"ארגז הכלים של הפד לא מותאם במיוחד להתמודדות עם המשבר הבא"

כך אמר יו"ר ג'יי פי מורגן צ'ייס אינטרנשיונל, יעקב פרנקל, בראיון ל"בלומברג" • פרנקל יהיה אורח ועידת הנגידים של "גלובס" שתיערך בת"א ביום ראשון הבא, 1.9

יעקב פרנקל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
יעקב פרנקל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"ארגז הכלים של הפדרל ריזרב לא מותאם במיוחד להתמודדות עם המשבר הבא" - כך אמר יו"ר ג'יי פי מורגן צ'ייס אינטרנשיונל, יעקב פרנקל, בראיון ל"בלומברג". פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, יהיה אורח ועידת הנגידים של "גלובס" שתיערך בתל אביב ביום ראשון הבא, 1 בספטמבר.

בראיון, שהתקיים לפני נאומו של יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי פדרל ריזרב ג'רום פאואל בשבוע שעבר, התייחס פרנקל לתפקודו של הפד, הריבית הנמוכה וכן ללחץ שמפעיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על פאואל והביקורת הקשה שהוא מעביר עליו ועל תפקודו. "אני לא מאמין שנשיא ארה"ב צריך להתערב ולהפריע בדרך כזו לעבודת הפד", אמר פרנקל. "לפדרל ריזרב יש רקורד רציני ואחראי להפליא והם יודעים מה הם עושים. המעשים של טראמפ לא מועילים, ומתוך היכרות עם היו"ר פאואל ושאר חברי ועדת (השווקים הפתוחים של הפד, הקובעת את מדיניות הריבית), אני מאמין שהם ימשיכו בניתוח המקצועי שלהם ויגיעו להחלטות על בסיס נתונים וניתוח. אבל השאלה היא לא מה הם יעשו, אלא איך השווקים יגיבו להתערבות כזו".

"ברקע החלטת הפד (להוריד את הריבית בחודש שעבר), עמדה כמות גדולה מאוד של אי-ודאות בשווקים", המשיך פרנקל. "רוב האי-וודאות הזו מגיעה ממלחמת הסחר, התפתחויות באירופה כמו הברקזיט והמיתון בגרמניה ובאיטליה או ההאטה בסין. אי אפשר לצפות שכל הדברים האלו יטופלו על ידי מדיניות מוניטרית".

"מלחמת הסחר היא אלמנט חשוב מאוד בגלל שהיא משפיעה על סנטימנט המגזר העסקי. אם שואלים את המגזר העסקי הם אומרים שמלחמת הסחר ואי-הוודאות שנובעת ממנה, משפיעות עליהם בצורה שלילית מאוד. זו הסיבה שכשמסתכלים היום על מה שמעכב את הכלכלה בארה"ב באופן כללי, רואים שמגזר השירותים יחסית בסדר, אך יש בעיה במגזר הייצור ובהשקעות בעסקים. ולמה? בגלל אי הוודאות. הקלות המס על החברות העסקיות כן עזרו לסנטימנט העסקי, אז למה לקלקל את זה?".

לגבי החלטת הריבית הבאה של הפד, שתתקבל בספטמבר, פרנקל הדגיש כי החלטת הפד תהיה תלוית נתונים, והזכיר את הרטוריקה של יו"ר הפד, פאואל, המדבר על הצורך להתקדם באיטיות ובזהירות. כרגע נראה שבוועדת השווקים הפתוחים יש רוב למצדדים בהורדת ריבית נוספת, אמר פרנקל. "אבל אני הייתי מציע לכולם להקשיב בזהירות לטיעונים של אלו שהכי סקפטיים לגבי הורדת ריבית. יש להם טענות רציניות. למעשה, כשמסתכלים על ארגז הכלים של הפד היום, הוא לא מותאם במיוחד להתמודדות עם המיתון הבא".

פרנקל הדגיש שבעוד שלרשות הפד עומדים כלים לא קונבנציונליים, כמו הקלה כמותית והנחייה לגבי שערי הריבית בעתיד, הרי שהכלי החושב ביותר שנותר בידיו הוא עדיין הורדת הריבית - ושייתכן שעדיף לפד להשאיר בידיו את האפשרות להוריד את הריבית בעתיד, כשיתעורר הצורך, ולא להוריד אותה כבר עכשיו כביטוח. "אני מדבר גם על ביטוח שתהיה לך תחמושת כשאתה הולך לשדה הקרב".

"האלמנטים בשווקים היום לא נקבעים על ידי הפד", הדגיש פרנקל. "הפד לא ייצר צמיחה עולמית, אלא הסרת האי-וודאות של מלחמת הסחר ודברים שהבאנו על עצמנו".

לסיום, פרנקל התייחס להשפעה של הריביות הנמוכות, ואף השליליות, השוררות היום בשווקים, על המערכת הפיננסית. "אין מי שחושב בדעה צלולה שריביות נמוכות, אפסיות או שליליות הן משהו שמחזק את המערכת הפיננסית. למעשה, זה מחליש את המערכת. רוב המשברים שהיו לנו לאחרונה הגיעו מהמגזר הפיננסי, מבועות, מהתרחבות של ההשקעות פיננסיות במקום במפעלים ובציוד, מעיוות מערכת התמריצים, מתמחור לא נכון של סיכון".