אי.בי.אי: המגמות בתוצאות חברות הסלולר ממשיכות להדאיג; פרטנר ממוצבת במקום הנכון ביותר

"שיעורי נטישה חד-ספרתיים הם בהחלט מקור לאופטימיות. ניכרת אדישות מסוימת של הלקוחות למבצעים חדשים", כתבו בבית ההשקעות • "ייתכן כי המגמות שאפיינו את השוק ברבעונים האחרונים עלולות להתעצם ולייצר סחרור נוסף במניית בזק"

מנכ"ל סלקום ניר שטרן ומנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי צילום: תמר מצפי
מנכ"ל סלקום ניר שטרן ומנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי צילום: תמר מצפי

"בתוך בליל התרחישים הקיימים בשוק, פרטנר ממשיכה להיות החברה שממוצבת במקום הנכון ביותר להתמודדות עם האתגרים הנוכחיים ועם העתיד של שוק התקשורת בישראל, בעיקר נוכח מבנה המאזן היציב שלה" - כך מעריך לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי. בסקירה על שוק הסלולר התייחס לובלין לדוחות הרבעוניים שפרסמו החברות, והתמקד בשני נתונים: שיעורי הנטישה שנמצאים במגמת ירידה; והעלייה בקצב פריסת הסיבים.

לדברי לובלין, "שיעורי נטישה חד-ספרתיים הם בהחלט מקור לאופטימיות", כאשר פלאפון ופרטנר מציגות ירידה בשיעורי הנטישה, "לשיעורים נמוכים ומפתיעים נוכח התחרות". פלאפון הציגה ברבעון השני שיעור נטישה של 7.5%, ופרטנר - 7.9%, הרמה הנמוכה ביותר מ-2011. שיעור הנטישה בסלקום היה גבוה יותר, 11.3%, אך גם שם מדובר בירידה ביחס לרבעון המקביל.

"לא בטוח שניתן להצביע על היפוך מגמה, אך מדובר בהחלט בנקודת אור ברבעון", כתב לובלין. "משיחות עם החברות ניכר כי נרשמת אדישות מסוימת של הלקוחות למבצעים חדשים, והדוגמה המובהקת לכך הייתה המבצע של סאני אשר לא הצליח לסחוף את השוק. הירידה בהיקפי הנטישה לאו דווקא תבוא לידי ביטוי בעלייה במחירי הסלולר, אך היא בהחלט עשויה לייצר חיסכון בעלויות שהחברות משלמות למשווקים ובלימת תופעת הדלתות המסתובבות".

במקביל ציין לובלין את קצב הפריסה בשוק הקווי וכתב כי "שיעורי החדירה של פרטנר  לשוק הסיבים ממשיכים להרשים". להערכתו, פוטנציאל החיסכון של פרטנר וסלקום  בעלויות השוק הסיטונאי הוא משמעותי ופוטנציאל אובדן ההכנסות של בזק  לא מבוטל, על אחת כמה וכמה כשבינתיים לבזק אין מענה לתחרות, ועד שיתגבשו תנאי הפריסה שלה מול משרד התקשורת, היא תיוותר ללא רשת סיבים פועלת.

לובלין מעריך כי שוק מרובה מתחרים כמו בישראל אינו יכול להתקיים בשיווי-משקל, ועל אחת כמה וכמה לא להצדיק השקעות עתידיות, ולדבריו המילה "קונסולידציה" מתחילה לתפוס מקום מכובד בלקסיקון של מנהלי החברות והרגולטורים.

"הסקטור כולו נמצא בסחרור"

בהסתכלות לטווח ארוך יותר, לובלין סבור כי המגמות שאפיינו את השוק ברבעונים האחרונים עלולות להתעצם ולייצר סחרור נוסף במניית בזק, "וזאת על אף שנראה כי האורוות כבר נקיות (למעט אולי ירידת ערך בבזק בינלאומי)".

בפרטנר, לעומת זאת, הוא מעריך כי עוצמת התחרות מתומחרת במניה והצמיחה בשוק הקווי עדיין לא באה לידי ביטוי במספרים. "הסיפור בסלקום קצת יותר סבוך, אנו סבורים כי המניה נסחרת תחת ההנחה שכל מהלך לחיזוק ההון יבוא על חשבון בעלי המניות, והחוב שהחברה נושאת על גבה גדול מדי על היקף הפעילות", כתב.

לדבריו, המגמות שנרשמות בתוצאות החברות ממשיכות להיות מדאיגות, אך בעתיד הוא מצפה כי פרטנר וסלקום יגוונו את מקורות ההכנסה שלהן, והמגזר הקווי יתפוס נתח מהותי, לעומת מגזר הסלולר שמהווה "משקולת". "אבל עד שזה יקרה, נראה כי התערבות רגולטורית או לחלופין קונסולידציה בשוק היא בלתי נמנעת", ציין לובלין.

נכון להיום, המלצות אי.בי.אי על מניות סלקום ופרטנר הן "משקל יתר" ועל מניית בזק "משקל שוק", אך באי.בי.אי מדגישים כי הסקטור כולו נמצא בסחרור, ושם המשחק הוא מומנטום ולא כלכלה. פרטנר, להערכתם, נמצאת במקום הטוב ביותר מהשלוש לצאת מהסחרור.