"מנסים ליצור את הרושם כאילו השופטים אינם אלא חבורה שליבה גס למצוקות אנוש"

כך אמרה נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד • בכך התייחסה הנשיאה באופן עקיף לדברים שאמר לאחרונה שר המשפטים אמיר אוחנה • לדברי חיות, שופטי ישראל הם "נבחרת מובחרת של אנשים, ואני כנשיאת העליון גאה בהם ומתברכת בהם"

נשיאת העליון אסתר חיות בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין / צילום: כדיה לוי, גלובס
נשיאת העליון אסתר חיות בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין / צילום: כדיה לוי, גלובס

"בתקופה האחרונה יש לצערי מי ששוקדים למנות מדי יום באופן שיטתי את פגמיה של הרשות השופטת, ממניעים השמורים עמם. יש אפילו מי שמרחיקים לכת ומנסים ליצור את הרושם כאילו שופטות ושופטי ישראל אינם אלא חבורה מנומנמת שליבה גס למצוקות אנוש. אין דבר רחוק יותר מן המציאות, ויש להניח כי אתם, עורכי הדין האמונים על עבודת בתי המשפט ברחבי הארץ, יודעים זאת, ויודע זאת גם הציבור כולו" - כך אמרה היום (ג') נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין.

הנשיאה התייחסה בכך, גם אם באופן עקיף, לדברים שאמר לפני כמה ימים שר המשפטים, אמיר אוחנה, לפיהם כשהוא עבד בפרקליטות, הוא היה נוכח בתיק רצח שבו הנאשם זעק לחפותו, והשופטים הרשו לעצמם "לנמנם, להירדם ולגלוש באינטרנט".

חיות אמרה כי "הואיל ואנו נתונים בעיצומה של תקופת בחירות, אני סבורה כי נכון יהיה שאגזור על עצמי איפוק בהקשר זה, שמא יתפרשו דבריי שלא כהלכה וייתפסו כסטייה מן הניטרליות שאנו מחויבים בה כשופטים". תחת זאת בחרה חיות למנות בפני קהל עורכי הדין והשופטים שנכח בכנס קצת משבחיה של הרשות השופטת בישראל.

בין היתר דיברה חיות על כך שבמדינת ישראל מכהנים כיום 750 שופטות ושופטים ועוד 79 רשמות ורשמים בכירים ובסך-הכול - 829 נושאי משרות שיפוטיות המתמודדים עם כ-800 אלף הליכים משפטיים חדשים המוגשים מדי שנה לערכאות השיפוט הפזורות בכל רחבי הארץ - תעבורה, משפחה, עבודה, שלום, מחוזי ועליון.

לדברי חיות, "המערכת הממוחשבת 'נט המשפט', שאותה מפעילה הרשות השופטת כעשר שנים בקירוב, היא מן המתקדמות בעולם ומהווה פריצת דרך טכנולוגית בתחומה. במערכת הזו מבוצעות מדי יום למעלה מ-11 מיליון פעולות (!), מתוכן כ-12 אלף בקשות אשר מוגשות בה מדי יום, רובן בהגשה מרחוק, וכן 4,200 תיקים חדשים הנפתחים בה מדי יום ו-5,200 פרוטוקולים המוזנים לתוכה אף זאת מדי יום. אלה נתונים יוצאי דופן בכל קנה-מידה".

חיות שאלה: "ומי מטפל בכל שפע ההליכים הזה?" - ומיהרה להשיב: "נכון! 829 השופטות, השופטים, הרשמות והרשמים הבכירים הפרוסים בכל רחבי הארץ, העושים את מלאכתם נאמנה, במסירות ובמקצועיות מדי יום, מתוך תחושת שליחות ומתוך מחויבות עמוקה לתפקידם, לצד אלפי עובדי מינהל נאמנים ומסורים אף הם".

לדברי הנשיאה, "זוהי נבחרת מובחרת של אנשים, ואני כנשיאת בית המשפט העליון גאה בהם ומתברכת בהם".