ממשל טראמפ דן בהקלת הסנקציות על איראן, הנפט נופל

לקראת פגישה אפשרית של הנשיא טראמפ עם נשיא הרפובליקה האיסלאמית חסן רוחני מאוחר יותר החודש ממשל טראמפ עשוי לרכך את הסנקציות • מחיר חבית נפט מאבד גובה על רקע האפשרות לעלייה בהיצע העולמי

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

מחיר הנפט נופל ב-2.8% על רקע הדיווח כי ממשל טראמפ דן בהקלת הסנקציות על איראן, וזאת לקראת פגישה אפשרית של הנשיא טראמפ עם נשיא הרפובליקה האיסלאמית חסן רוחני מאוחר יותר החודש.

בחודש אוגוסט 2018 הטילה ארה"ב סט סנקציות חד-צדדי (כלומר, ללא אירופה, רוסיה וסין), ובחודש נובמבר של אותה שנה העלתה את רף הסנקציות לדרגה נוספת. בתגובה, איראן הודיעה שהיא תחזור להעשיר אורניום מעל לכמות 300 הק"ג בהם הוגבלה בהסכם, ולפי הסוכנות לאנרגיה אטומית איראן חזרה להעשיר אורניום מעל למגבלת המקסימום המותרת להם לפי ההסכם. ביוני האחרון איראן הודיעה כי היא צפויה לחרוג מהמגבלות הבינלאומיות שהוטלו על מלאי האורניום בדרגת העשרה נמוכה שברשותה להחזיק. 

מוקדם יותר החודש צרפת הציעה לאיראן קו אשראי מיידי של 15 מיליארד דולר אם הרפובליקה האיסלאמית תישאר מחויבת ל הסכם הגרעין. במסיבת עיתונאים שקיים טראמפ עם התקשורת האמריקאית לאחר פסגת ה-G7 אמר הנשיא האמריקאי כי מה שמציעים לאיראן נעשה בתיאום ומהווה אשראי בלבד, ולא כסף מזומן.

הקלת הסנקציות עשויה להגביר את היצע הנפט העולמי. רק אתמול פיטר טראמפ את היועץ הביטחוני ג'ון בולטון שדחק להוריד את היצע הנפט האיראני לאפס. 

מחיר חבית נפט נסחר כעת ברמה של 56 דולרים.

בתוך כך, מוקדם יותר היום ארגון אופ"ק חתך את תחזית הביקוש לנפט ב-2019, וזאת בפעם השנייה בחודש האחרון. תחזית הביקוש לנפט הונמכה על ידי אופ"ק ב-80 אלף חביות לעומת הדוח האחרון באוגוסט ל-1.2 מיליון חביות ליום.