המועצה הארצית ממליצה על הקלות רגולטוריות בבקשה להיתר בנייה

המועצה ממליצה לתקן את תקנות הרישוי והבנייה שנוגעות לאופן השגת תוכניות • סגנית למנכ"לית מינהל התכנון, רות שוורץ חנוך: "ההחלטה תקדם את פרוצדורת הגשת הבקשה להיתר"

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה אתמול (ג') להמליץ לשר האוצר לבצע תיקונים בתקנות הרישוי והבנייה, הנוגעות לאופן הגשת בקשה לתוכנית. שינוי התקנות הינו חלק ממהלך שמוביל מינהל התכנון להפחתת הנטל הרגולטורי על עורכי הבקשה (אדריכלים, הנדסאים, או מהנדסים) לקבלת היתר.

תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, קובע חובת הגשה אלקטרונית של בקשות בשלבי הרישוי והבנייה השונים, כולל חתימה אלקטרונית. התיקון החדש מסתפק בהזדהות של עורך הבקשה בעת הגשה במערכת רישוי זמין. התיקון החדש מאפשר פטור מהגשת מפת מדידה אם ניתן פטור בשלב תיק המידע.

רות שוורץ חנוך, סגנית למנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, אמרה היום ל"גלובס" שהתיקונים האלה, שהם לכאורה קטנים, נועדו לקדם את פרוצדורת הגשת ההיתרים: "העניין הזה משפיע על עורכי ההגשה, מי שעובד מול המערכת. בצמתים השונים יש צורך בחתימות רבות. אנחנו השארנו חתימות רק בשני שלבים. בשלב הבקשה לתיק מידע ובעת הגשת ההיתר".

בעקבות ההחלטה מסרה אדר' דנה וישקין, מובילת קבוצת האדירכלים המכונה "רישוי שיפוי" היום ל"גלובס" כי "צר לי לגלות שמשרד האוצר ממשיך לעסוק בעניינים איזוטריים במקום במהות. המשרד ממשיך להתעלם מהכשלים העצומים שיצר במימוש הרפורמה בתכנון ובנייה, ומהנזק העצום שהליך הרישוי החדש כולו גורם למשק הישראלי. מעניין ששכחו לעדכן את הציבור שבמקביל להכרזה על השינוי הטכני והשולי בחתימה האלקטרונית, הוכנס למערכת תצהיר חדש שמפיל על עורכי הבקשה את כל האחריות הפלילית הנובעת מהכאוס שהממשלה עצמה יצרה בענף".