תיקי נתניהו: עדות שלמה פילבר בפרשת בזק-וואלה נחשפת

עדותו של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה בפרשת בזק-וואלה (תיק 4000), נחשפה הערב בחדשות 12 • מדובר בתיק בו מתכוון היועמ"ש מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד רה"מ נתניהו בעבירות שוחד

שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף
שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף

הערב (ג') נחשפה במהדורה המרכזית של חברת חדשות 12 עדותו של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה בפרשת בזק-וואלה (תיק 4000), שבה מתכוון היועמ"ש אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבירות שוחד.

זו לשון העדות:

"באחד מהימים הראשונים בשבוע הראשון, בשעת הערב נקבעה לי פגישה מסודרת אצל שר התקשורת וראש הממשלה. אני נכנס, היה איזה סוג של מינגלינג בהתחלה, אווירת אופוריה, וחוגגים על הקמפיין, על ההצלחה. ראש הממשלה ישב בכיסאו. ניגשנו לשולחן, התיישבנו, התחלנו לפטפט, ואז יש לפעמים את הקטע שהוא קצת יותר נינוח, קצת פותח את החליפה ואומר: 'בוא נעבור לכורסאות', לוקח סיגר מתחיל לעשן. סך-הכול הדיבור שלי הוא די קצר, תכליתי ובכותרות. אנחנו מבינים האחד את השני. 

"היו על הפרק שני נושאים, אחד מהם היה השוק הסיטונאי. אנסה להביא את זה הכי מדויק שאני זוכר. הוא אמר לי: בכל הנושא של השוק הסיטונאי והאינטרנט הוא לא הכיר את המושגים המדויקים, הוא אמר שאלוביץ' דיבר איתו - זה ציטוט שלו: 'אלוביץ' דיבר איתי על הרפורמה במשרד, אמר לי משהו על חברת ייעוץ שקבעה מחירים ועשתה עבודה לא נכונה'. הוא אמר לי: 'אל תבטל את התחרות, אבל תראה מה אפשר לעשות בנושא של המחירים, אולי למתן את זה על יותר זמן או פחות'. הוא הראה עם היד איזו תנועה של הורדת מחירים, שבמקום שתהיה חדה וחריפה, שתהיה יותר מתונה, ואז הוא אומר: 'גם הבנתי שצריך לגמור את המיזוג של בזק ו-yes'".

חוקר: ומה הבנת?

פילבר: "שיש את הסוגיות של בזק ו-yes, תטפל בזה ותגמור את זה. אתה לא צריך לשאול אותו עד מתי, כי אני מבין שמבחינתי זאת המשימה. אני מכיר אותה כבר או את חלקה, ואם לא, אני לומד אותה ומבין שיש איזה דד-ליין. מה שאני מבין שאני חייב לעשות את זה".

חוקר: למה אתה מרגיש חייב?

פילבר: "משתי סיבות. א' - זה המבחן הראשון שלי כמנכ"ל, יכולת ביצוע; וב' - כשראש הממשלה מעלה בשיחה כזאת מכל ענייני המשרד את זה, אז אני מבין שזה מהנושאים החשובים לו. אתה מתחיל תפקיד, ועוד לפני שאתה נכנס לתפקיד, בא אליך איתן צפריר (ראש מטה שר התקשורת) ואומר לך: 'יש אישור על הפרק, אתה מאשר? תמצא דרך לאשר'.

"ברור לי שהמיזוג הזה הוא אסון לאומי. אסור לי לעשות אותו בשום פנים ואופן, אבל אף אחד לא אמר לי את זה. כל מה שאמרו לי כאילו שצריך להתקדם, שברגר (אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת שפוטר) שם מגבלות, שברגר שם משקולות בלתי עבירות, וצריך לפתוח את החסם הזה - זה הרושם שאני מקבל בעניין, שמדיניות השר (נתניהו) זה לפתוח את החסימות ולאשר את המיזוג, וברגע שאני שומע את זה ממנו, זה מסתדר לי ומתחבר לכל מה שאני מכיר. מבחינתי זו הוראה לביצוע".

חוקר: ממי קיבלת את הדד-ליין?

פילבר: "מאלי קמיר (היועץ לענייני רגולציה של בזק)". 

חוקר: היה דיבור שצריך לעשות את זה מהר, שיש דד-ליין?

פילבר: "כן, כן, ראש הממשלה מדבר על הזמן הקרוב, אני לא חושב שהוא ידע את התאריך המדויק, אבל אצל נתניהו מכבים שריפות, מטפלים במה שהוא מבקש מחר בבוקר. אם אתם שואלים אותי למה אני יושב כאן עכשיו, ולמה אני אחרי ההסכם (הסכם עד מדינה). זו בדיוק הנקודה שבה אולי זה בגלל שהיה לי סוג של בלאק-אאוט או ליקוי מאורות או רצון להתעלם. בן אדם אחר היה אולי נדלק ומתחיל לחשוב, אבל אני מבחינתי נמצא במצבה נפשי כפול - פעם אחת מרגיש מבסוט, מאושר ומרוצה שקיבלתי תפקיד, שקיבלתי הזדמנות להוכיח, ורציתי להוכיח הצלחה ומקצועיות; פעם שנייה הייתי צריך לחתוך בין היותי איש האמון, איש הסוד של נתניהו, לבין העובדה שהייתי פקיד ציבור ועכשיו עובד אך ורק לפי ההנחיות החד-משמעיות והיחידות של היועצת המשפטית של המשרד".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בענייניהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ורעייתו איריס הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים בתוקף את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.