אלרגן מתנערת מאחריות: מפילה על טבע את האשמה במסגרת פרשת משככי הכאבים בארה"ב

חברת התרופות אלרגן שמכרה לטבע את החטיבה הגנרית שלה - שגררה את טבע למצולות - מתנערת מאחריות במסגרת פרשת משככי הכאבים בה מעורבות החברות בארה"ב • "לא שיווקנו או קידמנו באופן פעיל מוצרים אופיואידים מאז 2013", טוענת החברה במסגרת הסדר שחתמה עם שני מחוזות באוהיו. "אין לנו אחריות; כל הנכסים נמכרו לטבע ב-2016"

בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'

חברת התרופות אלרגן, שמכרה את החטיבה הגנרית שלה, אקטביס, לטבע , מגלגלת לפתחה של החברה הישראלית את האחריות במסגרת התביעות שהוגשו בפרשת משככי הכאבים בארה"ב, וזאת בטענה כי היא מכרה לטבע את כל נכסיה הגנריים עוד בשנת 2016.

בנוסף, במסגרת ההסדר שעליו דווח ביום שישי האחרון, אלרגן מבקשת שיפוי מצד "גורמים אחרים" הנוגעים לאחד ממוצריה שנכלל בפרשת האופיואידים, ובאותה נשימה מזכירה כי את כל הנכסים הגנריים מכרה החברה לטבע לפני כארבע שנים. צריך לציין כי התביעות מדברות על שנים שקדמו לעסקת טבע-אלרגן, שגררה את ספינת הדגל הישראלית למצולות.

"אלרגן לא שיווקה או קידמה באופן פעיל מוצרים אופיואידים מאז 2013", כתבה החברה בהודעה לעיתונות במסגרת הסדר שחתמה עם שני מחוזות באוהיו בסוף השבוע האחרון. "אלרגן מכירה בחומרת הבעיה של שימוש לרעה באופיואידים. לאלרגן יש היסטוריה של תמיכה, והיא ממשיכה לתמוך, בשימוש בטוח ואחראי בתרופות מרשם. זה כולל תרופות נגד כאבי אופיואידים שאושרו על-ידי ה-FDA".

במסגרת ההסדר, שכלל לא בטוח כי יאושר (בהמשך), אלרגן הסכימה לשלם 1.9 מיליון למחוז סאמיט באוהיו ועוד 3.1 מיליון דולר למחוז קויאהוגה. "אלרגן מאמינה כי יישוב התביעות הללו עומד באינטרס שלה לאור עלויות ההגנה ומשך הזמן הצפויים במשפט רב-נאשמים זה, הראשון במסגרת התדיינות משפטית רב-מחוזית", כתבה אלרגן. "החברה מבקשת שיפוי מצד גורמים אחרים הנוגעים לאחד ממוצריה המעורבים בליטיגציה. לאלרג'ן אין אחריות לתביעות גנריות. כל הנכסים הגנריים נמכרו לטבע בשנת 2016".

בהמשך לכך כלל לא בטוח שההסכם יאושר, שכן רק בסוף השבוע האחרון, התובע הכללי של מדינת אוהיו, דייויד יוסט, ביקש לדחות את קיום משפט שאמור להיפתח ב-21 באוקטובר, בטענה כי לאותן מחוזות, סאמיט וקויאהוגה, שהגישו תביעה נגד יצרניות ומפיצות האופיואידים, כלל אין סמכות חוקית להגיש אותן אלא רק למדינה שמורה הסמכות לעשות זאת, בטענה כי היא זו שתחלק את כספי הפיצוי לציבור באופן הוגן.

נזכיר כי ביולי 2015 נחתמה עסקה בין טבע לבין אלרגן, והושלמה באוגוסט 2016. התמורה עמדה על סכום של כ-40.5 מיליארד דולר, מתוכו שולם במזומן כ-33.75 מיליארד דולר, והיתרה בגובה של כ-6.75 מיליארד דולר שולמה על דרך של הקצאת כ-10% ממניות טבע לאלרגן.

זאת הייתה הרכישה הגדולה ביותר בתולדות טבע, שבדיעבד העמיסה עליה טבע חוב כבד שגרר אותה לשפל חסר תקדים. התזרים השלילי של טבע שנגלה ברבעון השני השנה מעמיד אותה בסכנה כי לא תצליח לשרת את חובותיה, כשברקע פרשת האופיואידים ממשיכה להסתבך.