איציק שמולי טען שישראל מככבת בטבלאות העוני מאז שלטון נתניהו. בדקנו

ח"כ איציק שמולי תקף את המדיניות הכלכלית שמוביל רה"מ בנימין נתניהו בעשור האחרון והאשים אותו בכך ש"שיעורי העוני הכי גבוהים במערב הם כאן" • בדקנו אם מדובר בעובדה בדוקה או בהצהרת בחירות חלולה • המשרוקית של גלובס

ח"כ איציק שמולי / צילום: שלומי יוסף
ח"כ איציק שמולי / צילום: שלומי יוסף

האם המדיניות הכלכלית של בנימין נתניהו יצרה את בעיית העוני בישראל? בראיון לגלי צה"ל הציג ח"כ איציק שמולי טענה מעניינת בנושא. שמולי נשאל על התוכנית הכלכלית של רשימתו-שלו, העבודה-גשר, שספגה ביקורת גם מהליכוד וגם מכחול לבן. "הם אומרים פחות או יותר אותם דברים", אמר המראיין אמיר איבגי, "אתם תביאו אותנו לוונצואלה עם היישום של התוכנית הזאת והעלויות שלה". "בסדר", ענה שמולי, "בינתיים שמתי לב שראש הממשלה הביא את מדינת ישראל למצב שבו שיעורי העוני הכי גבוהים במערב הם כאן. הזוגות הצעירים יכולים רק לדמיין איך נראית הדירה שלהם, גמלאים מתאמצים להחזיק את הראש מעל המים".

את הטענה של שמולי אפשר לחלק לשניים: ראשית, שיעורי העוני בישראל הם הגבוהים במערב; שנית, נתניהו הביא אותנו למקום הזה. כדי לבחון את שתי הקביעות האלה, נסתכל בנתוני המוסד לביטוח לאומי והארגון לשיתוף-פעולה כלכלי (OECD).

הדוח האחרון של ביטוח לאומי על ממדי העוני והפערים החברתיים פורסם בדצמבר 2018, ומתייחס לשנת 2017. בדוח מוצגת השוואה בינלאומית של שיעור הנפשות מתחת לקו העוני במדינות ה-OECD, נתון המכונה בעגה המקצועית "תחולת העוני". ישראל אמנם נמצאת בראש הרשימה, כפי שהייתה כמעט בכל שנה מאז הצטרפה ישראל לארגון ב-2010. רק שלוש פעמים הגיעו מדינות אחרות לצמרת העוני: טורקיה וצ'ילה ב-2011, מקסיקו ב-2012 וארצות הברית ב-2016.

כרגיל, חשוב להדגיש שעני ישראלי אינו בהכרח "עני יותר" מעני טורקי. קו העוני נקבע לפי ההכנסה הכספית החציונית בכל מדינה, שהיא ההכנסה שחצי מתושבי המדינה משתכרים פחות ממנה ומחציתם יותר ממנה. עני הוא מי שמקבל פחות מ-50% מההכנסה הזו, ולכן הוא עני ביחס לתושבי מדינתו, לאו דווקא ביחס לתושבי מדינות אחרות.

ישראל נמצאת אפוא בשנים האחרונות בראש טבלת העוני (היחסי) ב-OECD. אבל האם זה החל בתקופת נתניהו? דוח העוני של הביטוח הלאומי החל לספק השוואות למדינות הארגון כבר ב-2008, כשתהליך הקבלה של ישראל לארגון עדיין היה בעיצומו. כבר, אז, שנה לפני חזרתו של נתניהו לראשות הממשלה, תפסה ישראל את המקום הראשון בארגון. בביטוח הלאומי חישבו את הנתון גם לשנת 2005, וגילו שכבר אז היה שיעור העוני בישראל גבוה במעט מזה שבטורקיה, בארצות הברית ובמקסיקו.

בשורה התחתונה: דבריו של שמולי חצי נכונים. שיעורי העוני בישראל היו הגבוהים ב-OECD כמעט בכל שנה מאז כניסת ישראל לארגון ב-2010. עם זאת, הם היו כאלה לפחות מאז 2005, לפני כניסת נתניהו לתפקיד ראש הממשלה.

● תחקיר: דרור שרון