בדרך לפשרה: חברת מגדלי חוף הכרמל תנסה להשלים את הפרויקט על קרקע חלופית

החברה היזמית, שבשליטת יצחק תשובה, המעוניינת לייבש קטעי ים בחוף הכרמל ולהקים 4 מגדלי מלונאות, תנסה להגיע להסדר עם עיריית חיפה ועם רמ"י על הקמתם באתר חלופי • המקום המדובר הוא קרקעות מפעל מש"א, הנמצאות כ-300 מטרים מזרחית מהמתחם המתוכנן

מגדלי חוף הכרמל / צילום: shutterstock
מגדלי חוף הכרמל / צילום: shutterstock

תפנית בעתירת חברת מגדלי חוף הכרמל: החברה היזמית, חוף הכרמל נופש ותיירות 89 בע"מ, שבשליטת יצחק תשובה, המעוניינת לייבש קטעי ים בחוף הכרמל ולהקים 4 מגדלי מלונאות, תנסה להגיע להסדר עם עיריית חיפה ועם רמ"י על הקמתם באתר חלופי. המקום המדובר הוא קרקעות מפעל מש"א (מרכז שיקום ואחזקה), הנמצאות כ-300 מטרים מזרחית מהמתחם המתוכנן. כך הוחלט בבית המשפט המחוזי בחיפה, שם מתבררת עתירת החברה, כנגד ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, המשרד להגנת הסביבה, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חיפה ועיריית חיפה.

העתירה ממשיכה מאבק בן כ-40 שנים על תוכנית שאושרה ב-1978, להקים על שטח של 100 דונם בחוף הכרמל שישה מבנים בני 7-24 קומות בייעוד של מלונאות, מגורים ומסחר. שניים מהם נבנו, ספגו ביקורת ציבורית קשה, בגין חזותם וקרבתם היתרה לים, ומזה שנים מתנהל מאבק סביב ארבעת המגדלים הנותרים, שלכאורה אושרו.

המגדלים שטרם הוקמו עתידים להבנות, על פי תוכניות החברה, מדרום לשני המגדלים שהוקמו. לצורך הקמתם מתעתדת החברה להקים שלושה שוברי גלים והזנת חול בהיקף של 660 אלף מ"ק ברצועת הים שבין שוברי הגלים לחוף. אולם, כשהוגשה התוכנית לייבוש הים, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה דחתה את התוכנית, שכן מצאה בה ליקויים; החברה עררה על ההחלטה בפני ועדת המשנה לעררים שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה וזו החליטה בפברואר השנה לאמץ את גישת הוועדה המחוזית ולא לאשר את התוכנית. זאת, בין היתר, משום שהיא מיושנת ולא עומדת בסטנדרטים הסביבתיים החדשים בתחום איכות הסביבה.

לאור זאת החברה הגישה עתירה מנהלית כנגד ההחלטה הזו וביקשה מבית המשפט לבטל את ההחלטות של הוועדה המחוזית וועדת המשנה לעררים. החברה ביקשה עוד לאפשר לה לתקן את התסקיר שהגישה לתוכנית, ולתת לחברה כל סעד אחר, שיאפשר את קידום התוכנית. המשיבות - הביעו סירוב לדרישותיה.

בשנים אחרונות התקיימו מגעים בין עיריית חיפה, החברה ורמ"י, באשר להסדרת חילופי קרקעות, לפיו החברה תקבל לידיה את מתחם מש"א, שנמצא מזרחית למתחם ארבעת המגדלים, בין מסילת הרכבת לבין כביש החוף, ובתמורה תעביר את קרקעות המחלקות לידי המדינה. כיום פועל במתחם מש"א מפעל של התעשיה הצבאית.

המגעים בעניין זה נפסקו לפני כשנתיים, ככל הנראה משום שאף אחד מהצדדים לא גילה התלהבות ליישומה.

ישיבת בית המשפט שהתנהלה היום, ובה נכח בין היתר מנכ"ל קבוצת תשובה עידן וולס, התנהלה בצורה חריגה והשופטת בטינה טאובר, הודיעה, כי היא מתירה עריכת דיון לא פורמלי בין נציגיו של תשובה לבין נציגי העירייה. בין היתר הועלתה הצעת פשרה, לעיין מחדש בתסקיר ההשפעה על הסביבה שהגישה החברה לפרויקט, ואשר נפסלה על ידי הוועדות לתכנון ולבנייה.

ואכן, עם סיום הדיונים, שהוקלטו, אך לא נכללו בפרוטוקול, החליטה השופטת בטינה טאובר על הסכמת הצדדים "כי תינתן להם ההזדמנות למצות הליך של מו"מ שהתנהל בעבר בין העותרת (החברה של תשובה) לבין המשיבות 4-5 (עיריית חיפה והוועדה המקומית) הנודע להעתקת הזכויות במקרקעין, בשילוב הוועדה המחוזית ונציג של רמ"י וזאת תוך 90 ימים מהיום. תוך פרק הזמן הזה יודיעו הצדדים גם את עמדתם לעניין הצעת הפשרה שהוצעה, ככל והמו"מ לא יצלח. במידה והצדדים לא יגיעו להסכמה, יתקיים דיון בעתירה לגופה".

עו"ד יוסי מילר, שותף מייסד במילר ושות' עורכי דין הסביר כי הישיבה של היום מעידה על נסיון לקיים הליך של הידברות למציאת פתרון חלופי הנוגע להעתקת הזכויות של היזם, למקום חלופי אחר במקום בנייה בחוף הים. "נראה לכאורה כי הצדדים הבינו כי הסיכויים להתיר המשך בנייה של מגדלים בחוף הים כולל ייבוש מהים אינם גבוהים", אמר מילר.