לא חוזרים בהם: הפרלמנט דחה באופן זמני הצעת ג'ונסון להקדמת הבחירות

אחרי ערב דרמטי שכלל עריקות, מרידות ותבוסה היסטורית בפרלמנט לראש הממשלה הטרי – נמצאת בריטניה על מסלול בטוח ללכת לבחירות כבר בחודש הבא • החוק המונע מראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לפרוש ללא הסכם בעוד פחות מחודשיים מהאיחוד האירופי עבר הערב גם בקריאה שלישית

ראש ממשלת בוריס ג'ונסון / צילום: Jessica Taylor, רויטרס
ראש ממשלת בוריס ג'ונסון / צילום: Jessica Taylor, רויטרס

(עדכונים שוטפים)

22:50

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נכשל גם ביוזמתו ללכת לבחירות. לאחר שספג מפלה בבית הנבחרים, שהעביר חוק המונע ממנו פרישה חד-צדדית מהאיחוד האירופי, הגיש ג'ונסון הצעה לקיום בחירות מוקדמות.

ואולם, כדי להעביר הצעה זו הוא היה זקוק לרוב של שני שלישים מחברי הפרלמנט - כלומר לתמיכת הלייבור מהאופוזיציה. האופוזיציה הבהירה כי תהיה מוכנה לאשר בחירות מוקדמות רק אחרי שהצעת החוק שאישר הפרלמנט היום תאושר על ידי המלכה, מה שעשוי להתרחש כבר ביום שני הקרוב.

בינתיים, האופוזיציה לא הצביעה בעד החוק, ורק 298 חברי פרלמנט הצביעו בעדו, בעוד המספר הדרוש הוא לפחות 434. ג'ונסון אמר כי מנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין הוא "הראשון בהיסטוריה של מנהיגי אופוזיציה שלא רוצה ללכת לבחירות".

22:00

החוק המונע מראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לפרוש ללא הסכם בעוד פחות מחודשיים מהאיחוד האירופי עבר הערב גם בקריאה שלישית, ויעבור כעת לבית הלורדים (הבית העליון של הפרלמנט הבריטי) לאישור. החוק מחייב את ג'ונסון לבקש הארכה מהאיחוד האירופי אם לא יהיה הסכם עד ה-19 באוקטובר. מיד לאחר האישור הציג ג'ונסון הצעת חוק לבחירות מוקדמות בבריטניה. ראש האופוזיציה ג'רמי קורבין אמר בתגובה, במהלך הדיון המתמשך בבית הנבחרים, כי המפלגה תחכה לאישור החוק שעבר הערב על ידי המלכה, ורק אז תתמוך המפלגה בבחירות חדשות. החוק לבחירות מוקדמות יעלה להצבעה עוד הערב, אבל ג'ונסון דרוש לרוב של שני שלישים מהפרלמנט, שאינו אפשרי ללא התמיכה של הלייבור.

20:00

הפרלמנט הבריטי אישר היום בקריאה שנייה את החוק המונע מראש הממשלה בוריס ג'ונסון לפרוש מהאיחוד האירופי ללא עסקה, ומכריח אותו לבקש הארכה מבריסל אם לא יקבל את אישור הבית לעסקה חדשה ה-19 באוקטובר. 329 חברי פרלמנט הצביעו בעד החוק, אותו הציעה האופוזיציה, לעומת 300 חברי פרלמנט שהתנגדו לו.

ג'ונסון צפוי להציג היום הצעת חוק מתחרה לבחירות חדשות ב-15 באוקטובר. הוא זקוק לתמיכת הלייבר מהאופוזיציה כדי להשיג את הרוב של שני שלישים לאישור ההצעה. האופוזיציה הבהירה היום כי תהיה מוכנה ללכת לבחירות חדשות רק אחרי שהחוק נגד יציאה חד-צדדית יהיה "חתום וסגור", מה שעשוי להתקיים רק ביום שני בשבוע הבא. מאוחר יותר היום צפויה הצבעה בקריאה שלישית על החוק, וכן הצבעה על החוק שיציג ג'ונסון בעד הליכה לבחירות. 

הליש"ט מזנקת בתגובה ביותר מ-1% מול הדולר, לשיא של שבוע תנודתי במיוחד.

11:00

אחרי ערב דרמטי שכלל עריקות, מרידות ותבוסה היסטורית בפרלמנט לראש הממשלה הטרי בוריס ג'ונסון - נמצאת בריטניה על מסלול בטוח ללכת לבחירות כבר בחודש הבא. היום (ד') צפוי בית הנבחרים הבריטי לאשר כמעט סופית את החוק שמונע פרישה חד-צדדית מהאיחוד האירופי, מה שיחל את הספירה לאחור לבחירות בזק בממלכה המאוחדת. התאריך אינו סופי, הדרך שבה זה יקרה אינה ברורה לחלוטין, אבל דבר אחד בטוח - אם יתקיימו, הבחירות יהיו מעין משאל עם על הברקזיט.

רבים בבריטניה, כולל בתוך המפלגה השמרנית, סבורים כי זו הייתה מטרתו של ג'ונסון כל הזמן. שההסברים בסגנון תורת המשחקים על הצורך ב"נו דיל ברקזיט" ככלי לאיים בו על האיחוד האירופי לשנות את הסכם הפרישה היו דיבורים ריקים; שג'ונסון רק בנה תסריט נוח ללכת לבחירות, כשהוא יכול להאשים מישהו אחר - הפרלמנט, המורדים בתוך מפלגתו, האיחוד האירופי. כלפי חוץ שב ג'ונסון ומבהיר - אפילו אמש אחרי שהפסיד בפרלמנט - ש"אינו רוצה בחירות חדשות, העם אינו רוצה בחירות חדשות". מאחורי הקלעים התמונה שונה לגמרי.

במקרה הנוכחי, העובדה כי מי שהתייצבו נגדו בתוך במפלגה השמרנית הם כמה מחברי הפרלמנט הוותיקים ביותר של המפלגה, כולל שר לשעבר שכיהן במשך 23 שנה ונחשב ל"זקן המחוקקים" של המפלגה, נכדו של צ'רצ'יל ושרי האוצר והמשפטים לשעבר, לא הרתיעה אותו ואת עמיתיו. ג'ונסון וחסידי הברקזיט שנבחרו להוביל את המפלגה, ושהצביעו פעמים רבות בעצמם נגד ממשלתה של קודמתו תרזה מיי, סילקו מהמפלגה את מי שהמרו את פיהם. "הם החלישו את עמדתו של ראש הממשלה וזו הסיבה שסולקו", אמר אחד מבעלי בריתו של ג'ונסון לתקשורת הבוקר. רורי סטיוארט, אחד מהמסולקים (שימשיכו לשבת בפרלמנט כעצמאיים עד לבחירות הבאות), סיפר הבוקר כי הדבר נעשה באמצעות הודעת טקסט.

גם האיחוד האירופי סיפק תימוכין לסברה כי ג'ונסון חיפש במה נוחה ללכת עליה לבחירות. נציגי האיחוד הבהירו אתמול כי למרות ההבטחות של ג'ונסון בפני בית הנבחרים שלפיהן יש פריצות דרך והתקדמות במגעים עם האיחוד על הסרת סעיף ה"בקסטופ" מההסכם, למעשה ג'ונסון לא הציג עד כה הצעה אחת לפשרה, שום פתרון אפשרי. "הממשלה הבריטית לא הגישה שום הצעה לפתרון הנושא באי האירי", אמר מקור בכיר בנציבות, "אנחנו מחכים".

למעשה, ג'ונסון כבר החל את קמפיין הבחירות שלו אתמול בבית הנבחרים, כשאמר כי "המדינה תצטרך לבחור מי ייצג את בריטניה ב-17 באוקטובר". בתאריך זה מתקיימת פסגה קריטית של האיחוד האירופי, שביכולתה לאשר הסכם חדש. אבל זהו תסריט היפותטי בלבד בשלב זה. אין שום הסכם חדש על השולחן. כפי שקרה פחות או יותר מאז הוצג הסכם הפרישה בנובמבר, כל המהומה סביב הברקזיט מתרחשת בתוך בריטניה. האיחוד האירופי ניצב חתום פנים מהצד השני של התעלה, ומסתכל על הבריטים מדברים את עצמם למוות בפרלמנט.

אם יתקיימו בחירות, הסקרים האחרונים לפני התהפוכות הפוליטיות של שתי היממות האחרונות חוזים כי השמרנים בהובלת ג'ונסון עדיין יהיו המפלגה הגדולה ביותר בבית הנבחרים, אך התמיכה בהם יורדת ל-35% מהקולות בלבד. הסקרים גם חוזים יותר מ-15% למפלגת ה"ברקזיט" - שהאג'נדה שלה היא להוציא את בריטניה מהאיחוד ב-31 באוקטובר - ושאותה מוביל נייג'ל פאראג'. ייתכן ששתי המפלגות יצטרכו לחבור יחדיו כדי להוציא לפועל את הפרישה מהאיחוד האירופי. בפועל, המשמעות תהיה שג'ונסון מקריב את כוחה של המפלגה השמרנית כדי ליצור קואליציה שתיישם את הברקזיט. "מעולם לא עמדה חבורה ימנית כל כך בראש המפלגה השמרנית", אמר בראיון קן קלארק, אחד מחברי הפרלמנט השמרנים שסולקו הבוקר מהמפלגה.

בינתיים, חוסר האמון בג'ונסון הגיע לרמות כאלה שמפלגת הלייבור שבאופוזיציה הודיעה כי היא שוקלת שלא לתמוך באופן זמני בבחירות חדשות, משום שהיא חוששת שגם אם הן ייקבעו ל-14 או ל-15 באוקטובר, כפי שהדליפו מקורבים לג'ונסון מאחורי הקלעים, היא אינה סומכת עליו שלא ידחה לאחר מכן את המועד, כפי שבכוחו לעשות, עד אחרי ה-31 באוקטובר והפרישה חד-צדדית מהאיחוד. דחייה כזו תהפוך את הברקזיט לדבר מוגמר. יותר משלוש שנים אחרי משאל העם על הברקזיט, פחות מחודשיים לפני מועד הפרישה המתוכננת, בריטניה עדיין קורעת את עצמה לגזרים - מבחינה פוליטית, ציבורית ואפילו דמוקרטית - סביב הפרישה מהאיחוד.