דראגי מספק חלק מהסחורה: חתך את הריבית על הפיקדונות והשיק תוכנית רכישות חדשה

הבנק האירופי חתך את הריבית על הפיקדונות למינוס 0.5% והשיק תוכנית רכישות של אגרות חוב בגובה 20 מיליארד אירו בחודש • הבנק מרווח את ההנחיות להמשך: הריבית תיוותר ברמה הנמוכה ואף מעבר לכך עד אשר האינפלציה תתכנס לעבר היעד • בשוק ציפו ליותר מכך; האירו נופל במהלך חד

נגיד ה־ECB, מריו דראגי / צילום: רויטרס
נגיד ה־ECB, מריו דראגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) מספק באופן חלקי את הסחורה: בהודעת הריבית הלפני האחרונה שלו בתפקיד, הנגיד מריו דראגי חתך את הריבית על הפיקדונות ב-10 נקודות בסיס, ומתניע מחדש את תוכנית רכישות האג"ח.

נגיד הבנק האירופי הפורש, דראגי, חתך את הריבית על הפיקדונות למינוס 0.5%, והשיק תוכנית רכישות של אגרות חוב של 20 מיליארד אירו בחודש, וזאת החל מחודש נובמבר השנה. 

הפחתת הריבית אמורה לגרום לאנשים לחסוך פחות ולהוציא יותר על צריכה והשקעות, ובכך להמריץ את הפעילות הכלכלית בגוש האירו. באשר לרכישת נכסים, אלו מבטיחות עלות מימון נמוכה לממשלות, ובכך את העצמת המדיניות הפיסקלית, שעכשיו צריכה למלא תפקיד גדול יותר לתמיכה בביקוש. 

מעבר לכך, אם לפי התחזית הקודמת הבנק המרכזי העריך כי הריבית תיוותר ברמה נמוכה לפחות עד המחצית הראשונה של הבנרה הבאה, כעת ה-ECB מרווח את התחזית להמשך ומעריך כי הריבית תישאר ברמה נמוכה זו, ואף עשויה לרדת מעבר לכך, עד אשר האינפלציה תתכנס "בצורה איתנה לרמה קרובה אך מספקת ליעד של 2%".

חלק מהכלכלים בשוק ציפו להורדת ריבית כפולה של 20 נקודות בסיס והשקה של תוכנית רכישות בגובה 40 מיליארד דולר בכל חודש, כך שעבורם ההודעה היום מהווה אכזבה.

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה, הבנק המרכזי חתך את תחזית האינפלציה לשלוש השנים הקרובות. ל-2019 הבנק חתך התחזית מ-1.2% ל-1.3%; לשנת 2020 חתך מ-1.4% ל-1%; ולשנת 2021 הבנק המרכזי חתך את התחזית לאינפלציה מ-1.6% ל-1.5%.

בתוך כך, האירו נופל לשפל של שנתיים מול הדולר לאחר החלטת הריבית של הבנק האירופי.

הורדת הריבית מצד הבנק האירופי מגיעה בהתאם לתחזיות בשוק. את הריבית בגוש האירו הבנק הותיר ללא שינוי.

כמו כן, הבנק המרכזי הכריז על התאמות בתוכנית ה-TLTRO על מנת לשפר את התמסורת המוניטארית מהבנקים אל הכלכלה הריאלית. דראגי גם הציג לראשונה את תוכנית המדרג (Tiering) שתכלול שתי רמות. במסגרת התוכנית, בתנאים שונים הבנקים לא יאלצו לשלם ריבית לבנק המרכזי על פיקדונותיהם בבנק המרכזי.

לדברי גיא בית אור, מבית ההשקעות פסגות: "נראה כי ה-ECB פרש את התותחים הכבדים ולא התיר ספק בנוגע לכוונותיו לתמוך בפעילות הכלכלית. בטווח הקצר - לשווקים יש למה להריע שכן נראה שעידן הכסף הזול חזר ובגדול. עם זאת, בכלל לא ברור שבשלב הזה, כאשר הריביות באירופה שליליות, התוכנית תעזור לכלכלה הריאלית שנמצאת בתהליך ברור של האטה כלכלית חריפה".