"ביניש מונתה בממשלת מעבר, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו עבר בזמן ממשלת מעבר"

שר המשפטים מזכיר לבג"ץ שממשלות מעבר מינו יותר מאשר מנכ"לי משרדים • מצאנו את ההבדלים • המשרוקית של גלובס

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: לשכת עורכי הדין
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: לשכת עורכי הדין

שר המשפטים החדש אמיר אוחנה עקץ בסוף השבוע את שופטי בית המשפט העליון, שהקפיאו כמה ימים לפני כן את מינוי המנכ"ל המיועד של משרדו, עו"ד אופיר כהן. אוחנה טען כי הקביעה של השופטים שאי-אפשר למנות מנכ"ל ערב בחירות היא "אבסורדית". המדינה צריכה להתנהל. עובדה - "נשיאת העליון דורית ביניש מונתה בממשלת מעבר, חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו עבר בזמן ממשלת מעבר. הרבה דברים קרו בזמן ממשלת מעבר".

מה עומד מאחורי שתי הטענות האלה? אשר לביניש, אוחנה מעלה טיעון ישן שהעלה שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן. ב-2008, בממשלת המעבר שהתקיימה אחרי התפטרותו של אהוד אולמרט מראשות הממשלה, הנחתה ביניש את פרידמן להימנע ממינוי שופטים בכל הערכאות. פרידמן השיב במכתב זועם, שבו רמז כי ביניש עצמה מונתה בנסיבות כאלה - לא כשהפכה לנשיאה ב-2006, אלא לפני כן, כשקודמה מפרקליטת המדינה לשופטת עליונה ב-1995.

אוחנה ופרידמן מדייקים, מבחינה פורמלית, אבל מצניעים את הנסיבות המיוחדות של אותה ממשלת מעבר. ביניש, שהוועדה לבחירת שופטים דחתה את מינויה לעליון ב-1993, אושרה לבסוף לצד יעקב טירקל ב-12 בנובמבר 1995. ישיבת הוועדה התקיימה כשבוע אחרי רצח רבין, בשעה ששמעון פרס היה ראש הממשלה בפועל. ההודעה על מינויה מופיעה בילקוט הפרסומים מיד אחרי ההודעה על מינוי ועדת שמגר לחקירת הרצח. לימים עלו האשמות שרבין התנגד למינויה, ונשיא העליון ברק "ניצל" את הירצחו כדי לאשר אותו. ל"משרוקית" אין דרך לבחון טענות כאלה.

כך או אחרת, בניגוד לממשלות מעבר אחרות, זו של פרס לא איבדה את אמון הכנסת. 116 חברי כנסת המליצו לנשיא להטיל עליו הקמת ממשלה חדשה, וב-22 בנובמבר היא זכתה לאמון הכנסת. רק בפברואר 1996 הוחלט להקדים את הבחירות.

מה בעניין חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו? את החוק יזם ח"כ אמנון רובינשטיין ממפלגת שינוי בימי ממשלת שמיר האחרונה. ב-1991 הוא הפך להצעה מטעם ועדת חוקה, שבראשה עמד ח"כ אוריאל לין מהליכוד. במרץ 1992, כחודש וחצי אחרי שמשברים פוליטיים הובילו להקדמת הבחירות והממשלה הפכה לממשלת מעבר, אושר החוק במליאה ברוב קטן - 32 בעד, 21 נגד. ח"כ מיכאל איתן מהליכוד מחה במליאה על הנסיבות שבהן ניתנת לבג"ץ סמכות לפסול חוקים: "מיעוט של חברי כנסת רוצה לחוקק חוק שישלול מהכנסת סמכויות".

■ בשורה התחתונה: דברי אוחנה נכונים ברובם. ביניש מונתה לעליון כשבוע אחרי רצח רבין, בממשלת המעבר שהתקיימה עד שאושרה ממשלה חדשה. עם זאת, הבחירות לא הוקדמו. חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו אושר ב-1992 אחרי פיזור הכנסת, כשממשלת שמיר הייתה ממשלת מעבר.