אי.די.בי מכרה רק 5% ממניות כלל ביטוח בתמורה לאג"ח של עצמה

העסקה תייצר לאי.די.בי, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, רווח הון של 71 מיליון שקל - אבל היקפה צומצם בעקבות מצוקת המזומנים של החברה • נוסף על כך החליט הדירקטוריון להיערך למכירה נוספת של 5% ממניות החברה עד לסוף 2019

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

דירקטוריון חברת אי.די.בי, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, החליט אמש (ב') למכור בעת הנוכחית רק 6% ממניות כלל ביטוח, אבל להיערך למכירה נוספת של 5% ממניות החברה עד לסוף 2019. בתמורה למכירה תקבל אי.די.בי סכום של 28.8 מיליון שקל במזומן וכן איגרות חוב של החברה מסדרות ט' ו-י"ד, בהיקף כולל של 190.9 מיליון שקל ערך נקוב (ע"נ).

בהודעה לבורסה דיווחה היום (ג') אי.די.בי כי בהתאם להודעה המוקדמת התקבל אמש בחשבונה סכום של 70 מיליון שקל מידי בעלת השליטה קרן דולפין, שנשלטת על ידי חברת אירסה. מדובר בתשלום ראשון מתוך שלושה תשלומים שנתיים שווים, שהתחייבה בעלת השליטה להזרים לאי.די.בי לצורך שיפור איתנותה הפיננסית.

במקביל, מכרה אמש אי.די.בי לאיש העסקים מורי ארקין 3% ממניות כלל ביטוח , לאחר שבשבוע שעבר הודיע ארקין לאי.די.בי על מימוש אופציה שהייתה ברשותו לרכישת המניות. עם זאת, מניות כלל ביטוח לא נמכרו לארקין מההחזקה הישירה של אי.די.בי, אלא באמצעות מכירת מניות כלל ביטוח, שנמכרו לפני שנתיים באמצעות עסקת החלף.

אותה עסקת החלף בוצעה אז על 4% ממניות כלל ביטוח, כך שאת ה-1% הנותר תמכור אי.די.בי במסגרת החלטתה למכור 6% ממניות כלל ביטוח לקבוצה של משקיעים מסווגים (גופים מוסדיים, קרנות השקעה ועוד). המכירה תבוצע באמצעות הצעה שקיבלה אי.די.בי מקבוצת חתמים, הכוללת את אפסילון חיתום והנפקות, פועלים אי.בי.אי, לידר הנפקות וברק קפיטל חיתום.

נוסף על כך, תמכור אי.די.בי למשקיעים המסווגים עוד 5% מהחזקתה הישירה בכלל ביטוח, בהתאם למתווה שנקבע בעבר על ידי הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. בתמורה תקבל אי.די.בי כאמור סכום של 28.8 מיליון שקל במזומן, וכן כ-132 מיליון שקל ע"נ אג"ח ט' ועוד כ-58.9 מיליון שקל ע"נ של אג"ח י"ד.

את איגרות החוב מסדרה ט' תרכוש אי.די.בי לפי מחיר של 75 אגורות לכל 1 שקל ע"נ, ואילו את איגרות החוב מסדרה י"ד במחיר של 79 אגורות לכל 1 שקל ע"נ. מדובר בתספורת משמעותית למחזיקים, שתייצר לאי.די.בי ברבעון השלישי של 2019 רווח מפדיון מוקדם של כ-71 מיליון שקל.

עם זאת, החלטתו של דירקטוריון אי.די.בי למכור רק 5% ממניות כלל ביטוח בתמורה לאיגרות חוב שלה במחיר הזדמנותי, מעידה על הצורך הדחוף של החברה במזומנים ועל היכולת המוגבלת של בעלות השליטה (דולפין והחברה האם אירסה) לספק אותה. בינתיים החליט כאמור דירקטוריון אי.די.בי לפעול למכירתן של עוד 5% ממניות כלל ביטוח עד לתום 2019.

עוד 5% יימכרו לאייל לפידות

לדברי אי.די.בי, גם במסגרת המכירה הנוספת (שתיעשה מההחזקה הישירה שלה או מהמניות שנמכרו בעבר בעסקאות החלף) היא תבחן את ביצועו של הליך תחרותי למכירת המניות, בתמורה העשויה להיות משולמת במזומן או בתמורה לאג"ח מסדרות ט' ו-י"ד. יש לציין כי כבר כעת יכלה אי.די.בי למכור דרך קבוצת החתמים עוד 5% ממניות כלל ביטוח לפי מחיר של 52.5 שקל למניה ובתמורה ל-145.5 מיליון שקל במזומן. לפיכך, ההחלטה להמתין עם המכירה מעידה כנראה כי בחברה מאמינים שבחודשים הקרובים עשוי מחיר המניה של כלל ביטוח לטפס.

לפני ההודעה הנוכחית החזיקה אי.די.בי ב-20.3% ממניות כלל ביטוח, והייתה חשופה לעוד 24% באמצעות עסקאות החלף שבוצעו בעבר. בעקבות המכירה לארקין ירד שיעור החשיפה למניות שנמכרו בעסקאות החלף ל-21%. לפיכך, לאחר השלמת העסקה עם החתמים תחזיק אי.די.בי באופן ישיר ב-15.3% ממניות כלל ביטוח ותהיה חשופה ל-20% מהמניות דרך עסקאות החלף.

נוסף על כך, נדרשת אי.די.בי להשלים מכירה של עוד 5% ממניות כלל ביטוח לידי אייל לפידות, כשהמניות הנמכרות עשויות להגיע מסיומה של עסקת החלף או מההחזקה הישירה.