מייסד עליבאבא: אם לא נשנה את מערכת החינוך, כולנו נהיה בצרות

הדברים נאמרו במסגרת שיחה משותפת בינו לבין מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, בפתיחת כנס הבינה המלאכותית העולמי הנערך בשנגחאי • בניגוד לציפיות, השניים לא דנו במלחמת הסחר או דיברו על המפעל שטסלה מקימה בשנגחאי

ג'ק מא מייסד ומנכ"ל עליבאבא / רויטרס
ג'ק מא מייסד ומנכ"ל עליבאבא / רויטרס

ג'ק מא, יו"ר ומייסד עליבאבא, אמר היום כי הוא צופה עתיד בו הבינה המלאכותית תסייע לאנשים לעבוד 12 שעות בשבוע בלבד. הדברים נאמרו במסגרת שיחה משותפת בינו לבין מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, בפתיחת כנס הבינה המלאכותית העולמי הנערך בשנגחאי. בניגוד לציפיות, השניים לא דנו במלחמת הסחר או דיברו על המפעל שטסלה מקימה בשנגחאי.

מא הסביר כי התקדמות הטכנולוגיה תסייע לנו לעבוד שלושה ימים בשבוע וארבע שעות בכל יום בלבד, וקרא לרפורמה של מערכות החינוך בעולם שתכין את דור העתיד לשינוי שוק העבודה. "במהלך עשר-עשרים השנים הקרובות, כל אדם, מדינה וממשלה צריכות להתמקד בשינוי מערכת החינוך, בלוודא שהילדים שלנו יוכלו למצוא עבודה. אם לא נשנה את מערכת החינוך הנוכחית, כולנו נהיה בצרות". הוא טען כי מערכת החינוך הנוכחית מיושנת, ומתאימה לתקופה התעשייתית, וכי מאחר שלמכונות יכולות חישוב וזיכרון גבוהות יותר, מערכות החינוך של העתיד יצטרכו לעזור לאנשים להיות יצירתיים יותר. "אני רוצה שיחנכו ילדים לצייר, לשיר, לרקוד, לעשות דברים יצירתיים", אמר.

מא התייחס לחששות לפיהן בינה מלאכותית תחליף עבודות קיימות רבות ובכך תפגע באנשים ואמר "אני לא מודאג לגבי עבודות, אנשים דואגים לגבי זה עם כל מהפכה שקורית. אבל למה אנחנו צריכים כל כך הרבה עבודות? מה שהחשמל נתן לאנשים זה יותר זמן לבילוי, בעזרתו הם יכולים ללכת לקריוקי או מסיבת ריקודים בערב. אני חושב שבזכות הבינה מלאכותית, לאנשים יהיה יותר זמן להנות ופשוט להיות בני אדם".

רק לפני מספר חודשים מא דווקא התבטא בעד שעות העבודה הקיצוניות המקובלות בתחום ההייטק בסין - שבוע עבודה של שישה ימים ו-12 שעות עבודה בכל יום, והתבטאויותיו עוררו ביקורת.

גם מאסק התייחס בשיחה לשוק העבודה העתידי ומערכת החינוך, ואמר כי "כנראה שהעבודה האחרונה שתישאר תהיה לכתוב תוכנות של בינה מלאכותית, ובהמשך הבינה המלאכותית גם תכתוב את התוכנה בעצמה. לכן הייתי ממליץ לאנשים ללמוד הנדסה ופיזיקה, או לעבוד על דברים בהם אנשים רוצים לתקשר עם אנשים אחרים. אם אתם עובדים על משהו שמערב אנשים או הנדסה זו כנראה גישה טובה. גם לעסוק באומנות, כמובן". הוא הוסיף כי "האופן בו החינוך עובד היום, הוא מאוד איטי, הרצאות הם הדבר הנורא ביותר". הוא התייחס לסטארט-אפ Neuralink שהקים, שמטרתו לפתח ממשק ממחושב של בינה מלאכותית להשתלה במוח האדם, ואמר כי בעזרת אותו פיתוח ניתן יהיה "להעלות למח כל נושא באופן מיידי. זה יהיה כמו המטריקס".

מאסק אמר גם כי הוא צופה שהבינה המלאכותית תהיה משוכללת יותר מהמח האנושי בכל דרך אפשרית. "אנשים חושבים שבינה מלאכותית תהיה כמו אדם חכם, אבל היא תהיה הרבה יותר מזה. היא תהיה הרבה יותר חכמה מהאדם הכי חכם. פעם חשבנו שהצטיינות בשחמט מראה שאדם הוא חכם. היום טלפונים יכולים לרסק את אלוף העולם בשחמט. הדבר הראשון שעלינו להניח הוא שאנחנו מאוד טיפשים. אנחנו בהחלט יכולים להפוך דברים לחכמים יותר מאיתנו".

מא התייחס לפחדים הרווחים בציבור לגבי בינה מלאכותית ואמר כי "בינה מלאכותית תפתח פרק חדש בהיסטוריה של העולם. אנשים לא צריכים לדאוג ממנה. אני לא רואה בה איום וזה בלתי אפשרי שמכונות ישלטו בבני אדם. גם לבעיות הנוגעות לבינה מלאכותית שאין לנו פתרונות היום, לאנשים הצעירים יהיו את הפתרונות בעתיד".