משרד הבריאות בישראל מצטרף לאזהרות בארה"ב: שימוש בוופורייזר לאידוי שמני קנאביס עלול לגרום למוות

האזהרה הזו מגיעה עקב דיווחים של רשויות הבריאות בארה"ב על 5 מקרי מוות מתוך 450 אנשים שחלו עד כה במחלת ריאות מסוכנת וחריגה • במשרד הבריאות מציינים כי "מחקירה ראשונית עולה כי רוב המקרים קשורים לשימוש בוופורייזר לאידוי שמני קנאביס"

סיגריות אלקטרוניות / צילום: שאטרסטוק
סיגריות אלקטרוניות / צילום: שאטרסטוק

בעקבות 5 מקרי המוות בארה"ב, משרד הבריאות בישראל מזהיר כי שימוש ב"וופורייזר" (מכשיר אידוי אלקטרוני) לאידוי שמני קנאביס עלול לגרום למוות. בהודעה שמפרסם היום (ב') משרד הבריאות, הוא מדגיש כי עמדתו היא ש"השימוש בסיגריה אלקטרונית מזיק לבריאות". במשרד הבריאות מציינים כי כל מכשירי הסיגריות האלקטרוניות מבוססות על תהליך של אידוי (כגון "וופורייזר").

האזהרה הזו מגיעה בעקבות דיווחים של רשויות הבריאות האמריקאיות על 5 מקרי מוות מתוך 450 אנשים שחלו עד כה במחלת ריאות מסוכנת וחריגה, שכבר זכתה להגדרה "מחלה מסתורית". במשרד הבריאות מציינים כי "מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי רוב המקרים קשורים לשימוש ב'וופורייזר' לאידוי שמני קנאביס".

עוד מציינים במשרד כי "בעקבות האירוע החמור משרד הבריאות מזהיר את הציבור משימוש במכשירי וופורייזר (עטים וסוגים נוספים) לצורך אידוי של שמני קנאביס, זאת מחשש למחלה קשה ואף למוות ובנוסף לאזהרות הרגילות של המשרד בנוגע לעישון סיגריות אלקטרוניות".

משרד הבריאות מדגיש כי שמן קנאביס מיועד לצריכה רק באמצעות טפטוף מתחת ללשון, ואסור להשתמש בו במכשירי אידוי ("וופורייזר"), וכי שימוש לא נכון עלול לגרום למוות. 

"תהיה זהירים עם מה שאתם מכניסים לגוף שלכם", קורא מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. "אנחנו שומעים הרבה נסים על אנשים שלקחו קנאביס וסיגריות אלקטרוניות, והנה באופן לא מפתיע אנחנו שומעים גם על מה שקורה עכשיו בארה"ב. אנחנו בודקים את ההשלכות של זה ומה צריך לעשות בארץ. סיגריות אלקטרוניות מסוכנות לבריאות, שימוש לא נכון בקנאביס לא לפי התוויות רפואיות ובכמויות מופרזות יהיה מסוכן". 

תחום הסיגריות האלקטרוניות לא נמצא תחת תקינה, ומדובר בענף שצריכתו נמצאת בעלייה לאור התייקרות של מוצרי הטבק האחרים, לרבות טבק בתפזורת. לפי נתוני רשות המסים, הרגלי הצריכה של המעשנים מושפעים לא מעט ממחיר הטבק, ולמעשה מאז שהוטל מס על תפזורת טבק, המעשנים עברו לסיגריה אלקטרונית (שעדיין לא ממוסה).

בפברואר 2019, אחרי מאבק ארוך שהסתיים רק בעקבות התערבות בג"ץ (אחרי עתירה שהגישו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן), חתם שר האוצר משה כחלון על צו המשווה את המכס המוטל על טבק לגלגול למכס המוטל על סיגריות. הטריגר של האוצר היה צפי להכנסות של 400-450 מיליון שקל לשנה שיועברו לטובת צמצום התייקרות החשמל.

ההשלכות עבור הצרכנים המעשנים היו התייקרות מידית של 25-50 שקל לחבילה של טבק לגלגול. דפוס המעבר לטבק לגלגול נבע גם הוא מטריגר של מחיר אל מול מחירי חפיסות הסיגריות. מאז פברואר 2019 ועד יולי 2019 מצביעים נתוני רשות המסים על קיטון של 52% בכמויות היבוא לעומת התקופה המקבילה ב-2018. לעומת זאת, יבוא נוזל לסיגריות אלקטרוניות רשם זינוק של פי 41 מחודש ינואר ועד יולי 2019 ביחס לכלל הכמות שיובאה בשנת 2017 - הנתונים מצביעים על שינוי בהרגלי העישון ונטישה של טבק לגלגול לטובת סיגריות אלקטרוניות שעדיין פטורות ממס קנייה.

המיסוי על סיגריות נועד אומנם להגדיל את קופת המדינה, אבל יש לו גם מניע שאמור להשפיע על המעשנים ולעודד אותם לגמילה שתבוא מהכיס.

את ההשפעה של מחירי הסיגריות אפשר ללמוד גם מנתונים שפרסמה האגודה למלחמה בסרטן בחודש מאי האחרון, לפיהם כ-50% מהמעשנים הצעירים שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. נתוני האיגוד קובעים כי מדי שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון, מהם כ-800 מעישון פסיבי.