שלושה אייפונים חדשים: כל מה שצפוי בהכרזה של אפל הערב

בשורות גדולות מבחינת חדשנות טכנולוגית ככל הנראה לא יהיו הערב, והחדשנות המועטה של האייפונים מדאיגה חלק מהאנליסטים: "אפל נשארת מאחורי רבות מהמתחרות כשזה מגיע לחדשנות" • מכירות האייפונים אחראיות נכון להיום לכמעט מחצית מההכנסות של אפל

מנכ"ל אפל טים קוק באירוע השקת האייפון לפני שנה / צילום: רויטרס
מנכ"ל אפל טים קוק באירוע השקת האייפון לפני שנה / צילום: רויטרס

הערב (ג') ב-20:00 שעון ישראל צפוי אירוע השקת האייפונים החדשים של אפל, במטה החברה בקופרטינו, קליפורניה. אירועי אפל  מתאפיינים במעטה סודיות כבד במיוחד, והחברה אפילו לא מודיעה מראש אילו מכשירים היא צפויה להשיק במהלכם, אך מאז 2011, האירועים שהיא עורכת בחודשים ספטמבר או אוקטובר בכל שנה מתמקדים בהשקת אייפונים, במטרה לייצר הייפ סביב המכשירים לקראת עונת החגים בעולם המערבי.

לפי שמועות ודיווחים, החברה צפויה להשיק שלושה דגמי אייפונים, שיקראו ככל הנראה אייפון 11, דגם מוגדל בשם אייפון 11 מקס או פרו, ודגם מוזל שיחליף את אייפון XR שיצא בשנה שעברה וייקרא אייפון 11R. בשנה השלישית ברצף, עיצוב הדגמים כמעט ולא ישתנה בהשוואה לדגמים הקודמים, וכך גם גדלי המסכים - 5.8 אינץ' ו-6.5 אינץ' עם תצוגת OLED למכשירי הדגל ותצוגת LCD של 6.1 אינץ' לדגם המוזל.

בנוסף לעיצוב המוכר, לא צפויות גם בשורות גדולות מבחינת חדשנות טכנולוגית. החברה ככל הנראה לא מתכננת להשיק סמארטפון מתקפל, או דגם שיכיל סורק טביעות אצבע בתוך התצוגה, וכנראה גם לא תשיק השנה אייפון שיתמוך בקישוריות 5G - אלא רק בשנה הבאה.

חלק מהפיצ'רים החדשים: אפשרות של עריכת וידאו בלייב תוך כדי הצילום

השדרוגים הצפויים בדגמים החדשים נוגעים ראשית למעבדים, שיהיו מהירים יותר, ולמצלמות. למכשירי האייפון 11 ו-11 פרו יהיו שלוש מצלמות בגבן שיאפשרו צילום בזווית רחבה, ברזולוציה גבוהה יותר מבדגמים הקיימים, ואף הקלטת וידאו משופרת, לפי "בלומברג". כמו כן, המכשירים יציעו פיצ'רים מבוססי בינה מלאכותית שיתקינו תמונות באופן אוטומטי ויוכלו למשל להחזיר אל הפריים מצולמים שנחתכו ממנו. בנוסף, תהיה אפשרות של עריכת וידאו בלייב תוך כדי הצילום. המצלמה תאפשר גם שיפור תמונות שצולמו בתאורה חשוכה, בדומה למה שמכשירי פיקסל של המתחרה גוגל כבר מציעים. הדגל המוזל, 11R, צפוי לכלול שתי מצלמות בגבו שיאפשרו צילום פורטרטים טובים יותר לעומת הדגם המוזל XR שהושק בשנה שעברה.

שיפור חדש נוסף שאפל תציע נוגע לפתיחת נעילת הטלפון באמצעות טכנולוגיית זיהוי הפנים Face ID, גם כאשר המשתמש לא מסתכל ישירות למצלמה, למשל כשהמכשיר נמצא על שולחן. הדגמים צפויים גם להציג עמידות משופרת - בפני נפילות שונות, בזכות זכוכית עמידה יותר, ואף יוכלו לשרוד מספר שעות מתחת למים, בהשוואה ל-30 דקות שדגם ה-XR יכול להישאר מתחת למים היום. אפל תציע גם הטענה אלחוטית של מוצרים כמו אוזניות איירפודס והשעון החכם אפל ווטש ע"י הנחתם על גב הטלפון, כאשר סמל אפל על גב המכשיר יהיה במרכזו כדי שמשתמשים יידעו היכן להניח את המכשירים להטענה. גם במקרה זה מדובר בפיצ'ר שכבר מוצע ע"י המתחרה סמסונג.

מכשירי האייפון לרוב מוצעים למכירה לקראת סוף הרבעון הנוכחי (30 לספטמבר) ויש להם השפעה מסוימת על דוחות אפל לרבעון, אך רוב ההשפעה משתקפת ברבעון הבא - הכולל את תקופת החגים. בשנה שעברה אפל הודיעה על אכזבה גדולה בתקופת החגים, ועל פספוס תחזית המכירות שלה עצמה במיליארדי דולרים, בשל מכירות חלשות בסין. מכירות האייפונים אחראיות נכון להיום לכמעט מחצית מההכנסות של אפל, ולמרות שהחברה נמצאת בעיצומו של מהלך לגיוון הכנסותיה ע"י הרחבת תחום השירותים בתשלום, רבים מהשירותים זמינים לבעלי מכשירי החברה בלבד, כך שהאייפונים חשובים גם עבור הכנסות אלו.

פרט לאייפונים, אפל צפויה להשיק באירוע גם שעוני אפל ווטש חדשים, כפי שהיא עושה מאז 2014. לפי בלומברג, גם עבור השעונים לא צפויים שינויים עיצוביים משמעותיים, והם יהיו דומים לשעוני אפל ווטש סדרה 4 שהושקה בשנה שעברה, והציגה מסך גדול יותר מהדגמים שקדמו לה. לפי אתר MacRumors, ייתכן שהשעונים החדשים יכללו פיצ'ר בשם "Schooltime", שיחסום את הגישה לאפליקציות ופיצ'רים שונים שמסיחים את הדעת של ילדים במהלך יום הלימודים, ויאפשר להם רק להתקשר להוריהם או למספרי חירום באמצעות השעון. לפי אתר 9to5Mac, צפויה גם אפליקציה חדשה לניטור שינה עבור השעון, שתמדוד את איכות השינה של המשתמש, תכבה התראות שעון מעורר באופן אוטומטי אם הוא יתעורר לפניהם, ותאפשר למשתמשים להחזיק בשני שעוני אפל, אחד במיוחד עבור זמן השינה.

ייתכן שאפל תשיק מכשירים נוספים באירוע - ולפי דיווחים, היא צפויה להשיק השנה מחשב מקבוק פרו בגודל 16 אינץ', אך לא ברור אם דווקא במהלך האירוע של מחר. גם אוזניות האיירפודס עשויות לקבל שדרוג, וייתכן שאפל תשיק גם מכשיר שמתחבר לחפצים שונים ומאפשר למשתמשים לאתר אותם באמצעות אפליקציה. באתר MacRumors פורסמו צילומי מסך פנימיים של החברה שהראו כיצד ניתן לחבר אותו למפתחות, תיקים ואופניים. ביוני אפל הכריזה על טכנולוגיה חדשה שתאפשר ניטור של מחשבי מק.

האירוע אמנם צפוי להתמקד בעיקר בחומרה, אך אפל עשויה לפרסם במסגרתו פרטים נוספים על שירות משחקי הווידאו אפל ארקייד ושירות תכני הווידאו המקוריים "אפל TV פלוס" עליהם הכריזה לפני מספר חודשים, כמו מחיר מנוי ותאריך השקה. לפי שמועות, שירות אפל ארקייד יעלה 5 דולר לחודש, ואפל TV פלוס יעלה 10 דולר לחודש, והשירותים יהיו זמינים החל מנובמבר.

החדשנות המועטה הצפויה באייפונים, מדאיגה חלק מהאנליסטים. "אפל נשארת מאחורי רבות מהמתחרות כשזה מגיע לחדשנות, אפילו יחסית לעידן בו תעשיית הסמארטפונים כולה מדשדשת", אמר האנליסט בוב אודונל מ-Technalysis לאתר Cnet. "יהיה קשה לגרום לאנשים להתרגש מהאייפונים החדשים", טען.

האנליסט ניל מאווסטון מחברת Strategy Analytics אמר לאתר כי "האייפון מתקשה כרגע, ולא סביר שהדגמים שיושקו השנה ישנו את זה". לדבריו, אפל כרגע במצב של המתנה ל"גל השדרוגים הגדול הבא" שלה, שיגיע עם האייפונים שיתמכו ב-5G ויושקו בשנה הבאה. "עד אז, האייפון ימשיך להתקשות ולהפסיד נתח לוואווי וסמסונג".

האנליסט אבי גרינגרט מחברת Techsponential אמר ל-"USA Today" כי "לא להציע דגם 5G בזמן בו כמעט אין רשתות 5G זה לא פגם כל כך גדול היום, אבל המשמעות היא שחלק מהלקוחות ששוקלים לשדרג את המכשיר שלהם יחליטו לחכות עוד שנה".

אפל מתמודדת עם אתגרים נוספים פרט למחסור בחדשנות, כמו מכסים על סחורות המיובאות מסין שצפויים להיות מוטלים על אייפונים ומוצרים נוספים של החברה בהמשך השנה. היום, אפל גם הגיבה לביקורת שעלתה כלפיה בדוח שפרסם ארגון China Labor Watch, לפיו מפעל לייצור אייפונים השייך לספקית שלה פוקסקון בעיר ג'נגג'ואו בסין הפר את חוקי העבודה בסין. לפי הדוח, מחצית מעובדי המפעל היו עובדים זמניים ותלמידים מתמחים, בעוד המכסה המותרת בחוק היא 10%, העובדים הרוויחו משכורות ש"אינן מספיקות לקיום מחיה בעיר", עבדו שעות נוספות מעבר למותר בחוק ולא קיבלו ציוד מגן או הכשרות בנושא בטיחות. אפל טענה כי רוב טענות הדוח מוטעות, וכי "כל העובדים מקבלים תגמול נאה על עבודתם". בחברה ציינו בכל זאת כי אחוז העובדים הזמניים במפעל גבוה מהסטנדרטים של החברה וכי היא "עובדת עם פוקסקון כדי לפתור את זה".