מאחורי הקלעים של הצהרת הריבונות: כך שינה נתניהו את נאומו בדקה ה-90

גורם מדיני בכיר: הבית הלבן וייעוץ משפטי מנעו את כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להכריז כבר הערב על החלת ריבונות בבקעת הירדן

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

גורם מדיני בכיר אומר הערב (ג') ל"גלובס" כי הצהרת נתניהו הייתה אכן אמורה להיות בדבר החלת הריבונות כבר כעת בהחלטת ממשלה על בקעת הירדן אך ההצהרה שונתה במהלך אחר הצהריים. לדברי הגורם לשינוי מהצהרת ריבונות ממשית להבטחה כי תוחל הריבונות רק בממשלה הבאה, גרמו שני דברים. האחד, הסתייגות של גורמים משפטיים שהבהירו לנתניהו כי קבלת החלטה כזו תיתקל בהתנגדות בג"ץ בשל ההגבלות שהטיל בעבר היועץ המשפטי על פעולות ממשלת מעבר בטרם בחירות. לפי הנחיות היועץ מותר לנהל מו"מ אבל לא לקבל הכרעות מדיניות מחייבות.

הסיבה השנייה לשינוי היא לטענת הגורם המדיני, התנגדות אמריקנית. בשיח עם הבית הלבן הביעו גורמים בממשל התנגדות לכך שנתניהו יכריז על החלת ריבונות בטרם פורסמה תכנית המאה. בשיחות הועלו אפשרויות שונות ולבסוף הסכים נתניהו למתן את ההצהרה ולמעשה להותירה ללא משמעות של ממש.

בצוות הקרוב של נתניהו שהבטיח לציבור הודעה דרמטית של ממש, התלבטו מה לעשות, ולבסוף החליטו כי הנזק מביטול מסיבת העיתונאים יהיה גדול מהצהרה על כוונה להחיל ריבונות.

דיפלומט אמריקני אמר ל"גלובס" כי הצהרת ריבונות כזו בוודאי לא הייתה יכולה להיות מקובלת בוושינגטון, שדחתה את פרסום תכנית המאה בגלל הבחירות.

דוברו של ראש הממשלה לא הגיב לשאלה בעניין.

ברשות הפלשתינית אומרים כי אם אכן מנע הבית הלבן את הכרזת הריבונות, מדובר בסימן חיובי, אבל מנגד הבהיר בכיר ברשות כי אין הם סומכים על הנשיא טראמפ "חברו של נתניהו" וכי אין הם זזים מעמדתם שלא לדון כלל בתכנית המאה לכשתוצג.