סמוטריץ' נגד ועד עובדי הרכבת: "האישה בתמונה מנסה לפגוע בפתיחת קו הרכבת המהיר"

(עדכון) - "היא זו שבבריונות בלתי חוקית פוגעת בכם": כך כתב שר התחבורה בפוסט שפרסם ושאליו צריף את תמונתה של יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי • הדברים נכתבו בעקבות צעדים ארגוניים שהביאו לדחיית ניסוי הרצה חשוב לקראת הפעלת קו הרכבת החשמלי בין ירושלים ות"א • יו"ר ההסתדרות: "מציע לכבוד השר סמוטריץ' ללמוד את המציאות ולבדוק את העובדות לאשורן"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוד וייל
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוד וייל

"במקום לנהל את המדינה באמצעות פוסטים בפייסבוק אני מציע לכבוד השר סמוטריץ' ללמוד את המציאות ולבדוק את העובדות לאשורן" - כך הגיב היום (ב') יושב-ראש ההסתדרות, ארנון בר-דוד, על פוסט שפרסם הבוקר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', ובו קרא לבר-דוד להדיח את יו"ר ועד הרכבת גילה אדרעי מכהונתה "כפי שעשה קודמו".

יו"ר ההסתדרות הקודם, כיום ח"כ מפלגת כחול לבן אבי ניסנקורן, אומנם הדיח את אדרעי אך מאוחר יותר השלים עימה ואף ברך אותה כשנבחרה מחדש לראשות הוועד ברכבת. בהתייחסו לכך אמר בר-דוד כי לו סמוטריץ' היה לומד את העובדות לפני פרסום הפוסט היה נמנע "מהפח שטמנה לו הנהלה העסוקה בלחפות על כשליה" והיה לומד כי "ההיערכות הלקויה של רכבת ישראל, היא זו שעל-פי דוח מבקר המדינה הובילה לכשלים שפגעו בטיב השירות ובציבור הנוסעים".

בר-דוד הוסיף כי "בזמן ששר התחבורה מקדיש את זמנו לציוצים ברשת, וזורה חול בעיני הציבור, אני זה שפועל בשטח כדי לגשר על הפערים ולהבטיח שעל אף מערכת יחסי העבודה המורכבת יישמר השקט בחברה והרכבת תמשיך לדהור על הפסים. דברי ההתלהמות של השר הם מקלות בגלגלי המו"מ והם לא עוזרים לתקן דבר. לצערי, גם ברפורמה ההסטורית שאני מוביל בנמלי הים, שר התחבורה אינו תורם במאומה".

בר-דוד התייחס לפוסט שפרסם הבוקר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' על יו"ר  ועד עובדי רכבת ישראל,  גילה אדרעי, בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו ושאליו צירף את תמונתה של אדרעי. "האישה שבתמונה היא זו שבבריונות בלתי חוקית וחסרת אחריות פוגעת בכם ומנסה לפגוע בפתיחת קו הרכבת המהיר לתל-אביב בלוח הזמנים המקורי" - כך כתב.

הדברים נכתבו בעקבות צעדים ארגוניים שבהם נקטו עובדי הרכבת שהביאו לדחיית ניסוי הרצה חשוב לקראת הפעלתו קו הרכבת החשמלי למלוא אורכו בין תחנת נבון בכניסה לירושלים לתחנת ההגנה בתל-אביב. הקו פועל כיום במתכונת חלקית מירושלים עד נתב"ג, ומשם הנוסעים עוברים לרכבת בקו נתב"ג-תל-אביב. פתיחת הקו המלאה שתוכננה לאפריל 2018 נדחתה מספר פעמים בשל קשיים הנדסיים, בטיחותיים ותפעוליים שונים שאינם קשורים לעובדים.

גילה אדרעי / צלם: אוריה תדמור
 גילה אדרעי / צלם: אוריה תדמור

סמוטריץ', שחזר על מחויבותו לתמוך בחקיקת חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים מיד לאחר הקמת ממשלה חדשה, פירט את הנסיבות "האבסורדיות" כהגדרתו שהובילו את אדרעי להורות על צעדים ארגוניים, וטען כי "אני לא נגד עבודה מאורגנת...(אבל) אין דבר שפוגע יותר בעבודה המאורגנת ובעובדים מאנשים חסרי אחריות שעושים שימוש לרעה בכוח שיש להם. יו"ר ועד הרכבת מוציאה שם רע לרכבת לעובדים ולעבודה המאורגנת בכלל. יו"ר ההסתדרות הקודם (ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן, ע"ב) הבין את זה והדיח אותה מתפקידה. חבל שהנוכחי (ארנון בר-דוד) עוד לא מבין את הנזק שהיא גורמת להסתדרות".

סמוטריץ' כתב כי למרות שהניסוי שהיה מתוכנן בקו הרכבת המהיר לירושלים לא יתקיים במועד, בכוונתו להביא לפתיחת הקו כולו במועד.

בתגובה, ועד עובדי הרכבת מסר כי "מביך ועצוב לקרוא מה שיש לשר התחבורה סמוטריץ' לכתוב לציבור מבלי שיודע דבר וחצי דבר על יו"ר הוועד או על עובדי הרכבת - גם לא על העניינים שהתיימר לכתוב עליהם. אין ספק כי לולא הייתה אישה עומדת בראש הוועד, לא היה השר מצרף תמונה ומתייחס אליה בלשון מסיתה. לצערנו, הסגנון, המילים שבחר וסילוף העובדות מעידים על השר יותר מאשר על ועד העובדים והעומדת בראשו".

עוד מסר ועד העובדים בתגובה כי "שר התחבורה מעולם לא החליף עם יו"ר הוועד או עם כל גורם אחר בוועד אף לא מילה אחת. אבל זה לא מנע ממנו לפרסם את דברי הבלע והשקר חסרי האחריות שפרסם היום. חבל שבעיני השר סמוטריץ' האמת איננה אופציה, ובירור העובדות מיותר. העיקר הרפש והססמאות - גם אם הן ריקות מכל תוכן. ועד העובדים לא נתן שום הוראה על שיבושים או עיצומים, ולא סתם בית הדין לא הוציא אתמול שום צו נגדו, אלא להפך - הורה להנהלה לא לבצע שום מיקור חוץ בתקופת המשא-ומתן. אנחנו קוראים לשר להיפגש עם ועד העובדים ולהכיר, לפחות באופן שטחי, את העובדות, לפני שהוא מגבש דעה כלשהי ומפיץ הכפשות נטולות בסיס לציבור".