הושגו הסכמות בין האוצר למורים: שנת הלימודים תיפתח כסדרה

אחרי משא ומתן אינטנסיבי של יותר מ-24 שעות, הצדדים הגיעו להסכמות בנוגע לימי המחלה והסכמי הפנסיה - וסכסוכי העבודה הוסרו מסדר היום • 2.3 מיליון תלמידים ותלמידות יתחילו את שנת הלימודים תש"פ ב-1 בספטמבר • כחלון: "מברך על ההבנות"

הפגנת מורים בת"א / צילום: שלומי יוסף
הפגנת מורים בת"א / צילום: שלומי יוסף

אחרי האיומים בשביתה, שר האוצר משה כחלון, הממונה על השכר במשרד האוצר והסתדרות המורים הגיעו היום (ו') להסכמות - ושנת הלימודים תיפתח כסדרה. ההסכמות נוגעות לימי המחלה והסכמי הפנסיה, שעמדו בלב המחלוקת, ובהתאם לכך הוסרו סכסוכי העבודה מסדר היום.

על פי ההסכם, יופחת לעובדי ההוראה יום אחד בגין כל יום מחלה ולא כ-1.4, כפי שהיה נהוג עד עתה. בנוסף יינתן סכום חד פעמי לכל גמלאי שפרש החל משנת 1986. הצדדים הסכימו להקים קרן ימי מחלה שתעניק מימון לעובדי הוראה שימי המחלה שלהם הסתיימו. כמו כן, הוסכם בנושא חישוב הפנסיה, שתחושב מעתה כנגזרת של השכר האחרון. הסדר זה יחול על עשרות אלפי עובדי הוראה וגמלאים.

השר כחלון בירך על ההבנות ואמר כי הן "פרי של עבודה משותפת ודיונים אינטנסיביים של השבועות האחרונים, ועל כך יש לברך את אנשי משרד האוצר והסתדרות המורים. הבטחנו לעשות הכל, יחד עם הסתדרות המורים, כדי ששנת הלימודים תתחיל ב-1 בספטמבר לטובת הילדים, ההורים ועובדי ההוראה - והצלחנו".

קובי בר-נתן, הממונה על השכר והסכמי עבודה, הוסיף: "אני שמח שהצלחנו להגיע להסכמות ולחסוך מתלמידי והורי ישראל שיבושים מיותרים. ההסכם מסדיר את סוגיות הפנסיה וימי המחלה של עובדי ההוראה. אני רוצה להודות לעובדי האגף המסורים שעשו לילות כימים על מנת להביא להסכמות ולדאוג כי שנת הלימודים תפתח כסדרה תוך שהכסף הציבורי ינותב למקומות הנכונים. אני גם רוצה לברך את גב' יפה בן דוד על מנהיגותה ואחריותה בהגעה להבנות ופתיחת שנת הלימודים ביום ראשון. אני מאחל שנת לימודים פוריה ומוצלחת לכולם".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך. "אני מברך את שר האוצר משה כחלון ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, שלאחר משא ומתן אינטנסיבי הגיעו להסכמה שתאפשר את פתיחת שנת הלימודים תש"פ", אמר. "המורים שלנו הם נכס חשוב לחברה הישראלית ואני מבקש להוקיר את עבודתם. שתהיה שנת לימודים מוצלחת לכולם".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, מסר: "אני מברך על ההסכמות שמבטיחות את פתיחת שנת הלימודים. מערכת החינוך ערוכה לקלוט את כל 2.3 מיליון התלמידים והתלמידות. עבדנו באופן אינטנסיבי וללא לאות כדי ששנת הלימודים תש"פ תפתח כסדרה. אני מאחל לאנשי החינוך שלנו ולתלמידים שנת לימודים פוריה ומוצלחת".

יותר מיממה של משא ומתן

הצדדים הגיעו להסכמות אחרי יותר מ-24 שעות של משא ומתן שבמהלכו הגיעו למבוי סתום. במסגרת המו"מ, דנו הצדדים בנושאי הפנסיה, מורות נודדות וכן הרפורמה בחינוך המיוחד. בהסתדרות המורים דרשו לבצע שינוי חישוב ימי המחלה, וכן שינוי בחישוב הפנסיה למקבלי פנסיה תקציבית. במשרד האוצר טענו כי אין עילה מספקת להשבתת מערכת החינוך, בעוד שהסתדרות המורים דרשה לשנות את ההסכמות שעליהן היא חתומה. בנוסף לכך, באוצר טענו כי בעת ממשלת מעבר יש קושי ממשי להיענות לדרישות הסתדרות המורים.

באוצר הציבו מוקדם יותר אולטימטום למזכ"לית ההסתדרות בן דוד, לפיו אם תקבל את הצעתם הנוגעת לארבעת הסעיפים - פנסיה, מחלה, תגמול על השלכות החינוך המיוחד ומורות נודדות - לא ייפנו לבית הדין לעבודה.

כ-1,700 מורים וגננות במחאה הפגינו אתמול בתל אביב על תנאי העסקתם. בנאום שנשאה בהפגנה אמרה בן דוד כי "עובדי ההוראה מפסיקים לשתוק, ודורשים את הזכויות המגיעות להם על פי החוק. אנחנו לא מבקשים תרומות מאף אחד, אלא רוצים את הזכויות שמגיעות לנו. כל עובד הוראה צריך לדעת מה הפנסיה שמגיעה לו ואיך עושים זאת נגזרת מהשכר האחרון. נדע שלא עובדים עלינו".

עוד אמרה בן דוד כי "אני דורשת את מה שמגיע לנו ולא, לא נפתח את שנת הלימודים. נעבוד על ההסכם החדש ונדאג לשכר המורה המתחיל. אנחנו דורשים מראש הממשלה שיתערב. חזרתי מהמו"מ ובאמת שניתן לסגור זאת. זה באמת תלוי בהתערבות ראש הממשלה".