“לא הייתי צינור להעברת מסרים" - חקירת האיש של נתניהו במשרד התקשורת נחשפת

עו"ד איתן צפריר כיהן כראש מטה משרד התקשורת בזמן כהונת נתניהו כשר ונחקר כחשוד במעורבות במסכת השוחד לכאורה בין נתניהו לאלוביץ' בתיק 4000 • התיק נגדו נסגר, אבל תמליל החקירה שלו מאפשר הצצה לאופן החקירה של המשטרה בתיקי ראש הממשלה

עו"ד איתן צפריר / צילום: תומר שלום, סטודיו תומאס
עו"ד איתן צפריר / צילום: תומר שלום, סטודיו תומאס

באמצע פברואר 2018, עם פרוץ חקירת תיק 4000 שבמרכזה נחקר החשד שראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל שוחד מאיש העסקים שאול אלוביץ', זומן עו"ד איתן צפריר למסור עדות בפרשה. צפריר הוא עורך דין ותיק, שותף במשרד מ. פירון ושות', ששימש כראש המטה של נתניהו בתפקידו כשר התקשורת.

צפריר נכנס לתפקיד ראש מטה משרד התקשורת בדצמבר 2014, לאחר שגלעד ארדן, שהיה שר התקשורת בממשלת נתניהו, הועבר מתפקידו ונתניהו נכנס לתפקיד. המטרה במינוי הייתה שצפריר ישמש כחוליה מקשרת לראש הממשלה. נתניהו הנחה את צפריר לפעול לקידומה של עסקת בזק-yes, ולקדם את קבלת המלצתה של מועצת הכבלים והלוויין לצורך אישור עסקת בזק-yes.

ואולם, חודשים ספורים לאחר שמונה, בעקבות כניסתו של שלמה פילבר לתפקיד מנכ"ל המשרד, התייתר התפקיד של צפריר. בעקבות זאת עזב צפריר את משרד התקשורת וחזר לעבוד כעורך דין. במהלך 2016 ייעץ לזכיינית רשת בנוגע למיזוג ערוץ 2.

צפריר נדרש לעדות במסגרת מאמצי המשטרה ורשות ניירות ערך לפענח את הקשר לכאורה בין ההחלטות הרגולטוריות שקידם משרד התקשורת והיטיבו עם קבוצת בזק של אלוביץ', ובין הלחץ הכבד שהפעיל במקביל אלוביץ' על מערכת אתר החדשות "וואלה" שבבעלותו, לשינוי הסיקור באתר לטובת נתניהו ובני משפחתו.

צפריר ענה לשאלות החוקרים וחזר לחיי השגרה שלו. אך כעבור כשבוע וחצי, ביום שישי, 2 במרץ 2018, אחרי שצפריר כבר היה בטוח שסיים את "תפקידו" במסגרת חקירת תיק 4000, הוא זומן שוב לחקירה. אלא שהפעם הוא הפך מעד שרק מוסר עדות למי שחשוד בעצמו במעורבות במסכת השוחד. רשויות החקירה חשדו כי צפריר, שהיה מקורב לניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, שימש, בדומה לחשודים נוספים, כ"צינור להעברת מסרים" מסביבת ראש הממשלה ומשרד התקשורת אל בזק ושאול אלוביץ'.

בסופו של דבר, התיק נגד צפריר נסגר והוא נחלץ בשלום מהפרשה. אך עד היום נותרה חקירתו לוטה בערפל. מה התרחש בחדרי החקירה? לידי "גלובס" הגיעו תמלילי החקירה של צפריר והם מספרים על חלק ממה שקרה בחקירה ובעיקר על העימות הפסיכולוגי, שהתרחש בין נחקר שהוא עו"ד מנוסה שלפתע הסתבך בחקירה באזהרה, ובין חוקרי משטרה מנוסים.

החקירה של עו"ד צפריר ב-2 במרץ 2018 נפתחה בכך שצפריר שאל את חוקרי המשטרה שחקרו אותו, שלומי פרג'ון וסיון סבן, "כן, איך אני יכול לעזור לכם?".

החוקר פרג'ון השיב: "אתה יכול לעזור לעצמך".

מיד אחר כך הצטרפה החוקרת סבן לשיחה ובשצף קצף הטיחה בצפריר: "בוא נתחיל בזה שאתה לא עוזר לנו. אתה צריך לנסות להתחיל לחזור לעצמך. אבל אם כבר שאלת אז אני אענה כי מצב הדברים היום קצת שונה ממה שאתה דמיינת לעצמך לפני שבוע וחצי, מצב הדברים הוא שהיום אנחנו נותנים לך הזדמנות למקצה שיפורים".

החוקרת המשיכה להטיח בצפריר: "בעדות הקודמת שלך, בוא נאמר שהרגשתי איתה לא בנוח בלשון המעטה. אוקיי? (לא) רוצה להיות בוטה. אני אגיד שאתה שקרן. אבל אתה מבין את רוח הדברים. עכשיו בידך יש שתי אופציות - עו"ד איתן צפריר - או שאתה יושב כאן כאחרון העבריינים ומשקר לפרוטוקול ועונה תשובות בלתי הגיוניות בעליל שלא מתקבלות על הדעת וגם לא מתיישבות עם הראיות שיש בידינו היום, או שאיך אני יכול לעזור לך - שאלת... לתת לך את ההזדמנות הזאת למקצה שיפורים, לחשוב שוב על התשובות הקודמות שלך".

"תרצה, נביך אותך בשקרים שלך"

החוקרת לא עצרה כאן והמשיכה את המונולוג שנועד לגרום לצפריר לומר אמת, לשיטתה. המונולוג הזה של החוקרת מייצג, ככל הנראה, את האופן שבו נוהלו גם חקירות נוספות בתיק 4000: "תרצה, נביך אותך בשקרים שלך. לא תרצה ותחליט לחסוך את זה מעצמך זה גם אופציה", אמרה החוקרת לצפריר והמשיכה: "אני נותנת לך עצה... לא יודעת אם מלב אל לב אבל כאדם לאדם, כחוקר לנחקר, אוקיי. אם תבין את זה קמת יותר טוב תתחיל מחדש... אתה רוצה לשקר, אתה יכול לשקר... אתה רוצה להמשיך ולהתחכם ולענות תשובות שלא פתלתלות, שלא לומר שקריות, אתה גם יכול. זכות הבחירה היא בידך בלבד. זה שתשב כאן זחוח בידיים משולבות עם ספר ביד ותגיד לי 'איך אני יכול לעזור לך' לא עובד. אולי בסרטים. לא במקרה הזה. לא אחרי שבוע וחצי מחקירתך האחרונה שאוסף הראיות הלך נערם והצטבר".

"אתה שם את עצמך במגרש של גדולים"

החוקרת המשיכה והזהירה את צפריר: "אתה שם את עצמך במגרש של גדולים ממך, אתה לא שם. אתה לא יודע לשחק שם. זה גדול עליך באלף מידות..."

צפריר שמר על קור רוח ואמר בתגובה: "תשאלי את השאלות ואני אענה על השאלות".

בשלב זה התערב החוקר, פרג'ון, והטיח בצפריר כי כשגבו ממנו עדות אמרו לו לספר אמת. החוקר רמז שצפריר לא עשה כן.

צפריר ענה: "סיפרתי את מה שאני יודע".

החוקר המשיך: "את מה שאתה יודע וזו האמת מבחינתך?"

צפריר: "מבחינתי כן".

החוקר: "כן? אז איך זה מתיישב עם חומר הראיות שברשותנו?"

צפריר: "תעמת אותי".

החוקר: "מה?"

צפריר: "עם חומר הראיות שברשותך. תעמתו אותי עם חומר הראיות שברשותכם".

כך נמשכה החקירה כשהנחקר והחוקרים לא מפסיקים להתעמת ביניהם. בשלב מסוים צפריר מבקש מהחוקרת לא לקטוע את דבריו והיא אומרת לו לדבר בקצרה. צפריר מבקש: "ואת לא תסתמי לי את הפה, אוקיי?"

החוקרת: "כשאתה תשקר אני אחליט מתי את שותק ומתי אתה מדבר".

צפריר: "ואת לא תדברי אליי בצורה לא מכובדת, אוקיי?"

החוקרת: "אתה לא מכבד את עצמך. אתה יושב כאן כאחרון העבריינים".

צפריר: "כן".

החוקרת: "מעניין אותי לדעת איך הלקוחות שלך מה יחשבו על עורך דין איתן צפריר שיושב בחקירה פלילית כאחרון העבריינים".

צפריר: "אה, עכשיו את גם סוחטת אותי? עכשיו את גם סוחטת אותי?"

החוקרת: "סוחטת?"

צפריר: "כן".

החוקרת: "ממש לא, ממש לא, אתה זה שמזלזל בכבודך כעורך דין".

צפריר: "אני לא מזלזל בכבודי לא כעורך דין".

החוקרת: "כאיש מקצוע, כאדם פשוט".

צפריר: "הטענות שלך הן פשוט מגוחכות".

החוקרת: "הטענות מגוחכות. אתה מוזמן לצחוק".

צפריר: "בסדר".

בשלב מסוים מטיחים החוקרים בצפריר כי הוא שימש כצינור להעברת מסרים (מנתניהו או סביבתו/משרד התקשורת לאלוביץ'/בזק, ח"מ).

צפריר אומר: "אני לא הייתי צינור להעברת מסרים".

החוקר: "אני רוצה להבין למה אתה עושה את זה לעצמך?"

צפריר ממשיך להכחיש: "אני לא הייתי צינור".

החוקרת: "יכול להיות שעזבת את משרד התקשורת כי לא התאים לך הדבר הזה להיות צינור להעברת מסרים?"

בהמשך החקירה חוזרת ומטיחה החוקרת בצפריר שהוא לא מפסיק לשקר ואומרת לו שהוא רק מסבך את עצמו.

החוקר: "אתה צריך לעזור לעצמך".

צפריר: "אני רוצה לעזור לעצמי".

בסופו של דבר, כאמור, התיק של צפריר נסגר. גורמים המעורים בנעשה בחקירת תיק 4000 אמרו ל"גלובס" כי ההחלטה לסגור את התיק נגד צפריר נבעה מכך שהרשויות הגיעו למסקנה כי הוא לא היה מקורב לנתניהו ולא הייתה לו הבנה כי מערכת היחסים שלחלקה הוא אולי היה עד היא אירוע של שוחד. מה עוד שצפריר לא היה מעורב בכלל בכל סוגיית הסיקור של משפחת נתניהו באתר וואלה ולא היה שותף להעברת המסרים בנושא. עם זאת, הגורמים המעורים בחקירת תיק 4000 אמרו לנו שצפריר לא דייק בחקירתו, בלשון המעטה, לגבי הנחיות שקיבל מנתניהו בזמן עבודתו במשרד התקשורת.

פרקליטו של איתן צפריר, עו"ד טל שפירא ממשרד שפירא כפרי בר-זיק, מסר מטעמו כי "בתום חקירה מקיפה ויסודית הגיעו משטרת ישראל ופרקליטות המדינה למסקנה חד משמעית שלפיה כל הפעולות שבוצעו על ידי עו"ד צפריר נעשו כדין, כי לא נפל כל דופי במעשיו וכי יש להורות על סגירת תיק החקירה כנגדו".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב החשדות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' הם בגדר חשודים, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.