בהמשך להטלת המכסים: המטבע הסיני נופל לשפל של יותר מעשור

פחות מחודש לאחר שהסינים נתנו למטבע לרדת מעבר ל-7 דולר, היואן קובע שפל נוסף בהמשך לכניסתם לתוקף של המכסים בתחילת השבוע • סין וארה"ב לא הודיעו על מועד חידוש שיחות הסחר, ומפלס הלחץ של המשקיעים בעלייה

יחסי יואן-דולר / אילוסטרציה: Shutterstock
יחסי יואן-דולר / אילוסטרציה: Shutterstock

קצת פחות מחודש לאחר שסין נתנה ליואן לרדת בחדות מתחת ל-7 דולר, המטבע הסיני יורד הבוקר (ג') לשפל של יותר מעשור לרמה של 7.2 דולר. 

היואן ממשיך במגמת הירידות של השבועות האחרונים כשברקע דווח אתמול (ב') כי סין וארה"ב מתמהמהות עם חידוש שיחות הסחר שנבעו לחודש ספטמבר. היואן נפל מעבר ל-7 דולר ב-5 לאוגוסט, ימים ספורים לאחר ההודעה של טראמפ על הטלת מכסים. נזכיר כי בפעם האחרונה שהיואן נפל מעבר ל-7 דולר היה זה משבר הסאב-פריים.

פיחות היואן נחשב לדרך של הסינים לעכל את מדיניות המכסים של טראמפ, אבל עד גבול מסוים בצל החשש מסחרור.

בתוך כך, סין וארה"ב לא הודיעו על מועד לחידוש שיחות הסחר, כפי שנקבע לחודש ספטמבר, כך דווח אתמול ב"בלומברג". בהקשר זה, סגן יו"ר הפד לשעבר, סטנלי פישר, אמר בוועידת הנגידים של "גלובס" בתחילת השבוע, כי "טראמפ לא מבין בסחר. טראמפ לא מבין שיש מנצח או מישהו מפסיד. שני הצדדים מרוויחים אם יש להם ראש והם יודעים לנהל משא ומתן. זה לא רציני אבל זה כן רציני וזה גורם הרבה נזק למשק העולמי, שהוא המשק של כל המדינות", אמר פישר בנוגע להטלות המכסים ההדדיות מצד סין וארה"ב. "זה דבר שכמעט בלתי נסבל, והמצב מדרדר כל הזמן. אני מאוד מודאג מזה", הוסיף פישר. 

חוסר הנכונות של הצדדים לחדש את השיחות מעלה את מפלס הלחץ בקרב המשקיעים. חוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט יורדים בכ-1% הבוקר. כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס העלו את הסיכוי כי לא תתקיים עסקה בין סין לארה"ב מ-20% ל-25%.

האירו נופל לשפל של 16 חודשים מול הדולר, והליש"ט חוצה מטה לראשונה מאז 2017 את הרמה של 1.2 דולר, ובכך קובעת שפל שלא נראה מאז ה'פלאש קראש' באוקטובר של שנת 2016. הליש"ט איבדה כ-17% מערכה מול הדולר מאז משאל העם בנושא הברקזיט ביוני 2016. המטבע הבריטי יורד בין היתר בעקבות פעילות קרנות גידור ועוד משקיעים ספקולטיביים, שמחזיקים כעת בפוזיציות שורט עליו - הימורים שהוא ימשיך לרדת - שהן בשיא מאז אפריל 2017, לפי נתוני קבוצת CME.