300 מיליון משתמשים לאמזון? בעלי אקספרס מדווחים על למעלה מפי שניים

קבוצת עליבאבא, המחזיקה בין היתר באתר עלי אקספרס, פרסמה דוחות לרבעון שני של 2019, בהם היא חושפת כי מספר המשתמשים הפעילים שלה הוא 674 מיליון • מחזור הפעילות שלה לרבעון גדל ב-42% • גם בישראל מדובר באתר הקניות הבינלאומי הפופולרי ביותר

ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס

300 מיליון משתמשים לאמזון? קבוצת עליבאבא, המחזיקה בין היתר באתר עלי אקספרס, פרסמה דוחות לרבעון שני של 2019, בהם היא חושפת כי מספר המשתמשים הפעילים שלה הוא 674 מיליון. מחזור הפעילות שלה לרבעון המסתיים ב-30.6 גדל ב-42%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד להיקף של 16,741 מיליארד דולר.

הקבוצה מפעילה אתרים רבים הפונים לשוק העצום בסין וגם בשווקים הבינלאומיים. בסין בין היתר היא מפעילה את האתרים Taobao ו-Tmall, פלטפורמות ענק בשוק הסיני. בשווקים הבינלאומיים האתר הפופולרי ביותר הוא עלי אקספרס, שגם הצרכנים הישראלים מכירים היטב. פעילות אחרת של עליבאבא כוללת מיזוג של אתרים מקומיים לתוך הפעילות שלה, בדוח האחרון היא מזכירה את מיזוג פלטפורמת האי-קומרס הטורקית Trendyol לפעילות שלה. 

אחד ממנועי הצמיחה שמציינת עליבאבא הוא שירותי הענן שלה - פעילות שהניבה לה היקף הכנסות של 1.134 מיליארד דולר ברבעון השני של 2019 והמשקפת צמיחה של 66% לעומת אשתקד. עוד עולה מהדוחות כי היקף ההכנסה נטו הגיע ל-2,785 מיליארד דולר - צמיחה של 150%.

האתר של הישראלים

עלי אקספרס הוא אתר שמוכר היטב לרוכשים הישראלים באונליין. 40% מהחבילות שמגיעות לרוכשים מישראל דרך הדואר - הן קניות מהאתר הסיני. בסקר שערך דואר ישראל בחודש יולי האחרון בקרב בני נוער, אף עלה כי האתר הפופולרי ביותר גם עבור הקונים הצעירים הוא עלי אקספרס, כך לפי 71% מהקונים בגילאי 16-18. לשם השוואה, אמזון, האתר שמעסיק את התקשורת הישראלית יותר מכל בתקופה האחרונה זכה לפופולריות של 41% בלבד באותו סקר.

ככלל, בני הנוער הקונים אונליין, ששיעורם לפי הסקר הגיע ל-92%, ציינו כי הם קונים באתרים בינלאומיים פי שניים יותר מאשר באתרים ישראלים. היקף הקנייה הממוצעת כפי שעלה מהסקר הוא 145 שקל. בדואר ישראל מעריכים כי היקף הקניות בסחר המקוון בישראל ב-2018 הסתכם ב-13 מיליארד שקל, והוא צפוי לגדול להיקף של 20 מיליארד שקל ב-2023.

הפופולריות של עלי אקספרס עבור הצרכנים הישראלים באה לידי ביטוי גם בסיכום הקניות המקוונות בישראל לשנת 2018. מנתונים שהועברו ל"גלובס" מהחברות כאל ולאומי קארד עלה כי האתר הסיני הוא הנפוץ ביותר לקונים הישראלים. מה שמאפיין את הקניות מעלי אקספרס הן קניות מרובות בהיקפים כספיים קטנים יחסית שכוללים למשל גאדג'טים קטנים או תכשיטים זולים בהיקף נמוך בהרבה מתקרת הפטור ממסים, שעומדת על 75 דולר.

עד כמה אמזון, שכניסתה לישראל תתרחש בתקופה הקרובה, תשנה את חוקי המשחק? אמזון, נזכיר, צפויה להשיק אתר בעברית, כשהיא לא נכנסת במלוא עוצמתה לישראל דרך מרכז לוגיסטי או מכירה ישירה מטעמה, אלא בכוונה לשמש כפלטפורמה למוכרים ישראלים שיידרשו לעמוד בתנאים שמציבה ענקית הקמעונאות מארה"ב. עד כמה היא תטלטל את השוק?

לפחות בשלב ראשון נדמה כי מה שהצרכנים ירוויחו הוא קנה-מידה שירותי שפחות נפוץ לצערנו במחוזות בישראל. אמזון מציבה תנאי שירות לא רק במובן של משך המשלוח (עד 5 ימים), אלא שהיא גם מציעה למוכרים להציע שילוח חינמי.

אבל לא רק בכך יתמצה השיפור השירותי המיוחל - גם בכל הנוגע להחזרות ולמענה לצרכן, מה שאמזון עושה בחוכמה (גם אם על חשבון המוכרים דרכה) כדי להגדיל את קהל הצרכנים שלה בעולם כולו.