המשקיעים שמהמרים נגד הליש"ט חוששים מראלי בלתי צפוי

כמה משקיעים מעריכים כי הסיכון הגדול ביותר למטבע הבריטי אינו הזעזועים בנושא הברקזיט – נטישת האיחוד האירופי באוקטובר – שיגרמו לה להמשיך להיחלש מול הדולר, אלא שהיא דווקא תרשום ראלי בלתי צפוי

המשקיעים שמהמרים נגד הליש"ט חוששים מראלי בלתי צפוי / אילוסטרציה: shutterstock
המשקיעים שמהמרים נגד הליש"ט חוששים מראלי בלתי צפוי / אילוסטרציה: shutterstock

שיחות הברקזיט האחרונות שניהל ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בפסגת מנהיגי ארגון המדינות המתועשות בביאריץ שבצרפת בסוף השבוע שעבר, גרמו לכמה משקיעים לצאת מפוזיציות שורט על המטבע הבריטי, או אפילו להמר על עלייה נוספת שלו. 

הליש"ט איבדה כ-17% מערכה מול הדולר מאז משאל העם בנושא הברקזיט ביוני 2016. המטבע הבריטי יורד בין היתר בעקבות פעילות קרנות גידור ועוד משקיעים ספקולטיביים, שמחזיקים כעת בפוזיציות שורט עליו - הימורים שהוא ימשיך לרדת - שהן בשיא מאז אפריל 2017, לפי נתוני קבוצת CME.

בשבוע שעבר נקט ג'ונסון צעד חריג וביקש מהמלכה לקבוע את "נאום המלכה" ל-14 באוקטובר. משמעות הצעד היא השעיית הפרלמנט הבריטי לשבוע קריטי, ימים ספורים אחרי שיתכנס מחדש. המטרה הברורה של המהלך היא למנוע מהפרלמנט ליזום חוק שיאסור על פרישה חד צדדית של בריטניה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר. המלכה העניקה את אישורה לבקשה. הפרלמנט יוכל להתכנס לאחר מכן, אך יהיו לו שבועיים בלבד לחוקק חוק נגד פרישה - משימה שנחשבת לבלתי אפשרית. 

המשקיעים ציפו כי ערכה של הליש"ט ימשיך לרדת אם בריטניה תפרוש מהאיחוד בלי עסקת סחר כלשהי, ובכך תשתבש תנועת הסחורות והאנשים בין בריטניה ועמיתת הסחר הגדולה ביתר שלה.

ג'ונסון אמר בעבר כי רק תחת איום קונקרטי בפרישה חד צדדית, האיחוד האירופי יהיה מוכן לשנות את עסקת הברקזיט הקיימת, כפי שהוא דורש. הוא אמר כי כל עוד האיחוד סבור שהפרלמנט יצביע נגד פרישה חד צדדית, הוא אינו יכול לנהל משא ומתן עם בריסל. יש כאלו שמעריכים שג'ונסון יצליח להבטיח יציאה חלקה של בריטניה מהאיחוד האירופי, ויסיים בכך מעל שלוש שנים של אי ודאות פוליטית וסערה כלכלית.

מאזן פוזיציות לונג ושורט
 מאזן פוזיציות לונג ושורט

"התנודתיות חזקה מדי בטווח הקצר"

יש סיכוי שהליש"ט תתחזק, אבל זהו רק סיכוי קלוש למדי, לפי ואן לו, ראש יחידת מחקר המט"ח והאג"ח בחברת ראסל אינבסטמנטס, שיש לו פוזיציית שורט על המטבע הבריטי. "כמה משקיעים שאני משוחח איתם, שהיו להם פוזיציות שורט על הליש"ט, סגרו אותן כדי לנעול לעצמם את הרווחים", אמר לו.

"התנודתיות של הליש"ט חזקה מדי בטוח הקצר מכד להישאר בפוזיציות שורט", אמר יוג'ירו גוטו, אסטרטג מט"ח בנומורה אחזקות, חברת ניירות הערך היפנית הבינלאומית. "היו לנו הרבה כותרות מהפגישות של ג'ונסון עם מקרון ומרקל. השוק מגיב די בחיוב לרמיזות שעשויה להיות פשרה בין בריטניה והאיחוד האירופי". האסטרטגיה של החברה שלו התחלפה לעמדה נייטרלית יותר. "לקוחות תאגידיים חייבים להישאר זהירים", אמר גוטו. אבל המשקיעים צריכים גם לשים לב לאפסייד, פוטנציאל העלייה של המטבע הבריטי, הוא הוסיף.

בדוח האינפלציה הרבעוני האחרון שלו, הבנק המרכזי של אנגליה כתב שפעילי השוק מאמינים שהליש"ט עשויה להיסחר בעלייה של עד 9% אם תושג עסקת סחר. לפי המודל של הבנק, הסיכון הוא עלייה של הליש"ט ב-5% עד 10% על בסיס מדד מחליפין במקרה של יציאה חלקה מן האיחוד האירופי. התחזית הזו כלולה בתחזיות האינפלציה של הבנק המרכזי.

לכל משקיע בריטי עם חשיפה למט"ח בתיק לו, ליש"ט חזקה יותר עלולה להיות "מכאיבה למדי", אמר ווילם קלינסטרה, אסטרטג מט"ח בחברת ניהול ההשקעות Legal & General. החברה הזו מהמרת שהליש"ט תעלה. אם תהליך הברקזיט ייפתר באופן שיתברר כשיבוש מינימלי של עסקים, "תהיה לנו לפתע כלכלה שנראית טוב לעומת שאר אירופה", אמר קלינסטרה. "אם התהום תתבטל, המצב נראה כעת טוב בהרבה לליש"ט מאשר לאירו".