יחידת החקירות של משרד החקלאות תחת חקירה - ונמשך גל ההרשעות של בכירים ביחידה

מבקר המדינה בודק את תפקוד יחידת החקירות והפיקוח על הצומח והחי (פיצו"ח) מול גידול בשחיטה שחורה והברחות בשר מיו"ש • עיכוב במסירת דוח חקירה פנימית על היחידה • עובדים מתלוננים על שחיתות, בין השאר על בכירים שביקשו הלוואות מעובדים כפופים להם • תחקיר "גלובס"

מימין: אברהם בן שושן ורואי קליגר / צילום: תמונה פרטית
מימין: אברהם בן שושן ורואי קליגר / צילום: תמונה פרטית

חילוקי דעות ולחצים בצמרת משרד החקלאות וביחידת החקירות והאכיפה של המשרד בתחום הפיקוח על הצומח והחי (פיצו"ח) מונעים בשלב זה את מסירתו ופרסומו של דוח חסוי על המתרחש ביחידת הפיצו"ח, כאשר ברקע נמשך גל ההרשעות של בכירים ביחידה בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה.

יחידת הפיצו"ח, בה כ-60 עובדים בתחומי החקירות והמודיעין, אחראית בין השאר על מניעת הברחות של מוצרי חקלאות מיהודה ושומרון לתחומי הקו הירוק, על שינוע כחוק של בעלי חיים ותוצרת חקלאית ועל מניעת שחיטה שחורה ושיווקה לחנויות ומסעדות, איתור ותפיסה של תרופות וטרינריות מזויפות ואכיפת חוק צער בעלי חיים. סמכויות חוקרי יחידת הפיצו"ח הן לבצע מעצרים, חקירות, עיכוב רכבים וחשודים, החרמת תוצרת ושימוש במאגרי מידע לצורכי עבודה.

את כתבי הסמכויות לעובדי הפיצו"ח מעניק מידי שנה השר לביטחון פנים על בסיס אישי, במסגרת "הרשאה וצו הענקת סמכויות". בסמכות השר לשלול את הסמכויות מעובדים, אם המשטרה או גופי ביטחון אחרים מסרו על הליכים וחשדות נגד העובד.

ל"גלובס" נודע כי במקביל לעבודת הוועדה, מבקר המדינה בודק לאחרונה את תפקוד היחידה בהקשר לשתי תופעות שהתגברו מאוד לאחרונה: בשר משחיטה שחורה ובלתי מפוקחת המגיע לשווקים ולמסעדות; והברחות של בשר בהיקפים גדולים משטחי יהודה ושומרון לתוך הקו הירוק, הברחות שחלקן נעשות במעברי הגבול עליהם מופקדים עובדי הפיצו"ח.

בנוסף, המבקר מטפל בפנייה של שני עובדים ביחידה המבקשים ממנו הגנה, בנימוק שמתנכלים להם בגלל תלונותיהם על שחיתות ביחידה. בין השאר טוענים השניים כי בכירים ביחידה ביקשו וקיבלו הלוואות בהיקף גדול מעובדים זוטרים הכפופים להם, הלוואות שאותן לא החזירו במלואן; וכי בכירים ביחידה מנצלים את כלי הרכב באופן המנוגד לכללים (שלושת הבכירים בפיצו"ח צפויים לשדרוג ויקבלו ג'יפים מסוג לנדקרוזר).

"השעיית עובדים בתפקידים בכירים"

בעקבות גילויים ב"גלובס" ("מה קורה ביחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות", 20.12.15) על התנהלות של בכירים ביחידת הפיצו"ח ועל ניגודי עניינים של עובדים וחריגות בפעילות יחידת הפיצו"ח, פורסמו שני דוחות של מבקר המדינה. האחד, ב-2016, עסק בתופעה של ניגודי עניינים חמורים בצמרת משרד החקלאות וביחידת הפיצו"ח, והמשרד ננזף על הטיפול הלקוי בניגודי העניינים, למשל בכירים ביחידה שהיו בעלי עניין בתחומים חקלאיים עליהם היו אמורים לפקח. בנציבות שירות המדינה נחקרו בשנים האחרונות עשרות עובדים ביחידה בחשדות שונים.

המבקר העיר באופן אישי לסמנכ"לית למינהל ומשאבי אנוש, רחל פנצר, על מחדלים בטיפול בניגודי העניינים. בדוח האחרון של מבקר המדינה נאמר כי "קיים חשש כי ביחידת הפיצו"ח נעשה שימוש שלא כדין במאגרי המידע שהועמדו לרשותה", ומדובר במאות שאילתות של עובדי הפיצו"ח שנשלפו שלא כדין ממאגרי מידע ממלכתיים.

ועדת הבדיקה הפנימית, שממצאיה עדיין לא פורסמו, הוקמה על-ידי מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו. במסמך שהגיע לידי "גלובס" תיאר בן אליהו את המצב ביחידה כ"תמונה קודרת. עבירות משמעת רבות והשעיית מספר מעובדי היחידה, ובהם עובדים בתפקידים בכירים - יחידת הפיצו"ח אינה מתפקדת במצופה מיחידת האכיפה המרכזית של המשרד ואינה ממלאת את כל משימותיה".

לתפקיד יו"ר הוועדה מונה צביקה כהן, סמנכ"ל לאשראי ומימון במשרד החקלאות, הסמנכ"לית למשאבי אנוש רחל פנצר, היועצת המשפטית של המשרד עו"ד אפרת אביאני ובכירים נוספים. במקור שם הוועדה היה "בדיקת התנהלות יחידת הפיצו"ח", ומאוחר יותר שונה שמה ל"ועדה לטיוב עבודת הפיצו"ח". 

"לא עמד בתנאים של המשטרה"

רשימת העובדים הבכירים בפיצו"ח שהסתבכו בפרשיות משמעתיות כוללת, בין השאר, את בעלי התפקידים הבאים: מנהל היחידה רואי קליגר, שהיה בעצמו בעל מניות בחברה שעסקה ביבוא ושיווק בשר, ופעל בניגוד עניינים. קליגר ננזף, וערעורו לבית המשפט העליון נדחה; יפתח הירש, שהיה רכז המודיעין הארצי, הודה בשליפת מידע שלא כדין ממאגרי מידע, ספג נזיפה חמורה והורדה בדרגה וחזר לעבודה בתחום לוגיסטי; מיכאל לנקרי, ראש ענף מודיעין בדרום, פוטר לאחר שהתגלה כי שלף עשרות מידעים שלא כדין ממאגרי מידע, על בכירים ביחידה ובני משפחותיהם וגם על החוקר בנציבות שירות המדינה, יניב גלעדי, שעמד בראש צוות החקירה בעניינו; חמוד חמודל, מנהל מרחב צפון, שננזף בגין פעילות פרטית בניגוד עניינים; בנוסף, ראש היחידה ביטל את סמכויותיו של ראש ענף סיור, יעקב אלעזר, הטוען כי מדובר בהתנכלות כלפיו על רקע פעילותו לתפיסת הברחות בשר. המשטרה שוללת את הטענה, ואגף חקירות ומודיעין טוען כי יש בידו "מידע חסוי ועדכני" הקושר את אלעזר ל"עבירות בתחום טוהר מידות".

במהלך עבודת הוועדה התגלו שתי פרשיות נוספות הקשורות לבכירים ביחידה.

לפני שבועות אחדים, בבית הדין למשמעת בנציבות שירות המדינה, הורשע בסדרת עבירות אבי בן שושן, שכיהן כמנהל תחום לוגיסטי ולמעשה היה ממלא-מקומו של מנהל היחידה רואי קליגר.

בן שושן, שהיה פעיל פוליטי במועצה האזורית מטה יהודה ובתנועת המושבים, הודה בעיסקת טיעון והורשע גם בעבודות פרטיות בחברה מסחרית בשליטתו לשיווק ירקות, בניגוד עניינים ובשימוש אסור ברכב היחידה בעבודה פרטית ובשליפה שלא כדין של עשרות מידעים ממאגרי מידע. הוא ננזף, הורד בדרגה ונפסל מתפקיד ניהולי ל-3 שנים. הוא הוחזר לעבודה לתפקיד מינהלי.

הפרשה השנייה קשורה למנהל מרחב דרום בפיצו"ח, נפתלי דדון, שנגדו התנהלה חקירה בחשד לפעילותו במועצה האזורית מטה יהודה. השר לביטחון פנים גלעד ארדן איננו מחדש את סמכויותיו של דדון, וביחידת הפיצו"ח לא ברור איך הוא יכול לתפקד כמנהל מרחב ללא סמכויות. 

המשרד לביטחון פנים מסר בתגובה: "בהתאם להוראות הדין, הענקת סמכויות חקירה, עיכוב ומעצר לעובד ציבור כפופה בין היתר להודעת המשטרה כי אין מניעה להסמיכו מטעמים של ביטחון הציבור. מאחר שהעובד לא עמד בתנאים של משטרת ישראל, לא הוענקו לו הסמכויות הנ"ל. מטעמי הגנת הפרטיות וצנעת הפרט אין באפשרותנו להרחיב מעבר לאמור".

תגובות "הכול עובר מתחת לאף"

חנוך יחיא, מנהל מרחב מרכז בפיצו"ח, נזף לאחרונה בעובדים על כך שלא תפסו הברחות גדולות של בקר וצאן מיהודה ושומרון לתוך הקו הירוק, ולדבריו, "הכול עובד מתחת לאף, ואף אחד לא משקיע קצת עבודה. לולי הקשרים ושיתוף-הפעולה עם משרד הביטחון, משטרה ומג"ב, היינו נראים ממש גרוע".

גורם המכיר היטב את עבודת יחידת הפיצו"ח אומר: "בפיצו"ח יש מעט מאוד עבודה יזומה, אם בכלל, וזה בגלל היחס לעובדים, ההתנכלויות לעובדים והשיטה של הפרד ומשול. היחידה היא פלנגה של קליקות קטנות, אין כמעט קשר בין העובדים, ואין אמון בין העובדים ובינם לבין ההנהלה. מי שרוצה להבין מדוע חלה בשנים האחרונות הידרדרות בשירותים הווטרינריים - למשל בהברחות ביצים שנגועות בסלמונלה, שיווק בשר לא מפוסטר הנגוע בקדחת מלטה והתפרצויות של מחלות וטרינריות - צריך לבדוק ביחידת הפיצו"ח".

משרד החקלאות מסר בתגובה: "הנהלת המשרד ערה לכך שהתנהלות יחידת הפיצו"ח אינה פועלת כמצופה ממנה, ולאחר שהמנכ"ל נחשף לכשלים ולקשיים בהתנהלות היחידה, ולאור עבירות המשמעת הרבות המיוחסות לעובדי היחידה, עולה כי יחידת הפיצו"ח אינה מתפקדת כמצופה מיחידת פיקוח של המשרד ואינה ממלאה את כל משימותיה. האמור הוא הבסיס לכתב המינוי שהוציא המנכ"ל כדי לבצע תהליך הבראה יסודי ביחידה, כאשר המטרה הייתה לבחון לטווח הקצר והבינוני הורדת משימות מהיחידה ומיקוד סמכויות האכיפה לתחומי הליבה של יחידות משרד החקלאות. לטווח הארוך נדרש הצוות לבחון את שינוי המבנה הארגוני של היחידה, הצעת תוכנית פרישה לעובדי היחידה ובחינת דרכי הפעלתה מחדש.

"הוועדה שמונתה לבחינת האמור נמצאת בשלבי סיום הדוח, ועל כן הדוח טרם נמסר למנכ"ל, וברור שאין גורמים המונעים את מסירתו. סמנכ"לית משאבי אנוש היא חברה בוועדה מכוח היותה אחראית על משאבי האנוש במשרד. הסמנכ"לית התבקשה על-ידי נציבות שירות המדינה, לנזוף בעובד אחר, בכפוף לשימוע. ואכן, הסמנכ"לית ביצעה שימוע בשיתוף הלשכה המשפטית של המשרד, ולא נמצאה עילה לנזיפה. על כן יש לשבח את הסמנכ"לית למשאבי אנוש, שכשופטת לא קבעה מראש את העונש, אלא ביצעה הליך של שימוע וקיבלה החלטה בהתאם.

"אבי בן שושן ויפתח הירש הוחזרו לתפקידם המינהלי לאור החלטת בית הדין למשמעת של שירות המדינה שדן בעניינם, וזאת בתיאום עם נציבות שירות המדינה. לעניין סמכויותיו של מר נפתלי דדון, המשרד לביטחון פנים אכן התנה תנאים מסוימים להסמכתו של מר דדון.

"סמכויות חקירה לפי סעיף 2 לפקודת הפרוצדורה הפלילית ניתנות ונשללות אך ורק על-ידי המשרד לביטחון פנים".

לא נמסרה תגובתו של נפתלי דדון.