רשות ני"ע עיכבה לחקירה את יו"ר קרן הגשמה חנן שמש

החשד: הגשמה פרסמה פרטים מטעים לגבי הסתבכותו הפלילית של איש העסקים האמריקאי גרי דרגול, שאיתו הקימה שותפות לרכישת נכס במישיגן • על המעורבים נאסר ליצור קשר עם משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן שליווה את החברה • הגשמה: "משתפים פעולה עם רשות ני"ע"

יו"ר קרן הגשמה, חנן שמש / צילום: איל יצהר
יו"ר קרן הגשמה, חנן שמש / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך עיכבה לחקירה את יו"ר קרן הגשמה, חנן שמש, ואת מנכ"ל הקרן, רו"ח רון ברקוביץ', בחשד לביצוע עבירות דיווח בנוגע להסכם עם היזם האמריקאי גרי דרגול. לפי החשד, הגשמה החזיקה במידע שלא מיטיב עם היזם ופעילותו העסקית אך לא סיפקה אותו למשקיעים.

בחודש ספטמבר 2019 פתחה רשות ניירות ערך בחקירה כנגד שמש וחשודים נוספים. עניינה של החקירה נוגעת לחשד לביצוע עבירות דיווח על פי חוק ניירות הערך בקשר לתאגיד הגשמה לנסינג מישיגן בתקופה שבין החודשים מאי 2018 לאפריל 2019, סביב דיווחים מידיים שפורסמו ביום 13 לספטמבר 2018 וב-2 לדצמבר 2018. 

התאגיד שהוקם בארה"ב התקשר בהסכם עם חברת יזם מקומית בשליטת דרגול למטרת רכישת נכס נדל"ן מניב במישיגן שרכישתו הושלמה במאי 2017. שלושה ימים קודם לכן השלים התאגיד הנפקה של יחידות השתתפות לציבור באמצעות תשקיף מדף ותשקיף הצעה ראשונה לציבור.

נכון לחודש ספטמבר 2018 גייסה הגשמה ממשקיעים 2.82 מיליארד שקל מכ-6,000 משקיעים. החל משנת 2017 החלה הגשמה לפרסם תשקיפים ולגייס הון מהציבור עבור פרויקטים ייעודיים בחו"ל.

לפי רשות ניירות ערך, ב-13 לספטמבר של השנה שעברה פרסם התאגיד דיווח מיידי ולפיו, בין היתר, מונה מנהל מיוחד לנכסיהם של דרגול וחברות בשליטתו וזאת כחלק מהליכים פליליים ואזרחיים המנוהלים נגד דרגול בשל טענות להפרת דיני ניירות ערך מקומיים.

עם זאת, בנספח השחרור של החשודים נכתב כי מדובר בדיווח חסר ומטעה אשר פורסם בכוונה על מנת להטעות את ציבור המשקיעים. עוד עולה כי הדיווח כלל מידע שהיה בידיעת התאגיד במשך מספר חודשים קודם למועד הדיווח אך זה נמנע מלדווח עד לאותו מועד. נציין כי החקירה נוגעת לקרנות שלא נסחרות אך נדרשות בתשקיף משנת 2017.

שמש וברקוביץ' שוחררו לביתם בתנאים מגבילים, כאשר על שמש נדרש להפקיד ערבות בנקאית בסך 250 אלף שקל, נאסר עליו לצאת מהארץ למשל 180 יום ודרכונו הופקד ברשות ניירות ערך למשך 180 יום. ברקוביץ' נדרש להפקיד ערבות בנקאית בסכום של 150 אלף שקל, נאסר עליו לצאת מהארץ למשך 180 יום ודרכונו הופקד ברשות ניירות ערך למשך 180 יום. כמו כן, נאסר על השניים ליצור קשר עם משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, שליווה את החברה בשנים האחרונות והיה מעורב בניסוח הדיווחים.

מקרן הגשמה נמסר: "ככל הידוע לנו, חקירת הרשות מתמקדת בהשקעה נקודתית הנוגעת לפרויקט במישיגן. הגשמה פועלת על מנת להשלים פרויקט זה, כשטובת משקיעיה לנגד עיניה. הגשמה מנהלת כ-240 פרויקטים בהיקף של כ-13.5 מיליארד שקל. מתוכם כ-107 פרויקטים הושלמו. הגשמה היא חברה רווחית ויציבה בעלת הנהלה מקצועית ורבת ניסיון. החברה ממשיכה לפעול בשקיפות, במקצועיות וביושרה לטובת משקיעיה וכל בעלי העניין בה. אנו משתפים פעולה עם רשות ניירות ערך על מנת להביא לבירור מלא ומהיר של הנושאים הנבדקים".

עו"ד נתי שמחוני מלווה את הגשמה ואת נושאי המשרה.

*** חזקת החפות: ההליך בעניינם של החברות והחשודים המוזכרים בכתבה נמצא בשלב מקדמי, וטרם הגשת כתב אישום. כל החשודים המוזכרים בכתבה לא הורשעו, ושמורה להם חזקת החפות.