רוחאני: נפתח צנטריפוגות כחלק מצמצום המחויבות להסכם הגרעין

נשיא איראן אמר כי ארצו תנקוט בצעדים הנדרשים כדי "להגן על זכויותיה" ברקע המו"מ עם המדינות החתומות על הסכם הגרעין • טראמפ אמר כי "הדלת לפגישה עם רוחאני פתוחה", לאחר שסנקציות נוספות הוטלו על חברות איראניות

חסן רוחאני / צילום: דניש סידיקי, רויטרס
חסן רוחאני / צילום: דניש סידיקי, רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (ד') כי במסגרת הצעד הבא בתוכנית הגרעין, יחזרו האיראנים לפיתוח צנטריפוגות. מדובר בשלב השלישי בצמצום המחויבות של איראן להסכם הגרעין. רוחאני הודיע כי הצעד הזה מתוכנן ליום שישי הקרוב, והוסיף: " ננקוט בכל הצעדים הנדרשים לשמירה על הזכויות והאינטרסים של האומה האיראנית". מוקדם יותר אמר רוחאני כי אמנם יש התקרבות בין טהראן לבין המדינות החתומות על הסכם הגרעין, אך ציין כי ביומיים הקרובים בכל זאת יוכרזו צעדים נוספים לצמצום מחויבותה של הרפובליקה האסלאמית לעסקה.

השליח האמריקני לנושא האיראני, בריאן הוק, אמר היום כי ממשל טראמפ לא מתכוון לוותר על סנקציות כדי להענות להצעה הצרפתית להעניק מסגרת אשראי לאיראן. " אנחנו לא יכולים להבהיר בצורה יותר חדה שאנחנו מחויבים להפעיל לחץ מקסימלי ואנחנו לא מחפשים לתת הנחות " אמר. מוקדם יותר אמר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי "הדלת לפגישה עם רוחאני פתוחה". הוא הוסיף כי בטהראן יודעים שניתן לפתור את המשבר הכלכלי במדינה בתוך 24 שעות.

בתוך כך, משרד האוצר האמריקני הודיע כי ארצות הברית הטילה סנקיות על מספר רב של חברות, אוניות ואנשים פרטיים, שעל פי החשד סיפקו נפט לסוריה בהנחיית משמרות המהפכה באיראן. המשרד מסר כי שווי הנפט שסופק הוערך בעשרות מיליוני דולרים ובין האישים הפרטיים נמצא שר נפט לשעבר ברפובליקה האסלאמית.

איראן ושלוש המדינות האירופיות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה - מנהלות שיחות להצלת ההסכם, שעומד בפני קריסה אחרי שארצות הברית פרשה ממנו בשנה שעברה והטילה מחדש סנקציות נוקשות על טהראן. האחרונות שבהן הוטלו אתמול על תכנית החלל של טהראן, לאור החשש שהיא משמשת לפיתוח תכנית הטילים שלה. באיראן מכחישים זאת.

המאמצים להצלת הסכם הגרעין מובלים על ידי נשיא צרפת עמנואל מקרון, שמנסה לשכנע את ארצות הברית להציע לאיראן הקלות. רוחאני אמר בישיבת ממשלו כי הצדדים מתקרבים, אך לא צפויות הבנות סופיות בימים הקרובים. "אם היו לנו 20 מחלוקות עם האירופים בעבר, היום יש שלוש", אמר. "רובן נפתרו, אבל לא הגענו להסכם סופי".

איראן הקצתה לאירופה חודשיים בטרם תנקוט את השלב השלישי בצמצום המחויבות שלה להסכם שנחתם ב-2015, והיא כבר חצתה ב-1 ביולי את מאגר האורניום המועשר שלה מעבר לרף 300 הק"ג שהותיר לה ההסכם. שבוע לאחר מכן, היא הכריזה כי חצתה את רף 3.67% להעשרת אורניום.

ביום שישי הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שמפקחת על יישום ההסכם שנועד לצמצם את תכנית הגרעין של טהראן תמורת הקלה בסנקציות הבינלאומיות, כי ברשותה של איראן כ-360 ק"ג של אורניום מועשר, ורק כי קצת יותר מ-10% ממנו הועשר לרמה של 4.5%.

מוקדם יותר אמר סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י כי טהראן תשוב ותתחייב מחדש לתנאי הסכם הגרעין בתמורה ל-15 מיליארד דולר, בהתאם להצעת צרפת. במסגרת ההצעה, פריז תעביר את הסכום באשראי עד לסוף השנה, בתמורה לחזרת איראן להסכם שנחתם ב-2015 מול המעצמות, זאת כדי להתגבר על החלטת ארצות הברית לפרוש מההסכם.

הוא אמר כי ארצו תשוב לממש את ההסכם אך ורק אם יועברו 15 מיליארד דולרים לארבעה חודשים. " אחרת, תהליך הפחתת המחויבויות שלנו להסכם יימשך, או שאירופה תצטרך לקנות נפט מאיראן או לספק לאיראן את המקבילה למכירת נפט כקן אשראי, כדי להבטיח את רווחי איראן מנפט ", הבהיר.

ביום שלישי שעבר אמר רוחאני כי על ארצות הברית להסיר את הסנקציות הכלכליות שהטילה על איראן, לפני שתיתכן פסגה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זאת על רקע דברי נשיא צרפת בוועידת ה-G-7, כי בשלו התנאים למפגש כזה, וכי הוא מקווה שהוא יתקיים בתוך כמה שבועות. בנאום ששודר בשידור חי בטלוויזיה, אמר רוחאני כי טהראן תמיד מוכנה לקיים משא ומתן. " אנחנו נמשיך לצמצם את המחויבות שלנו להסכם הגרעין ב-2015 אם האינטרסים שלנו לא יובטחו ", הדגיש.