מנהל רשות החברות יעקב קוינט עונה לחשב הכללי רוני חזקיהו: מוטב שתתמקד בתפקידך למנוע גירעון

מנהל רשות החברות יעקב קוינט מגיב למכתבו של החשכ"ל רוני חזקיהו, בו טען כי הוא והממונה על התקציבים שאול מרידור אישרו בלא סמכות לנת"ע לנהל את פרויקט המטרו: "טוב היה לו החשכ"ל היה עוסק בתפקיד שהוגדר לו ובין היתר בהידוק הפיקוח על חשבויות המשרדים על מנת שחלילה לא תיגרר המדינה לגירעון"

יעקב קוינט / צילום: שלמי יוסף
יעקב קוינט / צילום: שלמי יוסף

קרב מכתבים בצמרת האוצר. מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב קוינט מכנה את החשב הכללי רוני חזקיהו ואנשיו "לבלרי מכרזים" וממליץ לו להתמקד בשמירה על הגירעון בתגובה לטענת החשב הכללי כי קוינט והממונה על התקציבים שאול מרידור חרגו מסמכותם כשקבעו כי חברת נת"ע הממשלתית תנהל את פרויקט המטרו בתל-אביב. "צר לי על סגנונך אשר אינו הולם את תפקידך החשוב ולא ארד לרמתו", כתב קוינט. במכתב שנשלח הבוקר (ב') לחזקיהו הוסיף כי "מיותר לציין כי אינך דק פורתא בדבריי ותוכנו של המכתב מעיד כאלף עדים על בלבול היוצרות בה לבלרי מכרזים ומאשרי התשלומים הפכו למובילי הפרויקטים בבחינת הזנב מכשכש בכלב".

בהמשך דבריו מוסיף קוינט כי רשות החברות אינה מעוניינת לקחת על עצמה את ניהול הפרויקטים בתחום התשתיות אלא להעבירו לידי גורמי המקצוע בחברות עצמן. "טוב היה לו החשב הכללי היה עוסק בתפקיד שהוגדר לו ובין היתר בהידוק הפיקוח על חשבויות המשרדים על מנת שחלילה לא תיגרר המדינה לגירעון".

הרקע לריב באוצר הוא ויכוח עקרוני בשאלת סמכויות הניהול של מכרזי התשתיות הגדולים. כיום מרכז החשב הכללי את תחום ה-PPP או הפרויקטים בשיתוף ציבורי-פרטי שהיקפם עשרות מיליארדי שקלים. חזקיהו אף הכריז עם כניסתו לתפקיד כי יפעל להגדלה ניכרת של היקף הפרויקטים שירוכזו תחתיו.

עמדתו של מנהל רשות החברות קוינט היא שנכון להעביר את ניהול הפרויקטים לידי חברות הביצוע הממשלתיות ולאפשר להן לפתח מומחיות בנושא. קוינט פנה לאחרונה למנכ"ל האוצר שי באב"ד וביקש לקיים דיון בנושא בפורום הנהלת האוצר. הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור נוטה לתמוך בעמדתו של קוינט, אך חזקיהו הודיע כי יתנגד לעריכת דיון כזה. העילה המיידית לתחלופת המכתבים הנוכחית היא בשאלה מה יהיה תפקידה של נת"ע, החברה הממשלתית במקימה את קווי הרכבת הקלה בתל-אביב בפרויקט הקמת הרכבת התחתית בגוש דן שהיקפו כ-150 מיליארד שקל.

חזקיהו זעם על כך שקוינט ומרידור אמרו בישיבת דירקטוריון נת"ע שנערכה ב-29 באוגוסט כי פרויקט המטרו בגוש דן (אשר עלות הקמתו נאמדת ב-150 מיליארד שקל) יוקם באמצעות נת"ע וכי תוקם מנהלת ייעודית בנת"ע לצורך ההיערכות לכך במימון המדינה. במכתב ששלח אתמול לקוינט ולמרידור טען כי הכרזה זו נעשתה בחוסר סמכות "שלא על דעת שר האוצר והנהלת משרד האוצר, בעת ממשלת מעבר, ללא החלטת ממשלה מקדימה על עצם הקמת הפרויקט ואופן ביצועו ובעוד רוב הנהלת החברה התפטרה ועתידה לוט בערפל, כך שלא ברור אם תוכל לבצע את הפרויקטים הקיימים לא כל שכן את פרויקט המטרו".