חברת התרופות פרדו הגישה הצעה בסכום עתק של עד 12 מיליארד דולר ליישוב פרשת משככי הכאבים

חברת התרופות פרדו ומשפחת סאקלר קרובות להגיע להסדר עתק על מנת ליישב את התביעות העומדות נגדה במסגרת הפרשה בה כלולה גם טבע, זאת לאחר שנפגשה בשבוע שעבר עם לפחות 10 פרקליטי המדינה ועורכי הדין של התובעים בקליבלנד • על פי ההצעה, פרדו תגיש בקשה לפשיטת רגל ותעבור לנאמנות • משפחת סקלאר תכניס את היד לכיס ותשלם בנוסף כ-3 מיליארד דולר

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

כמעט 2,000 תביעות התלויות ועומדות נגד פרדו פארמה ובעליה, משפחת סאקלר, קרובות להגיע להסדר, כך על פי דיווח של ה-"NBC News" אתמול. מדובר בפרשת משככי הכאבים (אופיואידים) בארה"ב בה מעורבת גם טבע  הישראלית, וחברת ג'ונסון אנג ג'ונסון.

על פי ההצעה, פרדו תגיש בקשה לפשיטת רגל ותעבור לנאמנות בשליטת המדינות שהגישו את התביעה. בנוסף, משפחת סקלאר תכניס את ידה לכיס הפרטי ותשלם לפחות 3 מיליארד דולר במזומן. 

משפחת סקלאר ככל הנראה מוכנה להיפטר מהתיק במחיר אישי שנראה נמוך לפי חלק מהערכות לעומת הנזק, ובמיוחד נוכח הכנסות עתק מהתרופות הללו, אך קשה לחשוב על תוצאה גרועה יותר מזו עבור המשקיעים בחברות הקשורות לפרשה. מלבד הלאמתה של פרדו, החדשות הפחות טובות מיוחסות לגובה הסכום במסגרת ההסדר עליו דווח, שנע בין 12-10 מיליארד דולר. מדובר בסכום עתק המשול לכשליש מנטל החוב של טבע, ורבע מסכום הרכישה של אקטביס שהפילה אותה למצולות.

רק לפני יומיים דווח על פסיקה לגבי חברה נוספת המעורבת בפרשה, ג'ונסון אנד ג'ונסון, שתשלם למדינת אוקלהומה קנס של 572 מיליון דולר, עליו הודיעה החברה כי תערער. הדיווח על ג'ונסון אנד ג'ונסון הקפיץ את מניית טבע, מתוך הערכה כי מדובר בסכום נמוך מאד, ואילו זה האחרון לגבי פרדו הפיל את מנייתה בכ-10% בוול סטריט.

פרדו פארמה, שהרוויחה 35 מיליארד דולר ממכירת ה-OxyContin בלבד, התרופה שעומדת במרכז הפרשה עבורה, הגישה את ההצעה על מנת ליישב את התביעות לאחר שנפגשה בשבוע שעבר עם לפחות 10 פרקליטי המדינה ועורכי הדין של התובעים בקליבלנד, כך לפי הדיווח. אם זה הסכום בו נקבה פרדו לאחר הפגישה, הערכות קודמות כי טבע תיאלץ לשלם 4 מיליארד דולר על מנת ליישב את התביעות נגדה נראות היום נמוכות מדי.

הטון הניצי של התובעים רק מחריף בטענה כי בכירים באותן חברות דחפו את אנשי המכירות למכור גלולות תוך קמפיין שיווקי מתעתע. בסוף השבוע האחרון גם מדינת וירג'יניה המערבית הצטרפה לתובעות, ובמינסוטה התובעת אמרה רק השבוע כי מספר האנשים שמתו בעקבות מנת יתר של התרופות הללו גבוה בהרבה מכפי שחשבו.