רוצים חניה לכל עובד? אז אל תתלוננו על הפקקים

המדינה משלמת מיליוני שקלים בחודש שכר דירה על בניינים חדשים שהעובדים מסרבים לעבור אליהם בגלל חניה. אסור להיכנע להם • דעה

הבנייה של הבניין המכונה ג'נרי 2 בקריית הממשלה בגבעת רם בירושלים הושלמה אמנם כבר לפני כשנתיים אך עד היום הוא טרם אוכלס במלואו. מדובר במבנה נאה ומשוכלל, שיהווה חלק מקמפוס מבני משרדים בתכנון משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין. הם אחראים גם למבנה משרד החוץ, שיפוץ היכל התרבות בתל אביב, ולמבנים במכללת תל אביב-יפו. האמתלה לשביתת עובדי רשות המסים שהחלה ביום רביעי האחרון היא ש"הנהלת רשות המסים החלה לקדם שינוי מבני ארגוני", אך גורמים הקרובים לסיפור מבהירים כי השביתה היא קשורה לכך שבבניין החדש יש 1,800 עובדים, אך רק 320 מקומות חניה.

בכיר במשרד האוצר תקף בחריפות את שביתת עובדי רשות המסים: "בקריית הממשלה יש בעיה תחבורתית, אבל גם בצומת המוביל, ובאיירפורט סיטי ובכל היציאות מתל אביב. קריית הממשלה נמצאת במיקום פנטסטי. על עורק תחבורה מרכזי, דקה הליכה מהתחנה המרכזית. זה המבנה הכי מפואר בשירות הציבורי. עובדי רשות המסים שובתים כי הם יכולים. זה יותר גרוע מהרכבת. לא יאומן שכל עובד גבייה ואכיפה ברשות המסים רוצה חניה בטאבו. זו שערורייה".

הטענות של עובדי רשות המסים מוכרות וחוזרות על עצמן. גם עובדי המשרד להגנת הסביבה סירבו בהתחלה לעבור לג'נרי 2. בדרום תל אביב, ב-2016 הסתיימה בניית המבנה המכונה גם "הלוויתן", או "המגדל השוכב", בדרך קיבוץ גלויות 107. המבנה יוצא הדופן, שתוכנן על ידי האדריכל גידי בר אוריין יועד למשרדים של רשות המסים ומשרד הרווחה. עובדי משרדי הממשלה סירבו לעבור אליו במשך תקופה ארוכה משום שלטענתם לא היו בבניין מספיק מקומות חניה - 240 חניות ל-450 איש.

בשני המקרים, מדובר במבנים שהוקמו במתכונת DBOT) Design-Build-Operate-Transfer - תכנון-בנייה-הפעלה-העברה). כלומר, היזם שזוכה במכרז צריך לתכנן את הפרויקט, לבנות אותו, לתפעל אותו ואחרי תקופת ההפעלה להחזיר את הבניין למזמין - המדינה. משמעות העיצומים והשביתות היא שלמעשה, המדינה משלמת כבר כמה שנים מיליוני שקלים על שכר דירה וארנונה והמבנה ריק. כך היה במקרה של תל אביב, וזה חוזר על עצמו עתה בירושלים. זה מזכיר גם את השביתה שנקטו העובדים בקריית הממשלה בתל אביב, על רקע הפקקים בחניון היציאה מהבניין.

אולם להנהלת רשות המסים אסור להיכנע בשום צורה לסנקציות העובדים. המשמעות של חניה פרטית לכל עובד היא הנצחה של הפקק האינסופי בחניה ובדרך אליה, שצריך להיגמל ממנה, גם במגזר הממשלתי וגם בפרטי.