חדשות 13 | בלעדי

פרשת עמרי מניב והרב נאומברג, שלב התביעה: מכינת עוצם דורשת 300 אלף שקל

במכינה מאיימים על חדשות 13 וכתב החינוך עמרי מניב בתביעת דיבה בעקבות פרסום הקלטות הרב נאומברג שהתבררו כערוכות ומטעות, ודורשים פיצוי כספי כדי להימנע מהגשתה • "רק לאחר שקמה סערה ציבורית, הואיל כתבכם להתנצל באישון לילה"

הרב אסף נאומברג / צילום: מתוך יוטיוב
הרב אסף נאומברג / צילום: מתוך יוטיוב

מכינת עוצם מאיימת על חדשות 13 וכתב החינוך של הערוץ עמרי מניב בתביעת דיבה, ודורשת פיצוי של 300,000 שקל כדי להימנע מהגשת התביעה. במכתב ההתראה שנשלח באמצעות עו"ד מיכאל דבורין ושהגיע לידי "גלובס", נכתב כי "מזה חודשים רבים שחדשות 13 באמצעות העיתונאי עמרי מניב קנו להם מנהג להשתלח במרשתי וברבנים המלמדים במסגרתה בראשות השר רפי פרץ, וזאת על לא עוול בכפה של מרשתי".

בראשות מכינת עוצם עמד הרב רפי פרץ, עד שנבחר לאחרונה לתפקיד יו"ר הבית היהודי. בעקבות מינויו גבר העיסוק והחיטוט בציטוטי רבני המכינה.

הקש ששבר את גב הגמל מבחינת עוצם הוא התחקיר של עמרי מניב עם הקלטות רב במכינה, הרב אסף נאומברג, בו הוא נשמע משתלח בחילונים ומביע עמדות קיצוניות נגד גיוס לצה"ל, במהלך שיעור במכינה הקדם-צבאית.

"לאחרונה הגעתם לשפל עיתונאי ומוסרי חדש בעת שהצגתם בשידור בפריים-טיים ידיעה מפוברקת לחלוטין על הרב נאומברג, ביודעכם שאינה נכונה, כשהנכם מציינים בכתבה את ההפך המוחלט מדבריו של הרב ומכוונתו כפי שהביע אותה במפורש", נכתב במכתב ההתראה.

לדברי עו"ד דבורין, "מעבר לכך שמדובר בשרלטנות של ממש, ניכר כי האופן המניפולטיבי בו השתמשתם על-מנת לייצר כתבה רווית משטמה כנגד מרשתי היה מכוון וזדוני, ונעשה על-מנת להשיג מקסימום אפקט של שנאה והסתה כלפי מרשתי, ולא בפעם הראשונה".

"הפרסום הזדוני השיג את מטרתו"

עו"ד דבורין מוסיף וכותב כי "כי הפרסום הזדוני השיג את מטרתו, השתלט על סדר היום הציבורי וקיבל ביטוי רב גם באמצעי תקשורת נוספים וברשתות החברתיות. בנוסף, מיד לאחר הפרסום עשרות אנשי ציבור התבטאו בחריפות ובהסתה ממש כנגד מרשתי בקריאה בין היתר לסגור אותה, לשלול את תקצובה ובשלל כינויי גנאי נוספים אשר הנייר איננו סובל".

עורך אתר "פרספקטיבה", חנן עמיאור, חשף בתוכנית "קלמן-סג"ל" בכאן 11 את העובדה שציטוטי הרב נאומברג הובאו באופן מגמתי ותוך הצגת הדברים באופן הפוך כוונתו, אולם חדשות 13 ועמרי מניב עמדו מאחורי הפרסום ובחרו להשתלח בעמיאור.

במכתב ההתראה צוין כי "רק לאחר שקמה סערה ציבורית, הואיל כתבכם להתנצל באישון לילה בעמוד הטוויטר שלו על 'הטעות' שעשה, בבחינת 'טובה שעשה'. בנוסף התנצלתם גם אתם בשעת לילה מאוחרת ולחלוטין לא באותו היקף של הפרסום המקורי, במה שנראה בעיקר כהתנצלות מן השפה ולחוץ".

במכינת עוצם טוענים במכתב ההתראה כי "אין זו הפעם הראשונה שכתבכם פעל באופן המניפולטיבי והשקרי המתואר לעיל של הוצאת דברים מהקשרם, עיוותם וניסיון להבאיש את ריחה של מרשתי".

"פגיעה באלפי בוגריה, רבניה ונופליה"

לדברי עו"ד דבורין, "לפני מספר חודשים פרסם כתבכם ידיעה מצוצה מן האצבע על כך שמרשתי ומכינת עלי דרשו שתהיה הפרדה (והדרת נשים) במסגרת אירוע זיכרון להרוגי נחל צפית, דבר שלא היה ולא נברא והוא בבחינת שקר מפגיע נוסף פרי דמיונו של מר מניב, כפי שהבהיר מר דני זמיר מנכ"ל המכינות הצבאיות".

את מכתב ההתראה מסיים עו"ד דבורין במשפט: "בשל כך שמדובר במדיניות חוזרת ונשנית של העיתונאי הנ"ל ושלכם לרדוף את מרשתי ולפרסם דברי-בלע מוטים ומוטעים, אין בדעת מרשתי להסתפק בהתנצלות החלושה הנ"ל, והיא דורשת בנוסף גם פיצוי בין הפגיעה בשמה הטוב, שאיננה רק פגיעה בה אלא גם פגיעה באלפי בוגריה, רבניה ונופליה. עם כל הכבוד, יש גבול להפקרות העיתונאית".

בשל כך דורשת מכינת עוצם כאמור מחדשות 13 פיצוי של 300,000 שקל לצורך הפשרה; וכן פרסום התנצלות על הפרסומים במסגרת שידורי הפריים-טיים של הערוץ בהיקף דומה ובבולטות דומה לפרסום השקרי המקורי. 

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "קיבלנו את המכתב ונבחן את האמור".