תושבי הונג קונג מוחים ברחובות, והתיירות במדינה קורסת

ההפגנות נגד המשטר בהונג קונג מסבות נזק עצום גם לענף התיירות העסקית - שמתבטא בביטולי טיסות • הירידה בתנועת הנוסעים הובילה לצניחה של 40% במחירי בתי המלון

המהומות המתמשכות בהונג קונג / צילום: Tyrone Siu, רויטרס
המהומות המתמשכות בהונג קונג / צילום: Tyrone Siu, רויטרס

המחאה בהונג קונג שנמשכת מאז חודש מרץ מסבה נזק עצום גם לענף התיירות במדינה - ההפגנות, שאף הובילו להשבתת נמל התעופה, מתבטאות גם בביטולי טיסות וביטולי הזמנות של חדרים בבתי מלון עד כדי חופשה כפויה לעובדי מלונות לאור ירידה בביקוש. ההפגנות בהונג קונג החלו עם כוונת המשטר לשנות את חוק ההסגרה של הונג קונג, כך שיאפשר להסגיר חשודים גם לידי המשטר הסיני. עם הזמן ההפגנות הפכו למחאה ששמה על המוקד את החשש לפגיעה בדמוקרטיה.

הירידה הזו אף הובילה לצניחה של 40% במחירי בתי המלון בהונג קונג, כך מזהים בחברת הנסיעות ארביטריפ המציעה מערכת להזמנת בתי מלון ללקוחות עסקיים. "המחאות בהונג קונג מחסלות את התיירות - בעיקר בסגמנט העסקי", אומר בני יונוביץ', מנכ"ל ארביטריפ. יתרה מכך הוא מציין כי תשלומים ששולמו עבור בתי מלון לא בהכרח יזוכו.

שתי חברות תעופה מפעילות טיסות ישירות מתל אביב להונג קונג - אל על וחברת התעופה מהונג קונג קתאי פסיפיק. מתחילת השנה ועד לסוף יולי תנועת הנוסעים (הלוך ושוב) בטיסות ישירות בקו תל אביב-הונג קונג עמדה על כ-156 אלף נוסעים - צמיחה של 14% לעומת אשתקד; צמיחה שכעת נמצאת בסימן עצירה. עם החרפת ההפגנות, לפני כשבועיים הושבת נמל התעופה של הונג להמראות והכאוס שרר במקום. קתאי פסיפיק נכנסה לסחרחרה שהובילה גם להתפטרותו של מנכ"ל החברה רופרט הוג ולשחיקה דרמטית במניית החברה. חברות תעופה אחרות לא נשארות אדישות למתרחש, יונייטד איירליינס למשל תשהה את הקו שלה משיקגו להונג קונג החל מה-9.9.19.

מהלכים למשוך תיירות עסקית

"החברות הישראליות שעושות עסקים עם הונג קונג עוסקות לרוב בעולמות הפיננסים, היהלומים ואבטחת המידע", אומר יונוביץ'. "השינויים הקיצוניים בהונג קונג עשויים לבוא לידי ביטוי גם בעיכוב עסקאות ופרויקטים על רקע אי הוודאות השוררת באזור. גם בתי המלון נכנסו לפאניקה שמשפיעה על שורת המחיר". יונוביץ' מספק דוגמה למחיר ללילה בסוף שבוע במלון היוקרתי הקונראד, מלון שממוקם באזורי ההפגנות בעיר שמציעה באתר שלו לינה ב-195 דולר אמריקאי - 40% פחות מהמחיר הרגיל בבית המלון הזה, פערי מחיר דומים הוא מזהה גם במלונות מריוט אינטרנשיונל ושנגרילה.

"גל הביטולים אמנם משפיע בעיקר על בתי המלון בהונג קונג שלבטח ספגו את רוב ההפסדים הכספיים אך במקרים מסוימים גם החברות בישראל הפסידו כסף, במידה שההזמנה הייתה בתנאי Non-Refundable או שהסתיים חלון הביטול. במקרים אלה, חלק מבתי המלון הסכימו לזכות את הלקוחות, אולם אחרים התעקשו לגבות תשלום מלא עבור ההזמנות שלא מומשו", הוסיף יונוביץ'.

הקהילה העסקית מהווה נתח נכבד מהתיירות הנכנסות להונג קונג, יתרה מכך, מספר יונוביץ' כי משרד התיירות של הונג קונג יצא במהלכים למשוך תיירות עסקית, מה שמתבטא בהשקעה באולמות ייעודיים לכנסים ולתערוכות לצד מגוון של אטרקציות תיירותיות. התייר העסקי גם משלם יותר: לפי ארביטריפ המחיר הממוצע ללילה בהונג קונג לתייר עומד על 620 שקל ללילה לעומת מחיר של 735 שקל ללילה לנוסע עסקי (בימים רגילים). הנוסע העסקי לן בממוצע 2.9 לילות.

ב-2018 אף נשבר שיא במספר המבקרים שהשתתפו בכנסים ובתערוכות בהונג קונג עם 1.97 מיליון מבקרים. על רקע המחאות בוטלה ועידה ענקית שתוכננה להתקיים במקאו בשבוע החולף על ידי ארגון ACTE שאף נימק את הביטול בנקיטת זהירות מתבקשת לבטיחות המשתתפים בכנס. אם לא די בכך, יותר מ-20 מדינות הוציאו אזהרת מסע להונג קונג, בהן ארה"ב, אוסטרליה ויפן. בישראל בשלב זה אין אזהרת מסע להונג קונג. 

לפי צביקי אברמוביץ מנהל התחנה של קתאי פסיפיק בישראל: "לאירועים בהונג קונג אין השפעה על הביקוש לטיסות פנאי כמו גם על הביקוש לטיסות בקרב הקהילה העסקית. מרבית הנוסעים העסקיים מקיימים קשר רציף עם הונג קונג והפעילות העסקית נמשכת כסדרה. קתאי פסיפיק פועלת בבטחון ובבטיחות לטובת נוסעיה כולם ומקיימת פעילות סדירה לחלוטין בכל הנתיבים. התפוסה בקו בין תל אביב להונג קונג נשארה גבוהה כבימים שלפני האירועים".