"הצפיפות בגוש דן היא כמעט כמו הצפיפות בעזה, והמחירים - כמו בניו יורק"

אם צפוף ויקר פה כמו שיו"ר ימינה טוענת, איך לא תעברו לשומרון? בדקנו • המשרוקית של גלובס

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס
איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

לא מזמן התייצבה יו"ר ימינה איילת שקד על במה בגבעה באלקנה וחשפה את תוכנית הדיור של המפלגה. קטעים נבחרים מהמעמד פורסמו בעמוד הפייסבוק של ימינה, ובהם מנמקת שקד מדוע יש צורך להקים 113 אלף יחידות דיור חדשות באזור מערב השומרון. "תדעו שהצפיפות בגוש דן היא כמעט כמו הצפיפות בעזה", היא אמרה, "והמחירים - כמו בניו יורק".

כמו רבים מקוראות וקוראי "גלובס", גם אנחנו במשרוקית מתגוררים ועובדים בגוש דן היקר והצפוף. ההשוואות לעזה ולניו יורק הפתיעו אותנו, אבל לא היינו בטוחים שהן מופרכות. אז בדקנו.

נתחיל בצפיפות. מקובל למדוד צפיפות אוכלוסין לפי מספר הנפשות לקילומטר רבוע (קמ"ר). נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מלמדים כי הצפיפות הממוצעת במטרופולין תל-אביב, המשתרע מנתניה עד אשדוד, היא 2,323 איש ואישה לקמ"ר.

כדי לבחון את הצפיפות ברצועת עזה כולה נעזרנו באתר ה-CIA, שלפיו שטח הרצועה הוא כ-360 קמ"ר ומספר תושביה 1.8 מיליון נפש (באונר"א גורסים 1.9 מיליון). מכאן שהצפיפות הממוצעת ברצועה היא לפחות 5,000 נפש לקמ"ר, כפול מגוש דן.

אזורים מסוימים בגוש דן כמובן צפופים בהרבה. בתל-אביב-יפו חיים 8,572 נפשות לקמ"ר, ובבני-ברק - הצפופה ברמה עולמית - כ-26 אלף. אבל מוקדי צפיפות גדולים קיימים גם ברצועה. במחנה הפליטים הגדול ביותר, ג’באליה, הצפיפות מגיעה לפי נתוני אונר"א ל-81 אלף נפש לקמ"ר - פי שלושה מבני-ברק.

נעבור למחירים. לפי הלמ"ס, דירה ממוצעת במחוז תל-אביב עלתה ב-2017 כ-2.2 מיליון שקל. המחיר משתנה כמובן לפי הגודל: דירה בת 3-2.5 חדרים נמכרה ב-1.8 מיליון שקל, דירת 4-3.5 חדרים ב-2.4 מיליון. אילו היינו בוחנים את הממוצע בכל מחוז המרכז, המחירים היו נמוכים יותר.

והנה הנתונים לגבי ניו יורק: לפי מדריך הנדל"ן של "ניו יורק טיימס", ב-2017 עלתה דירת שלושה חדרים ממוצעת בעיר 1.36 מיליון דולר, השקולים לכ-4.8 מיליון שקל. דירת ארבעה חדרים עלתה 2.15 מיליון דולר - יותר מ-7.5 מיליון שקל. עם זאת, ניתוח של קבוצת הנדל"ן האמריקאית מילר-סמואל מראה שאם מתעלמים ממנהטן, דירת 3 חדרים בניו יורק עולה רק כמו דירת 4 חדרים בתל-אביב.

בשורה התחתונה: דברי שקד לא נכונים ברובם. הצפיפות הממוצעת בגוש דן היא כחצי מזו שברצועת עזה, אם כי הצפיפות בתל-אביב עצמה קרובה לזו של חלקים מהעיר עזה. הדירות בניו יורק יקרות פי שניים עד שלושה מאלה שבתל-אביב, אבל הפערים קטנים בהרבה מחוץ למנהטן.

תחקיר: דרור שרון