחיה בביירות. לבנון מייחסים את התקיפה הזו לישראל ואמרו שהם רואים בכך הכרזת מלחמה.