הוועד הזמני בבורסה רצה לקדם השבתת מסחר, וההסתדרות סירבה לבקשתו

בצל העימות החריף והמתמשך בין הנהלת הבורסה לוועד העובדים, ההסתדרות מקדמת בחירה של ועד קבוע זמני שיכלול שלושה חברים, ולא חמישה כפי שחברי הוועד הזמני מעוניינים

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: שלומי יוסף

העימות בין עובדי הבורסה וההנהלה בהובלת המנכ"ל, איתי בן זאב, גובר וההסתדרות הופכת לצד פעיל. ל"גלובס" נודע כי הוועד שלח מכתב להסתדרות בבקשה שזו תאשר להשבית את המסחר בבורסה. ואולם, בניגוד לציפיות חברי הוועד הזמני בהסתדרות, ההסתדרות ראתה בפניה כדבר חריג ומוגזם ולא אישרה להשבית את הבורסה.

ככל הידוע בכירי ההסתדרות קבעו כי יש הליכים קודמים שיש לנקוט בהם בטרם נקיטה בצעד דרסטי שכזה. הפניה של הוועד הזמני בהסתדרות בה בעקבות זימונן לשימוע של שתי עובדות ניקיון. ככל הידוע השתיים זומנו לשימוע על רקע מהלך להפיכת ארבע עובדות הניקיון לקבועות, כאשר שתיים מהן כבר הפכו לקבועות. בהסתדרות מעוניינים לחכות עד אשר השימוע יתקיים ולראות אם וכיצד יש לפעול, ובכל מקרה לא מזדרזים לשתף פעולה עם היוזמות האגרסיביות של הוועד.

כמו כן, מאז שהתפטר הוועד הקודם של הבורסה בצל המתיחות עם ההנהלה וזימונו לשימוע של חבר הוועד אורן לרנאו, יש לבורסה ועד זמני של חמישה חברים. הוועד הזמני וההסתדרות מקדמים בימים אלה הליך בחירות לוועד קבוע חדש, כאשר הוועד הזמני רוצה שהוועד החדש יכלול 5 חברים. אולם, ההסתדרות מתנגדת לכך וקבעה כי הוועד החדש יהיה בגודל של הוועד של הבורסה בעשרות השנים האחרונות - ויכלול 3 חברים בלבד.

מבחינת ההסתדרות מדובר על שמירה על תגמול חברי ועד בהיקף דומה לזה שהיה בעבר. לסוגיה זו חשיבות על רקע סוגיה חדשה שצפה בעימות בין הנהלת הבורסה לוועד הזמני ושנוגעת לדרישת ההנהלה לביקורת על קופת הוועד. בין היתר הנהלת הבורסה דורשת את הביקורת על השימוש הוועד הזמני בקופת הוועד מאחר שהוועד הזמני מממן את ההוצאות המשפטיות של חבר הוועד אורן לרנאו שזומן לשימוע לפני פיטורים, ושפיטוריו יעלו לבוררות בין הצדדים.

כך או כך, בסביבת הוועד הזמני ביקשו לפסול את אחד מהמועמדים לבחירות לוועד הקבוע החדש, אך זה פנה לבוררות בהסתדרות (לאחר שנפסל על ידי ועדת הבחירות לוועד), שביטלה את פסילתו. המועמד שנפסל בתחילה ושיוכל לרוץ לוועד אינו מחסידי הוועד הזמני וכבר הביע מוכנות לשיח חדש עם ההנהלה. ככל הידוע ישנם עשרה מועמדים בבחירות לוועד החדש בהסתדרות, כולל לרנאו שנמצא בלבו של העימות בין הוועד להנהלה.

אך לא רק זאת, ההסתדרות נכנסת לעובי הקורה וצפויה להיכנס למו"מ עם הוועד למול ההנהלה, בחסות יו"ר ההסתדרות אמנון בר-דוד. מי שמוביל את ההליך מטעם ההסתדרות הוא גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף.

בכל אופן בין הוועד לבין ההנהלה יש מספר נושאים שבסכסוך, כשישנם שני סכסוכי עבודה מוצהרים. מדובר בראש ובראשונה בדרישת הוועד לשינויים חוזיים שיתנו מעטפת הגנה נוספת לעובדים בגין הפיכת החברה לחברה ציבורית שבבעלות קרנות השקעה זרות - וזאת לאחר שהעובדים כבר קיבלו בעבר 6% ממניות הבורסה עובר הסכמתם להליך (חבילת מניות ששווה כיום 55.5 מיליון שקל, ושמתווספות לשכר חודשי בעלות ממוצעת של כמעט 50 אלף שקל לעובד).

כמו כן הצדדים חלוקים על גובה הבונוס שיינתן לעובדים בגין 2017-2018, רצונם של העובדים להחזיר את מערך ההלוואות לעובדים ודרישה להפסיק מיקור חוץ.

על רקע המתיחות בין ההסתדרות לחברי הוועד הזמני שצפה עתה אמר היום גורם בסביבת הוועד הזמני כי "יש עובדים שמדברים על זה שההסתדרות מצרה את צעדיהם ומתחילים לדבר על מעבר לארגון יציג אחר" תוך שאמר בנוסף כי "ההסתדרות אישרה מקורב להנהלה לרוץ לוועד למרות שזה נגד התקנון שלה עצמה". בהסתדרות לא מסכימים עם טענות הוועד הזמני. גורם אחר העריך כי לא מן הנמנע שגם הוועד הזמני אולי יקטן בהמשך, עוד קודם למינוי ועד קבוע חדש.

הבורסה החלה להיסחר במדדיה בתחילת אוגוסט לפי שווי חברה של 710 מיליון שקל. מאז היא נסקה ואף הייתה שווה יותר ממיליארד שקל, כאשר בשל מימושי רווחים בימים האחרונים היא נסחרת עתה במחיר שמשקף לה שווי חברה של כ-925 מיליון שקל.