השופט סירב לאפשר לעיריית רמת גן לתקן את מדיניותה לתמ"א 38

השופט איתן אורנשטיין סירב להיענות לבקשת עיריית רמת גן לדחות את מועד הדיון במדיניות התמ"א 38 שהונהגה בה לאחרונה, וככל הנראה יפסוק בעניין כבר בימים הקרובים • המשמעות: המדיניות הנוכחית תתקבל או שתבוטל – אך לא תתוקן

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה־הכהן / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה־הכהן / צילום: איל יצהר, גלובס

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, סירב להיענות לבקשת עיריית רמת גן לדחות את מועד הדיון במדיניות התמ"א 38 שהונהגה בה לאחרונה, וככל הנראה יפסוק בעניין כבר בימים הקרובים.

המדיניות, שנקבעה בסוף אפריל השנה, קובעת כי "בקשה לתמ"א 38/1 (חיזוק ובנייה, א"מ) ו-38/2 (הריסה ובנייה מחדש, א"מ) נקודתית על חלקה אחת, תאושר באופן חריג ומנימוקים שיירשמו, רק היכן שאינה פוגעת באפשרות לתכנון מתחמי קיים או עתידי, רק בהתאם למצב התשתיות הציבוריות בסביבה ותוך התחשבות במצב הפיננסי והתקציבי של העיר בתקציב הרגיל והפיתוח. כמו כן יישקלו שיקולים הומניטריים ומספר אתרי הבנייה הפעילים בסביבה".

ביולי השנה נקבעו הוראות מעבר ליישום המדיניות הזו, שקבעו כי תוכניות שלא נקלטו במערכת עד למועד הקובע, יהיו כפופות למדיניות החדשה; בקשות שנקלטו במערכת וטרם נדונו, לא כפופות למדיניות החדשה, ואולם הן ייבחנו בכפוף לכללים המנוסחים באותה מדיניות; בקשות שהוגשו ונדונו בוועדה המקומית, אך טרם התקבלה בעניינן החלטה סופית, ייבחנו לפי הסטנדרטים של המדיניות הישנה, ואולם הן יחויבו בחוות-דעת תכנונית מטעם היזם ואישור מטעם מהנדסת הוועדה המקומית כי מימוש ההיתר אינו מונע את האפשרות לקדם תכנון מתחמי ברוח המדיניות החדש; ואילו על בקשות שאושרו בעיקרון, גם אם לא הונפקו בגינן עדיין היתרי בנייה - לא תחול המדיניות החדשה.

לאור זאת עתרה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לבית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים נגד עיריית רמת גן והיועץ המשפטי לממשלה, באמצעות עו"ד איל מאמו ממשרד אגמון ושות'. בעתירה טענה ההתאחדו כי לוועדה המקומית אין סמכות להפסיק להוציא היתרים לתמ"א 38. לטענת העתירה, ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, לא הציג תימוכין מקצועיים להחלטה ופעל ממניעים פופוליסטיים לקיום הבטחות שנתן בבחירות.

לדיון הצטרף גם משרד היועץ המשפטי לממשלה, שצירף חוות-דעת שנכתבה על ידי מנהלת המחלקה המינהלית בפרקליטות מחוז תל-אביב אזרחי, עו"ד קרן יוסט, ועו"ד יסכה פישר-יוסף. "הלכה למעשה נראה כי המדיניות כפי שנקבעה מאיינת את הוראות התמ"א, שכן היא מביאה למימוש מינימלי ביורת שלה ושוללת מבעלי דירות רבים המעוניינים בחיזוק ומיגון דירתם את האפשרות לעשות כן. לפיכך סבור היועץ המשפטי לממשלה כי מדיניות זו אינה יכולה להיחשב כמדיניות סבירה בהיבט של אופן הפעלת שיקול-הדעת בידי הוועדה המקומית בהתאם לסמכות שניתנה לה ואינה יכולה לעמוד", נכתב בחוות-הדעת.

בתגובה הגישה עיריית רמת גן בקשה מהשופט אורנשטיין לדחות את הדיון שנערך אתמול (ב'), על-מנת שתערוך התאמות במדיניות, ברוח הערות היועץ המשפטי, ואולם השופט החליט שלא להיעתר לבקשה, כך המשמעות היא, שהמדיניות הנוכחית תתקבל או שתבוטל - אך לא תתוקן.

בדיון השתתף ראש העיר כרמל שאמה-הכהן, שאמר בין היתר כי "אנחנו לא אמרנו 'התמ"א לא קיימת'. לא אמרנו 'אל תגישו בקשות לתמ"א כי לא נאשר'. אנחנו מכבדים את התמ"א, נשקול כל בקשה לגופה, רק אמרנו שבגלל שרמת גן הזמינה יזמים ללכת בדרך הזאת שהיא דרך המלך, זו כבר לא דרך מלך. דרך המלך זה פינוי-בינוי".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הגיב ואמר: "מה מציעה הוועדה המקומית? תעשו פינוי-בינוי במקום תמ"א 38. בפינוי-בינוי צריך מכפיל יותר גבוה, זה רק יכביד על התשתיות ועל חוסר התקציב, ולכן יש כאן בעיה".

שאמה-הכהן הגיב אחרי הדיון ואמר כי "חגיגת הקבלנים מוקדמת ומוגזמת, המקסימום שהם יכולים להשיג בפרוצדורות משפטיות הוא ניצחון פירוס".

לדבריו, "החגיגה של בנייה ללא תכנון וללא מענה של תשתיות ציבוריות ברמת גן הסתיימה ולא תתחדש, ומי שזה בסמכותו ומעוניין לחתום על היתרי בנייה שהורסים את העיר לאט-לאט אבל באופן ודאי - מוזמן לבדוק את הבקשות ולחתום על ההיתרים. כל עוד אני ראש העיר, הסכר הזה לא ייפרץ מחדש.

"לא תהיה שום פשרה במהות, אך כן ניישם את כל הערות כבוד היועמ"ש וכבוד בית המשפט לגבי ניסוח, הגדרות ונראות אחת לאחת".

סרוגו הגיב ואמר כי "הדיון בבית המשפט הבליט את העובדה שמדיניות עיריית רמת גן נוגדת את הוראות תמ"א 38 ומאיינת אותה, בחוסר סבירות ובחוסר סמכות. זאת, כפי שעולה מהעתירה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ. על כן, נדרשת הוועדה המקומית רמת גן להשיב לבית המשפט לשאלה: האם היא מבטלת את המדיניות, כפי שדרשה התאחדות הקבלנים בוני הארץ. אני מציע לוועדה המקומית ברמת גן לקבל את המלצת השופט אורנשטיין ולבטל לאלתר את המדיניות השגויה שלה מחודש מאפריל 2019, הנוגדת באופן מוחלט את הוראות התמ"א, ולהכין במשותף איתנו מדיניות חדשה".